וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיתרון של סגן ראש עיריית רעננה לבעיית הדיור: בנייה למגורים במקום מוסדות ציבור

רז סמולסקי

3.12.2010 / 10:18

איתן גינזבורג: כיום, בניית דירות חדשות חשובה לא פחות ממטרות ציבוריות אחרות שהוכרו בחוק



>> בימים שכולם מחפשים דרכים לייצר דירות חדשות במשק, חלק מהפתרונות המוצעים מכוונים לטווח זמן של שנים או לדיור בפריפריה. לעו"ד איתן גינזבורג, סגן ראש עיריית רעננה ויו"ר ועדת משנה לתכנון ובנייה בעיר, יש פתרון מקורי שיכניס לשוק דירות בהישג יד במרכז העיר - וכל שנדרש כדי ליישם אותו הוא חתימת שר.



"לרשות יש סמכות להפקיע קרקעות לצורכי ציבור שונים ול'מטרה ציבורית אחרת', וחוק התכנון והבנייה מסמיך את שר הפנים לקבוע ולאשר מהי המטרה האחרת", אומר גינזבורג. "כיום, בניית דירות חדשות חשובה לא פחות ממטרות ציבוריות אחרות שהוכרו בחוק ולמענן ניתן להפקיע קרקעות, כמו בתי כנסת, בתי משפט ובתי ספר".



על איזה היקפי בנייה מדובר?



"לכל רשות מקומית יש עשרות דונמים של שטחים לבניני ציבור שלא נבנו והם לא מנוצלים, כ'עתודה לימים שיבואו'".



ולמה לא ממשים אותם?



"לעתים קשה לממש שטחים ציבוריים כי הם מצויים בלב שכונת מגורים בנויה, והקמת מתנ"ס, הוסטל לחוסים או קונסרבטוריון נחשבת מטרד ופגיעה באיכות החיים של התושבים. כך, במקרה הטוב השטח נהפך לגינה ציבורית או שטח לא מנוצל למדורות בל"ג בעומר. לכן, ראוי להתאים את חוק התכנון והבנייה למציאות הנוכחית ולנצל את הקרקע למטרה ציבורית חשובה לא פחות - דיור בר השגה לזוגות צעירים וזכאי משרד השיכון".



מה התהליך הסטטוטורי לשינוי כזה?



"מדובר בתיקון לחוק שמצריך החלטה של אדם אחד - שר הפנים. אין צורך בהליך חקיקה מסורבל של שלוש קריאות: השר צריך להחליט ולפרסם הודעה ברשומות. אפשר גם לקצר את התהליך על ידי הוספת סמכות לוועדות המקומיות או לכאלה שקיבלו הסמכה כוועדות עצמאיות, כך שיתאפשר להן להשתמש בקרקע שהופקעה בעבר ולא נעשה בה שימוש ציבורי על ידי הסבת השימוש הציבורי המותר בה לבנייה לזוגות צעירים. כמובן שצריך להגביל את הבנייה בהתאם לזכויות הבנייה לזכויות במגרשים גובלים וכך להבטיח בקרה".



זה לא יכול לגרום למחטף של קרקעות ציבוריות? אם העירייה לא משתמשת בקרקע, מן הראוי שתחזיר אותה לבעלים המקורי ושהוא יתכנן אותה למגורים.



"הכל עניין של הגדרות. בשנות ה-50 הממשלה קבעה שלאור העלייה הגדולה עם קום המדינה, מטרה ציבורית נאותה היא דיור לעולים, ובקרקעות ציבוריות איפשרו בנייה. המדינה היתה במצוקת דיור, והיא ראתה צורך בכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully