וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקיעי גבעות רצו את הציפורים שעל העץ

ליאור זנו

1.12.2010 / 7:01

קדחת הנפט



>> יום לאחר שפירסמה את דו"ח עתודות הנפט המלא, נסחרו יחידות ההשתתפות של גבעות עולם בירידות חדות ואיבדו 9% במחזור מסחר של כ-30 מיליון שקל. צניחת המניה מגיעה דווקא לאחר מפגן הרצינות של השותפות, שבו פירסמה נתונים מלאים, הערכות שווי ורזרבות מדויקות, מטעם גופים מקצועיים ובינלאומיים בלתי-תלויים.

הנתונים מדברים על מספר חביות נפט הניתנות להפקה - שאינו רע כלל, אך עוד רחוק ממרבצי הנפט האדירים שעליהם חלמו משקיעי השותפות. "הבוקר התעוררו משקיעי גבעות לחלום פחות מוצלח - אבל הרבה יותר יציב", אמר אתמול בכיר בשוק.



אנליסטים ובכירים בשוק ההון ציינו לטובה את השינוי בהתנהלות השותפות. יואב בורגן מפועלים סהר אמר: "רק אתמול הרגשתי בנוח, בפעם הראשונה, להתחיל לתמחר את גבעות".



אתמול נחשפו לראשונה נתוני חברת הייעוץ הבינלאומית מקבוצת בייקר יוז. בדו"ח העתודות המלא הוצפו המשקיעים בשלל נתונים גיאולוגיים. כדי להבין את משמעות הנתונים חשוב לדעת היכן בדיוק עומד פיתוחו של שדה מגד. בשדה מגד, הסמוך לראש העין, נערכו ב-20 השנים האחרונות חמישה קידוחים. עוד לפני עשר שנים הוכרז כי קיים פוטנציאל של מיליארד חביות נפט הטמון באדמה, ומאמצי השותפות התרכזו בשאלה כיצד ניתן להוציאו מן האדמה, כאשר עד לקידוח מגד 5 לא הצליחו להפיק מספר חביות שיהפוך את תהליך ההפקה לכלכלי.



הפיתוחים הטכנולוגיים בתחום בשנים האחרונות העניקו תקווה גדולה למשקיעי גבעות, ובשנה האחרונה הם ציפו לתוצאות מקידוח מגד 5 שהגיע לשלבים האחרונים. מגד 5 חולק לשמונה מקטעים, ובשישה מהם בוצעו מבחני הפקה. בשני המקטעים האחרים מתבצעים מבחני הפקה בימים אלה. על בסיס הנתונים ממגד 5 בוצע גם ניתוח המעיד על הכמויות בנות ההפקה מהשדה כולו.



גבעות עולם מתכננת להתחיל ולהפיק נפט ממגד 5 ולהמשיך לפתח את השדה כולו. בשלב הראשון תבצע גבעות את הקידוחים מגד 6 ו-7 ופעולות המרצה בכל הקידוחים, ובשלב הבא תבצע עד כ-40 קידוחים בכל שדה מגד.



לפי דו"ח עתודות הנפט המלא, קיימת הסתברות של 90% להפקת 2.2 מיליון חביות נפט מששת המקטעים שנבדקו במגד 5, הסתברות של 50% להפקת 10.5 מיליון חביות מקידוחים מגד 5, 6 ו-7, והסתברות של 10% להפקת 16.9 מיליון חביות מאותם שלושה קידוחים.



הרזרבות בשדה מגד כולו מוערכות ב-1.5 מיליארד חביות. מתוך כך, כמות הנפט בר ההפקה הוערך בתשקיף מ-2008 ב-10% מגודל המאגר, והנתונים העדכניים שפורסמו אתמול מדברים - בתרחיש האופטימי ביותר על בסיס הנתונים הקיימים - על עתודות נפט בר הפקה של 90.1 מיליון חביות.



גבעות נסחרה אתמול בשווי שוק של 800 מיליון שקל. הבעיה העיקרית של משקיעיה היא שאף על פי שמדובר בכמויות נאות, הן רחוקות מהחלומות שהולעטו בהם. החלום לההיפך למעצמת נפט או להפיק נפט בסדר גודל שבו "תמר" יפיק גז טבעי - לא יתגשם, ככל הנראה. המשקיעים בגבעות אינם מאמינים בפתגם המוכר - "עדיף ציפור אחת ביד משתיים על העץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully