וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחיות לדיני עבודה: אם היו הפרות בתשלום למתמחים - תלושי השכר יצעקו את זה

הילה רז

2.12.2010 / 12:30

"אנחנו הולכים עם עורכי הדין על קצות האצבעות - הם מומחים בלתקוף את הדרך שבה בוצעה הבדיקה", אומר מנהל אגף האכיפה יחזקאל אופיר בתום היום השני למבצע האכיפה לבדיקת זכויותיהם של מתמחים במשרדי עורכי דין ■ עם זאת, מומחים ממליצים לעורכי הדין שלא להקל ראש בחק



ביומו השני של מבצע האכיפה לבדיקת זכויותיהם של מתמחים במשרדי עורכי דין החליטו כנראה במשרד התמ"ת ללכת על "התותחים הגדולים". פקחי המשרד פשטו אתמול בין השאר על המשרד השני בגודלו בישראל - גולדפרב ושות', על משרד מ.זליגמן ושות', שהעומד בראשו הוא עורך הדין הבכיר אלי זהר, המייצג את ראש הממשלה אהוד אולמרט, על משרדו של עו"ד ד"ר שלמה כהן, לשעבר ראש לשכת עורכי הדין, ועל משרד ש. פרידמן, אחד המשרדים הגדולים בחיפה.



מנהל אגף האכיפה בתמ"ת יחזקאל אופיר הסביר אתמול כי כל אחד מארבעת המחוזות במשרד התמ"ת: חיפה, תל אביב, באר שבע וירושלים קיבל רשימה מסודרת של משרדים שהוא צריך לבקר בהם. "הפקחים החלו את עבודתם והם ימשיכו בה עד שיסיימו לבקר בכל המשרדים המופיעים ברשימה", אמר. "מטבע הדברים בחלק מהמשרדים הפקחים מתעכבים יותר, לוקח להם זמן לקבל את המידע, ובחלק מהמשרדים הדברים פשוטים ומהירים יותר, אבל סך הכל המבצע מתנהל כמתוכנן".



"אנחנו הולכים עם עורכי הדין בזהירות, על קצות האצבעות, כי הם מומחים בלתקוף את הדרך שבה בוצעה הבדיקה ואני לא רוצה ליפול על הדרך", אומר אופיר. זהירות זו מביאה את אופיר לסרב בנימוס כאשר הוא מתבקש למסור את שמות משרדי עורכי הדין שבהם ביקרו הפקחים. לאחר השלב הראשון של ביקור הפקחים יעובדו המידע והמסמכים שאותם נטלו הפקחים, ובהתאם יבצעו המפקחים ביקורות והמשך הליכי חקירה לפי הצורך.



לא להעביר את החקירה בצורה קלילה



עד כמה פעולתם של פקחי התמ"ת מרתיעה ואפקטיבית ועד כמה צריכים משרדי עורכי הדין לחשוש מהבדיקה? עו"ד הילה פורת, מומחית לדיני עבודה, חד-משמעית בתשובתה: פקחי התמ"ת מרתיעים ויעילים מאוד, בכל תחום העסקה וגם בעריכת דין. פורת מסבירה כי בתקופה האחרונה נוספו לפקחי התמ"ת סמכויות אכיפה לא מבוטלות, כמו נטילת מסמכים וכניסה למקומות עבודה, המאפשרות להם לבסס כתבי אישום בנוגע לעבירות על חוקי העבודה.



"השפעת הבדיקות של משרד התמ"ת על מעסיקים מתבטאת בשני מישורים: הראשון הוא בתחום דיני העבודה. הם בודקים האם המעסיק פועל לפי חקיקת דיני העבודה המחייבת מתן הודעות לעובד, התנהלות לפי חקיקה רלוונטית לנשים עובדות, תשלום שעות נוספות וכדומה", מסבירה פורת. "הביקורת שלהם מחייבת את המעסיק להתיישר לפי הדין. המישור השני, המרתיע יותר, הוא שמדובר בעבירות פליליות".



ההליך הפלילי הוא תוספת חדשה יחסית בתחום דיני העבודה ובשנתיים האחרונות, מסבירה פורת, חלה עלייה במספר ההליכים הפליליים בתחום דיני העבודה המתנהלים בבתי הדין לעבודה.



פורת מציעה שלא להקל ראש בהזמנות לחקירה במשרדי התמ"ת וממליצה "אדם שמוזמן לחקירה במשרדי התמ"ת צריך להיערך בהתאם ולהיות מלווה בעו"ד מומחה בדיני עבודה בעל מומחיות פלילית. ברגע שהוגש כתב אישום אנחנו מנהלים הליך פלילי לכל דבר בבתי הדין לעבודה. אני ממליצה לעורכי הדין שלא להעביר את החקירה בצורה קלילה. זה לא משחק, יש פה פן פלילי והוא דורש התייחסות מתאימה".



עו"ד סיגל פעיל, מומחית לדיני עבודה ממשרד אריאל שמר ושות', מתרשמת פחות מפעילות פקחי התמ"ת. לדבריה "לצערי, לעתים אני רואה שיש התנפלות של משרד התמ"ת על מעסיקים גדולים. הם מטרידים ומתעמרים במעסיקים ובעובדים ללא כל הצדקה. זה סקסי להתנפל על מעסיק מפורסם וגדול. לפעמים נדמה שיש התלבשות בלתי עניינית ולא מוצדקת. עם זאת, הפעילות הכללית של פקחי התמ"ת כשהיא לא מגמתית היא בהחלט מרתיעה".



פעיל מייעצת לעורכי הדין "להתמודד ולא להיבהל מחקירות המפקחים, לבדוק במה מדובר, לקבל ייעוץ משפטי לפני חקירה. לא להודות ישר ולא לשלם".



עורכי הדין אינם טרף קל



האם ההשכלה המשפטית והתחכום של עורכי הדין יסייעו להם בהתנהלות מול פקחי התמ"ת? פורת מבהירה כי הפקחים מבקשים בביקוריהם מסמכים ברורים שאמורים להימצא בכל משרד: הודעות לעובד על תנאי עבודה שחובה לתת לעובד, תלושי שכר, דו"חות נוכחות וכדומה. "לא צריך להיות חכם או מתוחכם גדול. רק מהמסמכים האלו העבירות צועקות, אם הן קיימות", היא אומרת.



פעיל סבורה כי עורכי הדין היא אוכלוסייה שנוטה להסתבך פחות בעבירות כמו אלו שחוקרי התמ"ת בודקים. לדברי פעיל, "קשה לי להאמין שאוכלוסיית עורכי הדין תהיה טרף קל לפקחי התמ"ת. הם יידעו לעמוד טוב יותר בחקירות התמ"ת. הפקחים של התמ"ת אינם עורכי דין או רואי חשבון, ולכן עורכי הדין יידעו לעמוד בחקירה כזו באופן ראוי וידעו להגן על מעשיהם, בלשון המעטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully