וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיסכון הפנסיוני: דמי הניהול יוגבלו, פחות מתנות לסוכנים

מאת נועם בר

1.12.2010 / 9:44

משרד האוצר הציג אתמול תוכנית שאמורה להגביר את התחרות בענף החיסכון הפנסיוני. על הפרק: קביעת מנגנון אחיד לגביית דמי ניהול, טיפול בניגודי האינטרסים בערוצי ההפצה והגדלת השקיפות בענף. המפקח על הביטוח: "אנחנו רוצים לפשט את המורכבות בענף"



>> ענף החיסכון הפנסיוני, שעבר בעשור האחרון שורה ארוכה של טלטלות ושינויים, ניצב שוב בפתחה של רפורמה. אתמול הציגו בכירי משרד האוצר תוכנית חדשה ומקיפה שאמורה להגביר את התחרות בענף ולסייע בהורדת דמי הניהול.



"מדובר בענף המנהל 900 מיליארד שקל, ושומר על קצב הפקדות של יותר מ-20 מיליארד שקל בשנה", אמר מנכ"ל האוצר, חיים שני, במסיבת עיתונאים שערך המשרד אתמול בתל אביב. "נכון להיום, מרבית האזרחים לא מבינים את המוצרים בענף, אף שמדובר באחת ההחלטות היותר חשובות שהם מחליטים במשך החיים שלהם. שכבות הביניים עלולות לראות כאן עם היציאה לפנסיה ירידה ברמת החיים שלהם".

המפקח על שוק ההון והביטוח, פרופ' עודד שריג, סיפר כי מאז שנכנס לתפקיד לפני כשנה נתקל במקרים רבים בהם חברים הפנו אליו שאלות בנוגע לחיסכון הפנסיוני. שאלות אלה הבהירו לו כי מדובר בתחום שבו גם אנשים משכילים מתקשים להתמצא. "מה שהופך את הבעיה לקשה היא העובדה שאת התוצאות של ההחלטה שקיבל החוסך הוא יידע רק בעוד הרבה שנים. אנחנו רוצים לפשט את המורכבות הזו", אמר שריג.



תוכנית האוצר צפויה להפוך במהלך השנה הבאה לסדרת תקנות וחוזרים, כשחלק מהרפורמה מתוכנן להיות מיושם בהדרגה עד תחילת 2015. מה היא אמורה לכלול?



1. ייקבעו דמי ניהול אחידים במוצרי הפנסיה



לפי התוכנית של משרד האוצר, קופות הגמל וביטוחי המנהלים יוכלו לגבות דמי הניהול המרביים של 1.2% מהנכסים הצבורים בקופה או בפוליסה, ודמי ניהול מרביים של 5% מההפקדות השוטפות של הלקוחות.



כיום קיימים מנגנונים שונים לפיהם נקבעים דמי הניהול בקופות הגמל ובביטוחי המנהלים, כאשר התקרה באפיקים אלה היא 2% מהנכסים הצבורים. ההגבלה החדשה אמורה להיות מיושמת באופן הדרגתי החל מ-2012, כשעד 2015 יוכלו החברות לבחור במודל אחר המאפשר לגבות דמי ניהול רק מהנכסים הצבורים בשיעור של 1.5%.



מנגנון דמי ניהול שמקטין את דמי הניהול מהצבירה אך מגדיל את דמי הניהול מההפקדות לא בהכרח מיטיב עם החוסך. השאלה העיקרית היא מה היחס בין סכומי ההפקדה לצבירה. ככל שמדובר בחוסך ותיק יותר עם היקף צבירה גדול, השינוי ייטיב עמו. מנגד, חוסך צעיר בראשית דרכו ישלם יותר לפי המנגנון החדש.



בשל העובדה שביטוח מנהלים הוא חוזה שלא ניתן לשינוי, תוכנית האוצר תחול רק על פוליסות ביטוחי מנהלים חדשות שייפתחו לאחר כניסתו לתוקף, ולא על פוליסות קיימות. בקופות הגמל, לעומת זאת, השינוי יחול על כל קופות התגמולים - כולל על כספים שכבר הופקדו בהן בעבר. קרנות ההשתלמות, שנחשבות מכשיר חיסכון לטווח בינוני, לא ייכללו בשינוי, וימשיכו לגבות דמי ניהול מקסימליים של 2% מהנכסים הצבורים.



גם דמי הניהול בקרנות הפנסיה, המסתכמים כיום ב-0.5% מהנכסים הצבורים ו-6% מההפקדות השוטפות, יישארו בינתיים ללא שינוי. באוצר סבורים כי דמי הניהול הנהוגים בקרנות הפנסיה נמוכים יחסית, ואינם מצדיקים התערבות מצד הרגולטור. עם זאת, בעתיד מתכוונים באוצר לבחון מחדש גם את דמי הניהול במוצרים פנסיוניים אלה, במטרה להשוות אותם לדמי ניהול בקופות הגמל ובביטוחי המנהלים.



המטרה של האוצר היא יצירת מנגנון דמי ניהול אחיד במוצרים השונים, הכולל תקרה מותרת זהה. באוצר מעריכים שמנגנון מעין זה יקל על ההשוואה בין העלויות עבור הלקוחות של מוצרי הפנסיה השונים, ויגביר את התחרות בין המוצרים והחברות.



באוצר טוענים שלפחות 50% מהכספים המנוהלים בגמל חייבים בדמי ניהול של יותר מ-1.2% מהנכסים הצבורים - התקרה החדשה שקבע האוצר, וכי 20% מהכסף בגמל חייב בדמי ניהול גבוהים מ-1.5% - התקרה שנקבעה בתקופת הביניים של יישום התוכנית, עד 2015, באופן שהשינוי צפוי לצמצם משמעותית את היקפי דמי הניהול שיגבו החברות. באחרונה הודיעה פסגות לעשרות אלפי לקוחותיה כי תעלה את דמי הניהול למקסימום המותר כיום, שיעור של 2% מהנכסים הצבורים.



באוצר העדיפו מודל המשלב גבייה של דמי ניהול מההפקדות השוטפות לצד דמי ניהול מהנכסים הצבורים, לעומת מודל המאפשר גביית דמי ניהול רק מהנכסים שנצברו. באוצר מקווים שמודל זה יעודד את הגופים המוסדיים לפנות לקהל לקוחות רחב - כוללל לקוחות צעירים שעדיין לא חסכו סכומים גדולים.



הצעד של האוצר אמור להעביר את תשומת הלב של החברות מלקוחות עם היקף צבירה גדול ללקוחות עם הפקדות גבוהות, ולחזק את יכולת המיקוח של לקוחות עם היקפי חיסכון קטנים, שעד היום שילמו דמי ניהול גבוהים במיוחד. במקביל ייהנו הגופים המוסדיים מתזרים דמי ניהול גבוה ומיידי שאינו תלוי בתשואות שהם ישיגו לכספי החוסכים.



מי שעשויות להיפגע מהמהלך של האוצר הן חברות הביטוח, השולטות כיום בענף ביטוחי המנהלים. האחדת דמי הניהול תגדיל את התחרות בין ביטוחי המנהלים לענף הגמל, שבו פועלים גם בתי השקעות רבים.



2. קופות הגמל יוכלו לשווק כיסוי ביטוחי לעמיתים



באגף הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר מתכננים לאפשר לחברות שמנהלות קופות גמל לשווק גם כיסויים ביטוחיים נלווים לחיסכון הפנסיוני, כמו כיסויים למקרי מוות ולאובדן כושר עבודה. כדי לשווק את המוצרים יצטרכו חברות הגמל להצטייד ברישיון סוכנות לביטוח. פוליסות הביטוח שיקנו העמיתים מחברות הגמל יישארו בתוקף גם אם העמיתים יחליטו להעביר את קופות הגמל שלהם לחברת גמל אחרת.



עד היום לא הותר לחברות גמל לעסוק בתחומים אחרים פרט לניהול כסף פנסיוני. מצב זה הותיר את קופות הגמל בנחיתות לעומת ביטוחי המנהלים וקרנות הפנסיה, שהציעו פתרון פנסיוני מקיף הכולל חיסכון, ביטוח נכות וביטוח חיים. זו אחת הסיבות לכך שבשנים האחרונות סבל ענף הגמל מגל פדיונות, כשכסף חדש כמעט ולא נכנס אליו. הצעד של האוצר עשוי להחזיר לחיים את ענף הגמל ולהפוך את עשרות החברות המנהלות כיום קופות גמל למתחרות אמיתיות בביטוחי המנהלים ובקרנות הפנסיה.



אחת השאלות שמעוררת התוכנית של האוצר היא מי ימכור לחברות הגמל את הביטוח עבור העמיתים. ככל הנראה יזדקקו חברות הגמל לשיתוף פעולה מצד חברות הביטוח, אך אלה עלולות להערים עליהן קשיים - מאחר שגם הן שחקניות משמעותיות בענף החיסכון הפנסיוני באמצעות קרנות הפנסיה, ביטוחי המנהלים וקופות גמל שברשותן. באוצר טענו אתמול כי בעיה זו מונחת לפתחו של הממונה על ההגבלים העסקיים, והוסיפו כי חברות הגמל יוכלו לרכוש את הביטוחים גם מחברות בחו"ל.



אם יצליח המהלך הוא צפוי להגדיל את התחרות בשוק הפנסיוני ולפגוע בכוחן של חברות הביטוח, בעיקר בפעילות ביטוחי המנהלים - הנחשבת כיום לאחת הפעילויות המכניסות של החברות. 96% מענף ביטוחי המנהלים נשלטים על ידי חמש חברות הביטוח הגדולות, וכניסה של עשרות חברות הגמל לתחרות עמן עשויה להיות בשורה של ממש עבור הציבור.



3. תיאסר העלאה של דמי ניהול שסוכמו עם לקוח למשך שנתיים



באוצר טוענים כי גופים מוסדיים רבים מפתים לקוחות חדשים בהצעות לדמי ניהול נמוכים במיוחד, אך זמן קצר לאחר הצטרפות הלקוח הם מעלים את דמי הניהול, מתוך הנחה שהלקוחות החדשים לא ימהר לעזוב. כדי למנוע תופעה זו מתכוון האוצר לאסור על גופים מוסדיים להעלות את דמי ניהול שהם גובים במשך לפחות שנתיים לאחר הסיכום עם הלקוחות.



4. המוסדיים יחויבו לדווח באופן נפרד על שינוי בגובה דמי הניהול



באוצר מבקשים למנוע מהגופים המוסדיים להצניע את העלאת דמי הניהול ולהסתיר אותה מהלקוחות. כדי למנוע מהגופים המוסדיים להחביא את הדיווח על העלאת דמי הניהול באותיות קטנות בדיווח התקופתי הרגיל, החליטו באוצר לחייב את החברות לדווח הן ללקוחות והן לסוכנים ולבנקים המייעצים ומשווקים ללקוחות על כל שינוי בדמי הניהול. החברות יחויבו למסור הודעה מפורשת ונפרדת בעניין הכוללת תחשיב של השפעת השינוי בדמי הניהול על הסכומים שייגבו מהלקוח. כמו כן יצטרכו הגופים המוסדיים להציג תחשיב שיראה כמה כסף היה נגבה מהלקוח אילו היה השינוי מתבצע שנה קודם לכן.



5. העובדים יוכלו לבחור בעצמם את הסוכן הפנסיוני



עובדים שכירים יכולים כיום לבחור בעצמם את המוצר הפנסיוני שבו ינוהלו כספי הפנסיה שלהם. עם זאת, באוצר טוענים שבמקרים רבים דווקא בחירת הסוכן על ידי המעסיק - ולא המוצר עצמו - נותנת העדפה לאינטרסים של מקום העבודה על חשבון האינטרסים של העובדים לקבלת ייעוץ אובייקטיבי. כדי להתמודד עם הבעיה מתכוונים באוצר להרחיב את הזכות של העובד לבחור גם את הסוכן ממנו הוא יקבל את שירותי השיווק והייעוץ, בנוסף לסוכן שיבחר המעסיק לטיפול בנושאי התפעול של הפרשת הכסף לעובדים.



שינוי זה עלול לפגוע בחברות הביטוח, שמחזיקות סוכנויות ביטוח גדולות שזכו במכרזים על הטיפול בכספי הפנסיה של חברות גדולות. מעבר של העובדים באותן חברות לסוכן אחר שאינו קשור לחברת הביטוח שמטפלת בכספי הפנסיה בחברה יפגע ברווח וביכולת של חברות הביטוח למנף לטובתן את האחזקה בסוכנויות הביטוח.



6. יצומצמו הפרסים לסוכני הביטוח וליועצים הפנסיוניים



באוצר מתכוונים לאסור על גופים מוסדיים לתגמל סוכני ביטוח בהטבות שאינן כספיות בשווי שעולה על 600 שקל בשנה. גם על עמלות ההיקף שמקבלים הסוכנים עבור עמידה ביעדי מכירות תקופתיים יחולו הגבלות, כך שאלה לא יינתנו על שיווק של מוצר מסוים - אלא באופן כללי על שיווק כלל המוצרים של החברה. עמלת ההיקף, שלא פעם מגיעה לסכומים של מאות אלפי שקלים, תוגבל ל-10% מכלל העמלות שמקבל הסוכן לכל היותר. בנוסף יאסור האוצר תשלום של עמלות היקף על מבצעים קצרי טווח וחד-פעמיים, כך שהסוכנים יוכלו לקבל אותה עבור יעדי מכירות בתקופה של שנה לפחות.



באוצר מוטרדים ממבצעי הצבירה שעורכים גופים מוסדיים לסוכנים. מבצעים אלה עשויים לעודד את סוכני הביטוח לשווק מוצרים עבורם שעשוי לזכות אותם בפרס, במקום לשווק מוצרים שייטיבו עם הלקוחות. מעבר לעמלות הכספיות הרגילות הגופים המוסדיים נוטים להציע במבצעים אלה גם פרסים בשווי עשרות אלפי שקלים, בהם טיולים ברחבי העולם, כרטיסים למשחקי כדורגל ולהופעות בבירות אירופה ואף כלי רכב. צעד זה צפוי לפגוע בציבור הסוכנים, שטוענים כי מבצעי הצבירה ועמלות ההיקף הם חלק בלתי נפרד מהמשכורת שלהם - בדומה לאנשי מכירות של מוצרים אחרים.



7. ייאסר תשלום של עמלת הפצה ליותר ממפיץ אחד



באוצר מתכוונים לאסור על הגופים המוסדיים לשלם עמלות כפולות לכמה מפיצים פנסיוניים, כדי למנוע ריבוי של גורמים המעורבים בהפצת המוצרים הפנסיונים. לפי האוצר, לא פעם נוצר מצב שגוף מוסדי משלם עמלות שיווק והפצה הן למפיץ אותו מעוניין הלקוח לעזוב והן למפיץ החדש של הלקוח. באופן זה דואגות החברות להשאיר אצלן את הלקוחות גם כשהמפיץ של הלקוחות השתנה, ובמקביל לשמור על קשרי העבודה עם המפיצים שאיבד את הלקוח. את העלויות הכפולות נוטים הגופים המוסדיים לגלגל על הלקוחות באמצעות העלאת דמי הניהול.



תקנה זו צפויה לפגוע בסוכני הביטוח. עם כניסת הבנקים לייעוץ הפנסיוני נוצר מצב שלקוחות שהגיעו לחברות דרך סוכנים קיבלו גם ייעוץ בסיסי מהבנקים. הסכם ההפצה של הבנקים מבטל את ההסכם שקיים לסוכן, אך גופים רבים המשיכו לשלם עמלות גם לסוכנים. במצב החדש סוכני הביטוח לא יוכלו להמשיך לקבל את העמלות שלהם גם אם החברות ירצו לבוא לקראתם.



8. תיקבע עמלת הפצה אחידה



באוצר מתכוונים לקבוע עמלות הפצה אחידות ליועצים בבנקים עבור כל המוצרים הפנסיונים: גמל, ביטוחי מנהלים וקרנות פנסיה. האוצר חושש שמערך הייעוץ מוטה בהתאם לעמלות ההפצה שגובים הבנקים על הייעוץ במוצרים השונים. כיום, למשל, אסור לבנקים לגבות עמלות הפצה בייעוץ על ביטוחי מנהלים, כך שאין להם אינטרס לתת ייעוץ על המוצר והם מתמקדים בייעוץ על קופות גמל, שם הם מקבלים כיום עמלת של 0.25% מהנכסים הצבורים.



טיוטה שיפרסם האוצר כבר ברבעון הראשון של 2011 תקבע עמלות הפצה אחידות של 0.2% מהנכסים הצבורים ו-2% מההפקדות השוטפות. העמלות החדשות יוצרות התאמה בין עמלות ההפצה בקופות הגמל למנגנון דמי הניהול החדש, שכולל גביית דמי ניהול הן מהצבירה והן מההפקדות.



הנהנים מהמהלך צפויים להיות הבנקים, שמחכים תקופה ארוכה להרחיב את הייעוץ גם לענף ביטוחי המנהלים. הרחבת עמלת ההפצה גם להפקדות השוטפות תאפשר להם ליהנות גם מלקוחות קטנים בעלי צבירות נמוכות, שעד היום הייעוץ להם לא היה משתלם. הנפגעים העיקריים יהיו סוכני הביטוח, שייאלצו להתחרות בבנקים גם בזירת ביטוחי המנהלים שעד כה היתה לחלוטין בשליטתם.



הבעיות: היעדר שקיפות, היעדר אחידות, היעדר אובייקטיביות



>> התוכנית שפירסם האוצר נועדה לטפל בשלוש בעיות מרכזיות הקיימות כיום בענף החיסכון הפנסיוני.



הבעיה הראשונה היא המורכבות של המוצרים הפנסיוניים. ביטוחי המנהלים וקרנות הפנסיה, בשונה מקופות הגמל, כוללים מרכיבי ביטוח המכסים מקרי מוות ואובדן כושר עבודה, המקשים על ההשוואה ביניהם. גם מנגנוני דמי ניהול של המוצרים שונים ומקשים על עריכת השוואה אפקטיבית בין המוצרים. מנגנון דמי הניהול בקופות הגמל, למשל, מאפשר גבייה של דמי ניהול רק מהנכסים הצבורים, ואילו מנגנוני דמי הניהול בקרנות הפנסיה ובביטוחי המנהלים מסובכים יותר, ומאפשרים גבייה של דמי ניהול הן מההפקדות השוטפות והן מהנכסים שנצברו.



"אנחנו רוצים שהציבור ידע מה הוא מקבל ומה הוא משלם בתמורה", אמר שר האוצר יובל שטייניץ. "כמו שלמי שבא לקנות טלוויזיה יש את כל המידע והיכולת להשוות בין המוצרים ולבחור בסוף את הטלוויזיה הטובה עבורו, כך גם כאן".



הבעיה השנייה איתה מבקשת תוכנית האוצר להתמודד היא חוסר האובייקטיביות וההטיות שעשויות להיות בערוצי הייעוץ הפנסיוני - הכוללים את הייעוץ הפנסיוני בבנקים ואת מערך הייעוץ והשיווק של סוכני הביטוח. הבנקים מקבלים כיום עמלות הפצה עבור כל מוצר פנסיוני עליו הם מייעצים ללקוחות, אך חוסר האחידות בעמלות ההפצה מטה את הייעוץ לכיוון המוצרים הרווחיים יותר עבור הבנק. באופן דומה, גם סוכני הביטוח נמצאים בסכנת הטייה בשל המבצעים שעורכות חברות המשווקות את המוצרים ובשל מנגנונים שונים לחישוב העמלות שמביאים להעדפה של מוצר מסוים על פני האחר.



הבעיה השלישית עמה מתמודדת התוכנית היא חוסר השקיפות ופערי המידע הקיימים בהתנהלות הגופים המוסדיים מול ציבור החוסכים. כך למשל מצאו אנשי האוצר כי במקרים רבים הגופים המוסדיים מעדכנים כלפי מעלה את דמי הניהול שהם גובים במוצרים הפנסיוניים, וזאת מבלי ליידע את הלקוחות באופן ברור וגלוי, ותוך "קבורה" של העדכון כהערת אגב בדיווח התקופתי שנשלח ללקוחות.



"מצאנו שלפעמים הסוכן ממליץ ללקוח לא על מה שטוב לו אלא על מה שטוב למבצע שלו, כמו טיול הג'יפים שהוא אמור לקבל בסין", ציין שטייניץ. "ככה שבסוף ההטבה היא לסוכן ולא ללקוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully