וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צפוי שינוי דרמטי בשוק התקשורת"

מאת אמיר טייג

1.12.2010 / 7:01

רמי רוזן מהראל פיננסים מעריך כי סלקום תסבול מהתעצמות התחרות יותר מפרטנר ופלאפון. הוא צופה כי הדיווידנד של החברות הישראליות ימשיך להיות מהגבוהים בעולם



>> "זמנים מעניינים עוברים על ענף התקשורת", כך פותח רמי רוזן, מנהל המחקר בהראל פיננסים, את עבודת תחילת סיקור שוק התקשורת. להערכתו, צפוי השוק לעבור שינויים מבניים מהותיים, הנובעים משינויים רגולטוריים. למרות זאת, רוזן אינו צופה שינוי מהותי בתשואת הדיווידנד של החברות בענף בשנתיים הקרובות.

"השינויים הצפויים הם דרמטיים בהיקפם ושלוש החברות הגדולות עושות מאמצים רבים כדי להקטין נזקים. אנו סבורים כי עיקר ההשפעה של שורת המהלכים שמוביל משרד התקשורת תבוא לידי ביטוי ב-2012. במלים אחרות, ב-2011 ההשפעה על התוצאות העסקיות של החברות תהיה מינורית", כך כותב רוזן בהתייחסו לאיומים הרגולטוריים המרחפים מעל שוק התקשורת.



"אנו מוצאים לנכון להציג השוואת הדיווידנד של חברות הטלקום המובילות בשווקים מפותחים, כדי להמחיש את הבולטות של חברות הסלולר הישראליות בתחום זה מול מקבילותיהן בעולם", כותב רוזן. מהשוואה זו עולה כי תשואת הדיווידנד המקובלת בחברות הישראליות היא מהגבוהות בעולם לעומת חברות תקשורת מקבילות.



באשר לשוק הסלולר כותב רוזן כי "האיום האמיתי על חברות הסלולר הוא מכיוון כניסת המפעיל החדש לשוק שתהיה לו תשתית עצמאית, כנראה מירס. אמנם מפעיל כזה יידרש להשקעה לא מבוטלת לצורך שדרוג הרשת, אך תהיה לו גמישות תפעולית גדולה הרבה יותר מאשר למפעילים וירטואליים במצב של מלחמת מחירים", כותב רוזן.



לגבי המהלכים הרגולטוריים בתחום הסלולר רוזן גם מתייחס לרפורמת המפעילים הווירטואליים וכותב כי להערכתו המלחמה שתתפתח בין המתחרים החדשים תהיה מלחמה על נתח שוק. כפועל יוצא מכך צפויה להתפתח תחרות מחירים בין החברות. רוזן כותב כי "נתח השוק הקל ביותר לגישה יהיה לקוחות המשלמים מראש (prepaid). החוליה החלשה כאן היא סלקום, בעלת נתח השוק הגבוה ביותר בתחום לקוחות זה". רוזן מעריך כי נתח השוק הכולל של מפעילי הסלולר הווירטואלי אינו צפוי לעלות בישראל יותר מ-5%.



רוזן מצטט מחקר שערכה לאחרונה חברת המחקר wireless intelligence, שמצא כי בעולם קיימים יותר מ-600 מפעילים וירטואליים ומספרם צפוי לעקוף את מספר המפעילים בעלי התשתיות עד 2013. רוזן מציין כי גרמניה היא המדינה המפותחת ביותר בתחום, עם כ-103 מפעילים וירטואליים. עוד הוא כותב כי ריבוי המפעילים הווירטואליים בגרמניה הוא אחת הסיבות לכך שההוצאה הממוצעת של לקוח סלולר בגרמניה היא מהנמוכות בעולם המערבי.



לסיכום מעריך רוזן כי נוכח התעצמות התחרות הצפויה, תרד תשואת הדיווידנד שיספקו שלוש חברות התקשורת הגדולות - בזק, סלקום ופרטנר - מממוצע של 12.4% ב-2010 ל-9.6% ב-2011 ול-10.1% ב-2012. משמעות ההערכה הזאת היא כי למרות הגברת התחרות הצפויה, שיעור הדיווידנד בישראל צפוי להיות גבוה מהותית מהממוצע במדינות המפותחות, שצפוי להיות 6.8% בממוצע ב-2011 ו-7.2% ב-2012. רוזן אופטימי לגבי מניות בזק ופרטנר ומעניק להן המלצה של תשואת יתר, בעוד לסלקום הוא מעניק המלצה של החזק בלבד.



-



תשואת דיווידנד



שיעור הרווח התזרימי לבעלי המניות מסך ההשקעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully