וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האסון לא יפגע משמעותית במשק"

3.12.2010 / 14:40

האם לשריפה הגדולה יהיו השפעות מרחיקות לכת על המשקיעים? גורם בכיר בשוק ההון מסרב להתרגש: "במונחים שלנו, גם עלות שיקום של מיליארדי שקלים לא תפגע בכלכלה"

לאחר שיתפזר העשן, תרתי משמע, מעל שמי הצפון, יקיים משרד האוצר הערכת מצב לגבי עלותו הכלכלית של האסון. אמנם, באופן יחסי נפגע מעט רכוש, אבל הנזק העצום שנגרם ליערות הכרמל יצריך לא רק את שיקומם, אלא גם יצירת מערך מחודש של שירותי הכיבוי בישראל. העלות הכלכלית תהיה כבדה ביותר ועלולה להגיע למיליארדי שקלים. איך כל זה ישפיע על המשק בטווח הארוך?

"הנזק הכלכלי לא יהיה נמוך", אומר בעל תפקיד בכיר בשוק ההון, "אולם צריך לזכור שעבור המדינה לא מדובר פה במעמסה כלכלית שאי אפשר לעמוד בה ובהלה לציוד כיבוי אש היא לא משהו שיכול ליצור כדור שלג. גם עלות של כמה מיליארדי שקלים לא תשפיע על מדיניותו של משרד האוצר בטווח הארוך. במונחים של מדינת ישראל, זה בוודאי לא כל כך קיצוני".

בספרו "פוקר שקרנים" הדגים מייקל לואיס כיצד משקיעים נהנים מאסונות טבע. כך, למשל, הביא לדוגמה את אסון צ'רנוביל, שמיד לאחריו רכש אחד מהקולגות שלו בלונדון מניות תפוחי אדמה, מאחר שהבין שהקרינה באזור תגדיל את הביקוש לירקות ברחבי ברית המועצות. הניתוח הזה עבד היטב ואותו משקיע יצא ברווח עצום. מצד שני, מי שהיה מושקע בחברות ביטוח או חברות תעופה לפני אסון ה-11 בספטמבר, איבד לא מעט מכספו אחריו בשל הפיצויים הכבדים שנאלצו ענקיות הביטוח לשלם.

במה, אם כן, כדאי להשקיע ומהיכן כדאי לברוח? ובכן, בשוק ההון הישראלי לא תמצאו הזדמנויות רבות להתעשר. "השוק כאן לא בנוי כמו וול סטריט", אומר אותו גורם, "והנזק לא קולוסאלי ברמה כזו שאפשר למצוא בו הזדמנויות. צריך להבין שעד כמה שהאסון גדול, מבחינה כלכלית אין כאן נזקים קיצוניים שיכולים למוטט או להאדיר תעשיות שלמות. נקודתית, חברות הביטוח שביטחו מבנים או מפעלים שנפגעו מהשריפה ייפגעו, אולם איני צופה התמוטטות נרחבת אפילו בגזרות הספציפיות האלה, משום שהמספר היחסי של פגיעות רכוש לא גדול ומרבית ההרוגים הם אנשי ביטחון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully