וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפוזיציה של דנקנר על כלכלת אירופה כבר לא נראית טוב

חגי עמית, מאת חגי עמית

1.12.2010 / 7:01

קרדיט סוויס איבד שליש משוויו בחצי שנה ? 7 מיליארד השקלים שהשקיעה אי.די.בי בבנק מייצגים הפסד של 1.3 מיליארד שקל על הנייר ? מניות אי.די.בי מרגישות זאת על בשרן, אך לקבוצה נותר רק לתהות מתי לסגור את הפוזיציה



>> הבנק המרכזי של פורטוגל הזהיר אתמול כי הבנקים במדינה נמצאים בסיכון. הבנקים בספרד עשויים להיאבק למציאת מימון לחובות בשווי של 85 מיליארד יורו בשנה הבאה. התחזית של בנק ההשקעות סיטי היא להאטה בגוש היורו על רקע צמיחה בישראל.



מכל מקום, ניכר שהכלכלה האירופית רועדת והדבר מורגש בבורסות היבשת, במוסדות הפיננסיים שלה וגם בישראל. סוף המשבר הפיננסי באירופה אינו ברור וזה גם אינו זמן אידיאלי להיות בעל אחזקה בבנקים אירופיים. מי שמרגישה זאת על בשרה היא קבוצת אי.די.בי אחזקות. מניית אי.די.בי אחזקות איבדה אתמול 4.2% משוויה, כור ירדה ב-4.6% ודיסקונט השקעות נחלשה ב-3.3%. אי.די.בי אחזקות איבדה 15% משוויה בשלושת השבועות האחרונים, וכך גם מניות כור ודיסקונט השקעות.

קבוצת אי.די.בי מחזיקה בפוזיציה גדולה מאוד בשווי של 7 מיליארד שקל במניות הבנק השווייצי קרדיט סוויס. מניית הבנק איבדה כשליש מערכה בחצי השנה האחרונה.



לחולשת מניות קבוצת האחזקות יכולות להיות סיבות רבות נוספות, ובהן אחזקתה בחברת מכתשים אגן שהמו"מ למכירתה נמצא בעיצומו. ואולם הפוזיציה האירופית של נוחי דנקנר, המתבטאת בכך שכור מופסדת על הנייר מאחזקתה בבנק השווייצי 1.3 מיליארד שקל, היא הסיבה המרכזית לחולשה.



ההפסדים בחודשים האחרונים היו אמורים להיות גבוהים יותר. רק בחודשיים האחרונים, מאז המועד שאליו מתייחסים הדו"חות, איבד קרדיט סוויס כ-10% משוויו. ואולם האחזקה השווייצית היא גם פוזיציית מט"ח, ואי.די.בי נהנתה מהתחזקות דרמטית של הפרנק השווייצי שקיזזה חלק מההפסדים.



סיבוב ההשקעה הנוכחי בקרדיט סוויס של אי.די.בי הוא השני שלה. מאז החלה כור להשקיע במניות הבנק השווייצי, בעיצומו של המשבר העולמי לפני כשנתיים וחצי, היא רשמה רווח של כ-3.4 מיליארד שקל. ההפסד הנוכחי מקזז רק 37% ממנו, וזה אינו סוף הסיפור. ואולם לתנודתיות באירופה יש משמעות רבה לקבוצת האחזקות הגדולה במשק הישראלי, כשהמגמה הזו אינה מראה סימנים שהיא עומדת להיפסק.



שלא כמו האחזקות של הקבוצה - בכלל ביטוח, סלקום, או מכתשים אגן - לקברניטי אי.די.בי אין השפעה על מה שיעלה בגורל ההשקעה האירופית בת 7 מיליארד השקלים שלהם. הם יכולים רק לשבת ולהביט בממשלות ביבשת ולקוות כי המערכת הפיננסית תעמוד בלחץ. מה שנותר להם בנוגע להשקעה זו היא ההחלטה מתי לסגור את הפוזיציה.



אם אחרי סיבוב ההשקעה המוזהב הקודם שהסתיים ברווח גדול הרגיש דנקנר כי כדאי להמר פעם נוספת על בנק אירופי - הסיבוב הנוכחי מזכיר כי מועד הסיום האמיתי של המשבר העולמי עדיין לא ידוע. באי.די.בי יכולים רק לקוות כי בורסות אירופה יעלו והם יוכלו לסיים את ההשקעה ברווח. רווחים עצומים כמו בסיבוב הקודם נראים כרגע רחוקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully