וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עורכי הדין והמתמחים ממשיכים לעבוד שעות נוספות ללא תשלום

נורית רוט

1.12.2010 / 7:01



>> אחת הרעות החולות המרכזיות הקשורה בהעסקת מתמחים ועורכי דין צעירים במשרדי עורכי דין, היא זו של אי תשלום שעות נוספות כחוק.

לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, כל שעה מעבר לתשע שעות עבודה ביום למי שעובד חמישה ימים בשבוע, מקנה זכות לתשלום בגין שעות נוספות. אלא שרבים מעורכי הדין נאלצים לעבוד שעות ממושכות בכל יום, לעתים אף יותר מ-12 שעות, אך אינם מקבלים תשלום עבור שעות נוספות, אלא שכר גלובלי.



פסק הדין המנחה בסוגיית תשלום שעות נוספות לעורכי דין ניתן לפני כשלוש שנים בעניין עורך דין עמוס אגרון נגד עורכת הדין זיוה כץ. מדובר בתביעה של עורכת דין שהתקבלה לעבודה אצל עורך דין ותיק והתחייבה לעבוד מעבר לשעות העבודה הרגילות.



תביעתה של העובדת לקבלת שעות נוספות התקבלה על ידי בית הדין האזורי, וערעורו של אגרון לבית הדין הארצי נדחה. נשיא בית הדין הארצי הפורש, השופט סטיב אדלר, קבע כי אין כל בעיה לבחון נוכחות של עורך דין במשרד או בבית משפט, במיוחד כשקיים פיקוח על התפוקה של עורך דין באמצעות רישומי שעות חיוב הלקוחות.



לעניין החריג הקבוע בחוק ביחס לתפקיד הדורש מידה מיוחדת של אמון אישי, שעליו לא יחולו הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, פסק אדלר כי מידה מיוחדת של אמון אישי באה לידי ביטוי בדרך כלל בשכר גבוה ובתחומי אחריות מיוחדים, שמחייבים ביצוע עבודה בשעות לא שגרתיות.



עם זאת, כשמדובר בעורכת דין מתחילה שאינה יכולה לקבל החלטות חשובות ושלא היתה שותפה למידע רגיש - לא חל על העסקתה החריג של אמון אישי.



משרד עורכי דין שלא משלם שעות נוספות לעורכי הדין הזכאים לכך, מבצע ככל הנראה עבירה אתית. ואולם, בנושא זה קיים ויכוח עקרוני בין הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין לבין ועד מחוז תל אביב של הלשכה. בעוד שוועד המחוז קבע כי הימנעות מתשלום גמול שעות נוספות לעורך דין שכיר או למתמחה מהווה עבירה אתית מיוחדת, הוועד המרכזי קבע שאין צורך בקביעת כלל אתי מיוחד בנושא, וכל מקרה ייבחן לגופו במסגרת דיני האתיקה הקיימים.



עו"ד דפנה שמואלביץ', המתמחה בדיני עבודה, מסבירה כי בהיעדר רישום של שעות העבודה קיימת חזקה לפי חוק הגנת השכר, שעל פיה העובד עבד 60 שעות נוספות בחודש. המעסיק יחויב לשלם גמול שעות נוספות על כל חודש נתבע, ולכן כדי להגן על עצמו הוא חייב לנהל פנקס שעות עבודה לפי החוק. נקודת המוצא היא כי חוק שעות עבודה ומנוחה חל גם על מתמחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully