וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ערך הדירות בכרמל עלול לרדת בגלל השריפה"

אריק מירובסקי

5.12.2010 / 13:20

"מחיריהן של מאות דירות על הכרמל יירדו במקרים מסוימים גם ב-20%-30%", העריך שמאי רכוש ומקרקעין המתמחה בנזקי רכוש ותביעות ביטוח. גם בעלי דירות שבתיהם לא נשרפו צפויים להפגע

באתר האינטרנט של צימר מעל הים בעין הוד כתוב: "עם כניסתכם, עוברים את פתח השער ולפניכם נפתח עולם קסום של צמחי ארץ ישראל. שבילי אבן מובילים לשתי סוויטות מפנקות ומעוצבות. הנוף המדהים המשקיף מתוך הסוויטות מציף את המקום ויוצר תחושה של טבע רגוע ושלווה. פינות ישיבה ממוקמות מול השקיעות מעל הים והמבצר הצלבני בעתלית - אחד התצפיות היפות ביותר בעין הוד". מלבד הפגיעה הישירה במבנים, צפויה גם ירידת ערך בשווי הבתים באזור השריפה בשל הפגיעה בערך הנופי.

כבאי נאבק באש בעין הוד. Sebastian Scheiner, AP
מלבד הפגיעה הישירה במבנים, צפויה גם ירידת ערך בשווי הבתים באזור/AP, Sebastian Scheiner

חיים אטקין, שמאי רכוש ומקרקעין המתמחה בנזקי רכוש ותביעות ביטוח, אומר כי כפי שמקובל במקרים של אסונות לאומיים, מיד לאחר כיבוי השריפה יפקדו את היישובים הנפגעים שמאים שיבחנו את הרכוש שניזוק ואת הרס התשתיות. "מדובר באירוע שכולל נזקי פיח, תשתיות, מבנים, תכולה ורכוש, שמכוסים בפוליסות הביטוח העסקיות ובביטוחים הפרטיים, כולל ביטוחי המשכנתא. אש נמצאת בבסיס פוליסות הביטוח. מס רכוש יפנה למי שאין ביטוח ושם אולי זה פועל בצורה אטית יותר מאשר חברות ביטוח פרטיות".

ואולם יש גם נזקים מסוג אחר שעשויים להיגרם לבתים שלא נפגעו על ידי השריפות באופן ישיר. מדובר בכל אותן דירות שחלק משוויין כולל את נוף היערות. בעתיד הנראה לעין, הנוף שישתקף מאותן דירות יהיה גבעות קירחות ומפוחמות - לא בדיוק משהו שאנשים רצים לשלם עליו כסף. שאלה שמאית שעולה עתה היא האם דירות שהנוף הירוק נלקח מהן, ישמרו על שוויין.

"שיקום הצמחייה ייארך שנים והפגיעה הנופית תפגע קשות בשווי הנכסים שנהנו מנוף מרשים וחשיפה לעבר חורשות וטבע", אומר אטקין. "עצי האורן שהיו בהמוניהם ביערות הכרמל הם עצים דליקים במיוחד והם לא מחדשים את עצמם כמו עצים אחרים אחרי אסונות מסוג זה. לכן, אני סבור שהרשויות יצטרכו לטעת בכרמל הרבה מאוד חורש טבעי וזה הליך ארוך ביותר. סיור עגום במקומות שבהם התרחשו שריפות במהלך מלחמת לבנון השנייה יגלה שהם רחוקים מאוד מלהשתקם בעקבות אותן שריפות. לכן, ניתן לומר שהשריפה מחקה לבעלי דירות ששכנו בצמידות ליערות את כל האלמנט של הנוף למשך עשרות שנים.

"זה יהפוך דירות רבות שנחשבו למיוחדות עקב הנוף - לדירות רגילות. דמיין לעצמך בעל בית פותח את החלון ומראה לרוכש את הנוף השחור. מי ירצה לשלם לו את המחיר? להערכתי, מחירים של מאות דירות על הכרמל יירדו ברמות שונות שיגיעו במקרים מסוימים גם ל-20%-30%", אומר אטקין.

לעומתו, השמאי דוד שקד אינו סבור שתירשם ירידת שווי כלשהי עקב הפגיעה בנוף: "אני ספקן לגבי ירידת שווי דירות עקב הפגיעה בנוף שנשקף מהן. ראשית, הנוף אינו כולל רק את הירוק, אלא מדובר במראה שכולל הרבה יותר דברים - גבעות, ים ושמים פתוחים - שלא נפגעו. אני מניח שבתוך זמן קצר האזור יתחיל לעבור תהליך של שיקום ותוך שנתיים המקום יהיה ירוק שוב, אם כי לא ירוק מהסוג שאליו הורגלו בעלי הנכסים במקום. לכן, אני לא סבור שנראה ירידה בשווי דירות עקב השריפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully