וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגעים ליצירת הבנק השלישי בגודלו במדינה

אתי אפללו

2.12.2010 / 17:35

בנק חדש יקום בישראל? צדיק בינו, בעל השליטה בבנק הבינלאומי מנהל מגעים עם מוזי ורטהיים והאחים עופר, בעלי השליטה בבנק מזרחי-טפחות, ככל הנראה לבחינת מיזוג בין שני הבנקים

בעלי השליטה בבנקים מזרחי טפחות (0.4% , 3775.0) והבינלאומי (0.0% , 0.0) מקיימים מגעים למיזוג בין הבנקים - כך נודע ל-TheMarker. ככל הידוע, לאחר המיזוג צפוי לקום בנק אחד בו יחזיקו בעלי השליטה הנוכחיים בשני הבנקים, אם כי שיעור האחזקות המדוייק טרם נקבע. על פי ההערכות, המיזוג ילווה בצימצום ניכר במצבת העובדים בבנק הממוזג. עו"ד המרכז את המגעים לעסקה הוא פיני רובין ממשרד עו"ד גורניצקי.

על פי ההערכות, מטרת המיזוג היא הובלת תהליך של התייעלות בעיקר בקבוצת הבינלאומי. מזרחי טפחות ירוויח מהמיזוג נתח של לקוחות קמעוניים בכל הבנקים שרכש הבינלאומי, וכן פעילות במגזר העסקי, כאשר המאזן הממוזג של שני הבנקים יעמוד על כ-225 מיליארד שקל, ויהפוך אותם לקבוצה הבנקאית השלישית בגודלה במערכת הבנקאות.

גם אם יגיעו הדדים להסכמות, מהלך כזה יצטרך לקבל את אישורם של הרגולטורים בניהם בנק ישראל ורשות ההגבלים העסקיים. בעבר הביעה רשות ההגבלים העסקיים התנגדות למיזוגים בין בנקים בינוניים מתוך טענה שהריכוזיות בענף גבוהה גם כך. אולם, מיזוג כזה יכול ליצור כוח נגדי לשני הבנקים הגדולים בשוק - פועלים ולאומי, ששולטים יחד על כ-65% ממנו.

בנק מזרחי טפחות נשלט על ידי איש העסקים מוזי ורטהיים (20%) ומשפחת עופר (25.57%) - כאשר האחזקה של משפחת עופר בבנק נעשית על ידי שתי חברות: לין אחזקות (5.75%) בבעלות אייל עופר, וכן האחים עופר נכסים (19.82%) שמוחזקת על ידי ליאורה עופר, דורון עופר, ויולי עופר.

הבנק הבינלאומי נשלט על ידי איש העסקים צדיק בינו באמצעות חברת פיבי (53.5%). לבנק דיסקונט אחזקת מיעוט גדולה בבינלאומי (26.45%) שהוא צריך למכור בתקופה הקרובה.

ככל הידוע, בבנק הממוזג יקבלו צדיק בינו, מוזי ורטהיים ומשפחת עופר חלקים ביחס כזה שחלקו של בינו יהיה גדול יותר מחלקם של ורטהיים ועופר בנפרד, אולם חלקם יחדיו יהיה יהיה גדול מחלקו בנפרד.

מחיר המיזוג - צמצום כח אדם

בינו רכש את הבינלאומי בשנת 2003. באותו זמן הבנק היה בנק בעייתי עם שיעור הפרשה לחובות מסופקים גבוה. בינו פתח בשרשרת רכישות במסגרתה רכש את יו-בנק, את מסד ואת בנק אוצר החייל במחירים גבוהים. ההצלחה הגדולה של בינו היתה בפיזור תיק האשראי של הבנק ובגיוון ההכנסות שלו שנשענות כיום גם על המגזר הקמעונאי ומשקי הבית, ולא רק על המגזר העסקי. לראיה, ההפרשות לחובות מסופקים היא הנמוכה במערכת. עם זאת, מנגד בפני בינו עומדים קשיים רבים ובראשם היעילות של הבנק.

הבינלאומי עדיין מתמודד עם קליטת הרכישות הבנקאיות והפיכה לקבוצה בנקאית. הבנק נושא בעלויות גבוהות של הסבת מערכות המחשוב בכל הבנקים שרכש, ועם עלויות שכר שמכבידות עליו כיוון שהסכם השכר של עובדיו צמוד להסכם השכר של בנק לאומי הגדול. יחס היעילות שלו (הוצאות תפעול לסך הכנסות) הלך והורע במשך הרבעונים האחרונים, וברבעון השלישי הוא היה הגרוע ביותר במערכת הבנקאות - גרוע יותר מאשר זה של בנק דיסקונט שבדרך כלל מציג את היחס הגרוע ביותר. את הבינלאומי מנהלת סמדר ברבר צדיק. ברבעון האחרון הציג הבינלאומי רווח של 129 מליון שקל, שמייצג תשואה על ההון של 8.6% והוא הבנק היחיד שהציג תשואה על ההון חד ספרתית ברבעון.

בנק מזרחי טפחות מנוהל על ידי אלי יונס והוא עוסק בעיקר במשכנתאות. הבנק מציג בשנה האחרונה צמיחה גבוהה עם רווח של 209 מיליון שקל ברבעון השלישי ותשואה על ההון הגבוהה במערכת של 12.7%. לבנק את יחס היעילות הטוב במערכת נכון לסוף הרבעון השלישי.

מעו"ד פיני רובין ומבנק מזרחי טפחות לא נמסרה תגובה. מהבנק הבינלאומי נמסר כי "אין כל מגעים בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully