וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעשיינים מבקשים לחדש את הקרן לעידוד היצוא בהיקף 500 מיליון שקל

מאת אורה קורן ומוטי בסוק

1.12.2010 / 7:27

הקרן אמורה להתבסס על מימון ממשלתי ובנקאי, ולסייע ל-2,000 יצואנים קטנים ובינוניים



>> התאחדות התעשיינים פנתה באחרונה למשרד התמ"ת ולמשרד האוצר בבקשה לפעול לחידוש הקרן לעידוד השיווק לחו"ל. בהתאחדות סבורים כי נדרשת קרן שתסייע לכ-2,000 יצואנים קטנים ובינוניים להתחיל לייצא או להגדיל יצוא בהיקף של 500 מיליון שקל בשנה. תקציב הקרן יתבסס על מימון ממשלתי בסך 150 מיליון שקל, והיתרה תגיע מהבנקים שיצטרפו לתוכנית. דיון ראשון בעניין הקרן צפוי להתקיים בעוד כשבועיים בהשתתפות נציגים מההתאחדות וממשרדי האוצר והתמ"ת. הקרן תחייב תעשיינים שייעזרו בה לקבל ייעוץ בנושא יצוא וחדשנות. לפי ההצעה של התאחדות התעשיינים, הקרן תשתתף בהוצאות שיווק בחו"ל בשיעור של עד 80% מהוצאות החברה ועד לתקרה של 100 אלף דולר ליצואן קטן (עד 5 מיליון דולר יצוא) ושל 200 אלף דולר ליצואן בינוני (עד 20 מיליון דולר יצוא).



ליצואנים קטנים יותנה הסיוע בהצטרפות למכון היצוא ולתוכנית הליווי השיווקי של משרד התמ"ת, שבמסגרתה יתבצע איבחון העסק ותגובש עבורו תוכנית חדירה לשווקים חדשים. ההחזר הכספי יהיה מותנה בהצלחה. על פי הצעת ההתאחדות, יצואן קטן יהיה פטור מהחזר הסיוע הממשלתי, ואילו יצואן בינוני יחזיר 50% ממנו באמצעות החזר שנתי של 4% מהגידול במכירות.



נתונים שפירסמה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מגלים כי יצוא הסחורות, מהקטרים המובילים של המשק, ממשיך לסבול בעקבות הירידה בהיקף הסחר הבינלאומי. באוגוסט-אוקטובר 2010 ירד יצוא הסחורות בצורה חדה, ב-12.7% (כל הנתונים בחישוב שנתי), בהמשך לירידה של 8.6% בשלושת החודשים הקודמים. עם זאת, יצוא השירותים עלה באוגוסט ובספטמבר ב-4.6%, לאחר ירידה של 2.8% בחודשיים הקודמים.



היצוא התעשייתי, האחראי ליותר מ-80% מיצוא הסחורות, ירד באוגוסט-אוקטובר 2010 ב-12.6% לאחר ירידה של 6.9% בשלושת החודשים הקודמים.



תרמו לירידה ביצוא התעשייתי ירידה של 12.3% ביצוא תעשיות ההיי-טק.



יצוא התעשיות המעורבות (כגון כימיה, מכונות, ציוד חשמלי וכלי הובלה) ירד ב-21.9%.



רק 16% מהמפעלים הקטנים עומדים בתקנים



ההצעה לחדש את הקרן לסיוע ליצואנים מבוססת על סקר שערכה ההתאחדות בקרב מפעלים קטנים ובינוניים. הסקר נערך בקרב 80 מפעלים מענפי תעשייה שונים באוקטובר 2010.



על פי חוק ההסדרים המצורף לתקציב 2011-2012, החל מ-2011 ייהנו חברות המייצאות לפחות 25% ממכירותיהן ממס חברות מופחת בשיעור של 15% במרכז הארץ ו-10% בפריפריה, לעומת 24% לחברות שאינן יצואניות. ב-2013 יירד שיעור המס ל-12% במרכז ול-8% בפריפריה. ההטבה מותנית בייצוא של לפחות 25% מסך המכירות.



בפועל, מנתוני הלמ"ס עולה, שרק 16% מהמפעלים הקטנים והבינוניים (מפעלים המעסיקים עד 100 עובדים) מייצאים יותר מ-25% ממכירותיהם, כך שמספר המפעלים ממגזר זה שיוכלו ליהנות מההטבה בפועל, הינו נמוך מאוד.



על פי הסקר, 95% מהמפעלים המייצאים פחות מ-25% ממכירותיהם, או שאינם מייצאים כלל, ציינו כי הם מעוניינים להגדיל את הייצוא אך נתקלים בחסמים. 70% ציינו שחוסר ידע וכלים באשר לאפשרויות היצוא מהווה חסם משמעותי. 70% ציינו כי חסם נוסף הוא נגישות נמוכה למכרזים בינלאומיים. 64% העריכו כי לא יוכלו להתחרות במחירים בחו"ל ו-62% ציינו כחסם עלויות תפעול ולוגיסטיקה של מערך המכירות והשיווק.



המפעלים שאינם מייצאים כלל והמייצאים מתחת ל-50% ממכירותיהם נשאלו מהם הצעדים העשויים לעודד התחלת יצוא או הרחבת היצוא. הצעדים המשמעותיים ביותר שצוינו הם השתתפות המדינה במימון פעילות היצוא (89%), ערבות מדינה לאשראי וביטוח סיכונים וייעול והוזלת עלויות שינוע והובלה.



נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר כי "הסקר מלמד, שהשתתפות ממשלתית במאמצי שיווק של יצואנים קטנים לחו"ל תהווה השלמה למדיניות משטר המס החדש לתעשייה מיצאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully