וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתמחים שוברים את קשר השתיקה

אמיר לוזון וברק שטיינר

1.12.2010 / 13:01

הפשיטה על משרדי עורכי הדין הפרטיים היא הצעד הראשון בהפסקת ניצול המתמחים במשפטים? אמיר לוזון וברק שטיינר חושבים שהגיע הזמן להפסיק לפחד ולהתחיל לדווח על הניצול

במהלך היסטורי החל אתמול משרד התמ"ת במבצע אכיפת דיני עבודה במשרדי עורכי הדין הפרטיים. למעשה זו הפעם הראשונה, בתולדות המשרד, שמפקחי אגף האכיפה פושטים על משרדי עורכי הדין ומבקשים לאכוף את הוראות הדין בנושא העסקת מתמחים. כבר שנים רבות שאנחנו שומעים ויודעים על ניצול של אוכלוסיית המתמחים – בין אם על ידי העסקתם בשעות אין קץ, באמצעות תשלום שכר זעום, וכן באמצעות דיווחי כזב במשכורותיהם, והכול כדי להסתיר את העובדה שדווקא עורכי הדין – ידידי בית המשפט – דווקא הם שיודעים את הוראות החוק, מנצלים את עובדיהם הזוטרים.

רק כדי להמחיש את המצב, קחו לדוגמא משרד שכל תכליתו היא הגנה על זכויות עובדים, ואשר עורכי הדין בו רצים חדשות לבקרים לבית המשפט כנגד פגיעה בלקוחותיהם – אפילו במשרדים אלו מנצלים את המתמחים ומפרים את זכויותיהם.

אין זה פלא, שעד היום משרד התמ"ת לא פעל בנושא, אני לא מאשים אותם – המתמחים פחדו להתלונן ופחדו ששמם הטוב וסיכוייהם למצוא עבודה בתום ההתמחות ייפגעו. אבל אם לא דיי בכך – הרי שמתמחה שהתלונן כי מעסיקו לא שילם לו שכר מינימום כדין, מסתכן במשהו חמור בהרבה, הוא מסתכן בכך שלשכת עורכי הדין תפסול את התמחותו.

קשר של שתיקה

כן כן, לשכת עורכי הדין שאמורה להגן על המתמחים ולוודא כי עורכי הדין ינהגו במתמחים כראוי, דווקא היא זו שמניפה לכיוונם את החרב הארוכה ביותר – אם תתלוננו, תאלצו להתחיל את התמחותכם מחדש. לכן עד היום, אף מתמחה לא התלונן. המשרדים, אשר מודעים לאבסורד בהתנהלותה של הלשכה, מנצלים את המצב וממשיכים להעסיק את המתמחים בתנאי עבדות – וככה, משך שנים רבות נוצר קשר של שתיקה. כולם יודעים שמנצלים את המתמחים אבל אף גורם ממשלתי לא מטפל בנושא.

אנחנו, בפורום הסטודנטים למשפטים באוניברסיטאות, זיהינו כבר לפני כשנה את המצב האבסורד שבו כלואים המתמחים, והחלטנו לעשות מעשה. נפגשנו עם נציגי משרד התמ"ת ובראשם מר חזי אופיר, הממונה הארצי על אכיפת דיני העבודה במשרד, והצגנו בפניו את הקשיים שעומדים בפני המתמחים. פנייתנו זו, שברה למעשה את קשר השתיקה ארוך השנים. לשמחתנו, נציגי המשרד השתכנעו מטיעונינו בעניין והמבצע שיצא אל הפועל אתמול, ויימשך עוד מספר חודשים, הוא התוצאה הישירה של הפנייה שלנו. אבל בכך אין דיי, אנחנו פועלים במקביל לחוקק חוק שימנע מהלשכה את האפשרות לפסול למתמחה את תקופת ההתמחות, אם הוא זה שיזם את התלונה – ממש בדומה להגנה שמוענקת לקבוצות אחרות שמתלוננות על מעסיקיהן וזוכות להגנה.

במיוחד בימים אלה, אנחנו קוראים לכל ציבור המתמחים – אל תתנו שינצלו אתכם, אל תתנו שיעסיקו אתכם ללא תשלום שכר כדין, והכי חשוב, אל תסכימו להיות עבדים של בעלי הממון. נתקלתם בהפרה של חוקי העבודה, נתקלתם בהתנהגות שאינה הולמת מצד המאמנים שלכם – תדווחו עליה, כי החל מהיום, יש מי שמקשיב לכם, יש מי שבודק, והכי חשוב יש מי שיצטרכו לתת את הדין בקרוב מאוד.



*ברק שטיינר הינו דובר אגודת הסטודנטים למשפטים באוניברסיטה העברית ואמיר לוזון מכהן כממונה על נושא המתמחים בפורום הסטודנטים למשפטים באוניברסיטאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully