וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יפצה את ניזוקי השריפה בכרמל?

עו"ד ענת גינזבורג

4.12.2010 / 19:28

חלק ממפוני השריפה בכרמל קיבלו הערב רשות לשוב לבתיהם, אך עד לשיקום וקבלת פיצוי על הנזק הדרך עוד ארוכה. שאלות ותשובות עם מומחית לדיני נזיקין

ניסיונות כיבוי השריפה בעין הוד, יום שבת. אורי לנץ
ניסיונות כיבוי השריפה ביישוב עין הוד, היום/אורי לנץ

מי אמור לפצות את האזרחים שרכושם ניזוק בשריפה?

לגבי נזקי הרכוש - אזרחים, כולל גופים, קיבוצים, ועסקים שהיו מבוטחים ע"י חברות ביטוח, ידרשו מהמבטחים לפצותם בגין נזקיהם. אולם יש לקחת בחשבון כי אף במקרים אלה, הפיצויים לא ישולמו "חד וחלק ". בדרך כלל חברות הביטוח לא ממהרות לשלם את הפיצוי, ויש להניח כי ינוהל מו"מ בנפרד עם כל מבוטח לגבי גובה הנזק. אין חשש כי חברות הביטוח יקרסו כתוצאה מתשלום הפיצויים, היות שבדרך כלל הן מעבירות אחוזים מהביטוח למבטחי משנה.

ומה עם מי שלא היה מבוטח, באופן חלקי או מלא?

יש לקחת בחשבון מקרים של תת ביטוח או למשל פוליסות שלא לקחו בחשבון "אובדן רווחים" במקרה של צימרים או חדרי אירוח, או אזרחים ועסקים שכלל לא היו מבוטחים ואיבדו את קורת הגג שלהם. הכתובת לכל המקרים האלה היא הגשת תביעת נזיקין נגד המדינה (משרדי ממשלה או רשויות מקומיות רלבנטיות) בגין מחדליהם או רשלנותם בכל התנהלותם לעניין שירותי הכבאות. אין ספק כי צפוי גל תביעות בגין נזקי רכוש לא רק נגד המבטחות אלא אף נגד מדינת ישראל, רשויות מקומיות וכיו"ב.

מתי יתקבל הפיצוי?

כל אותם אזרחים שלא היו מבוטחים כלל (למשל אזרחים שבתיהם נשרפו ולא היו מכוסים ע"י חברת ביטוח) לא יקבלו מיד את הפיצוי, אלא יהא עליהם לנהל תביעות פיצויים בערכאות המשפטיות במשך שנים. במידה וההליכים המשפטיים יימשכו זמן רב מדי, ללא פיצויי ביניים, עלול להיווצר מצב בו אזרחים ייוותרו ללא קורת גג, עסקים יקרסו ואנשים יאבדו את חסכונותיהם. היות שלא מדובר בנזק שנגרם עקב פעולת איבה, הרי שהאזרחים לא זכאים לפיצויים ממס רכוש, ולפיכך, אם ממשלת ישראל לא תחליט להקצות לניזוקים פיצוי, הרי שיש להניח כי תרופתם תהא באמצעות ניהול הליכים משפטיים ארוכים נגד האחראים למחדל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

לאיזה פיצוי זכאים אזרחים או כבאים שנפגעו פיזית כתוצאה מהשריפה?

במקרה בו כבאי נפגע או ניזוק במהלך עבודתו, עומדת לו זכותו להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי להכיר בתאונה כתאונת עבודה ולקבל קצבה או מענק, בהתאם לגובה נכותו לאחר שייבדק על ידי ועדה רפואית. במקרה בו ניזוקו פיזית אזרחים כתוצאה מהשריפה, כדוגמת כוויות, שאיפת עשן שגרמה לנזק לריאות וכיו"ב - הרי שיש להניח כי הללו יגישו תביעה נגד האחראים לשריפה או למחדלים ההולכים ומתבררים בעניינה. יש להניח, כי צפוי גל גדול של תביעות נזיקין של הניזוקים נגד מדינת ישראל, לרבות משרד הפנים, איכות הסביבה, שירותי הכבאות, רשויות מקומיות וכיו"ב בגין מותם של אזרחים בשריפה ובגין נזקים פיזיים ונפשיים שאירעו לאזרחים כתוצאה מהמחדלים שגרמו לשריפה. הכתובת הביטוחית בתביעות נגד מדינת ישראל היא קרן הביטוח הממשלתית "ענבל". משפחותיהם של צוערי קורס השב"ס שנפגעו בתאונת הדרכים, זכאיות לפיצוי, שלוקח בחשבון את אובדן ההשתכרות העתידית של הצוער/ת, הפסדי התמיכה למשפחתו, וכיו"ב. הן יכולות לתבוע פיצויים מחברת הביטוח "איילון", שביטחה את האוטובוס, וכן מהמוסד לביטוח לאומי.

* עו"ד ענת גינזבורג היא מומחית לנזיקין, וסגנית פרקליטת מחוז ת"א לשעבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully