וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנאי של מינהל מקרקעי ישראל: פיצוי מוגדל לחקלאים - רק אם ישיבו קרקעות למדינה בתוך 60 יום

רנית נחום-הלוי

2.12.2010 / 7:37

על קרקעות החקלאים שהוחכרו מהמדינה יש תוכניות בנייה לכ-20 אלף יחידות דיור



מועצת מינהל מקרקעי ישראל תאשר בישיבתה הקרובה פיצוי מוגדל לחקלאים, מושבים או אגודות שיתופיות, בשיעור של 50% במידה שישיבו את הקרקע למדינה. התנאים לקבלת הפיצויים המוגדלים לחקלאים יאושרו בישיבת המועצה ביום שני, ומיד לאחר מכן, עם אישור ההחלטה על ידי שר האוצר ושר הפנים, ניתן יהיה להעביר בקשות לחקלאים להשיב את הקרקע למדינה. במידה שהחקלאים יסרבו להשיב את הקרקע, מינהל מקרעי ישראל יפעיל נגדם צווים מינהלים או ינקוט הליכים משפטיים לפינוי המקרקעין לאלתר.



בהסבר להצעת ההחלטה מצוין כי מדובר בהוראת שעה, שבמסגרתה יינתנו תמריצים לחקלאים לשחרר את הקרקעות. לטענת מינהל מקרקעי ישראל, על קרקעות שמחזיקים החקלאים יש תוכניות בנייה מאושרות או בתהליכי תכנון לבנייה של כ-20 אלף דירות.







"המינהל גיבש הוראת שעה שיש בה לתת מענה לצורך הדחוף בהשבה מהירה של קרקע חקלאית ששונתה יעודה למגורים. הוראת השעה תפסיק את החכירה בקרקע החקלאית שיעודה שונה למגורים".



לפי ההצעה, ההחלטה להשיב את הקרקע תינתן על ידי ועדת מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שתחליט כי המקרקעין דרושים לשיווק מידי. מיד לאחר מכן ישלח המינהל לחוכר דרישה להשיב את הקרקע תוך 60 יום. במידה שהמקרקעין הושבו למינהל במועד הקבוע, יהיה בעל הקרקע זכאי לפיצוי עבור הזכויות בקרקע, וגם בגין הפגיעה בפרנסתו.



הפיצוי יהיה 12,700 שקל לדונם קרקע בגידולי שלחין, ו-30,800 שקל לדונם קרקע נטועה מטעים. בנוסף לפיצוי זה, במידה שהקרקע הוחזרה במועד, יינתן פיצוי נוסף בשיעור של 50% מסכום הפיצוי שנקבע. כמו כן יינתן לחוכר אפשרות לרכוש זכויות בחלק מהשטח ששינה ייעוד בפטור מלא ממכרז ובתשלום מלא. בנוסף, המינהל ייאפשר לחוכר הקרקע לערוך שומה פרטית.



ההצעה שתאושר בשבוע הבא גובשה כצעד משלים להצעת חוק סילוק פולשים המקודמת בכנסת במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2011-2012. מטרת הצעת החוק היא לאפשר למינהל מקרקעי ישראל להכריז על חוכרים ותיקים כפולשים, ולסלקם מאדמותיהם החקלאיות ללא צורך בצו בית משפט.



שמאי המקרקעין שאול ויסמן, לשעבר הממונה על הערכת קרקע חקלאית במשרד המשפטים, מסביר את מהלכי מינהל מקרקעי ישראל. "הצעת ההחלטה שתאושר בישיבת מועצת המינהל תקפה בעיקר לחוזי חכירה מול חקלאים שעומדים להסתיים, או הסתיימו כבר. היא אינה רלוונטית לגבי חקלאים שמחזיקים בחוזים ותיקים, להם אין להם סעיף שינוי ייעוד של הקרקע. למעשה, המינהל מבקש באמצעות הכנסת להתערב ביחסים החוזיים בין החקלאי לבעלי הקרקע (המדינה) ולנשל את החקלאי מהקרקע בניגוד לרצונו, על אף שאין לו סעיף של שינוי ייעוד".



על אף הפיצוי המוגדל, החקלאים טוענים שהוא לא ריאלי ומבקשים בתמורה קרקע חליפית או הארכת חוזי החכירה. חבר הנהלת עמותת אדמתי, משה בריקמן, אומר כי "המינהל לא האריך עד היום את חוזי החכירה לאגודות למושבים והקיבוצים, כך שכל החקלאים הולכים להיות פולשים וניתן לפנותם באמצעות צו מינהלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully