וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כשהשריפה תיגמר, נוכל לפתוח את מלון יערות הכרמל בתוך שבוע"

מאת עירית רוזנבלום

5.12.2010 / 8:11

רוב בתי המלון באזור חוף הכרמל פונו מאורחיהם ומרוב עובדיהם. לדברי מנכ"לית עמותת התיירות כרמלים, דפנה נוף, ייתכן שתתפתח תיירות של סולידריות, וכן "תיירות שחורה" המגיעה לאזורי אסון מתוך סקרנות



>> שריפת הענק בכרמל עדיין משתוללת, אך כבר עכשיו ברור שנזק לא מבוטל נגרם לתיירות באזור. לדברי מנכ"לית עמותת התיירות כרמלים, דפנה נוף, באזור חוף הכרמל כ-400 חדרי מלון וכ-300 צימרים המופעלים על ידי כמאה משפחות, 150 אמנים וגלריות לאמנות ו-28 מסעדות, לצד חוות סוסים ואטרקציות אחרות בטבע. נוף מעריכה כי בטווח המיידי תפחת התיירות באזור למינימום, ותורגש פגיעה כלכלית משמעותית אצל מפעילי המלונות, הצימרים והאטרקציות.

"בטווח הארוך קשה להעריך, אולם מכיוון שהייחוד של כרמלים הוא השילוב של הכרמל והים, נוצרה עכשיו פגיעה בנכס טבע משמעותי לתקופה ארוכה", היא אומרת. המחזור השנתי של התיירות בחוף הכרמל נאמד ב-100 מיליון שקל.



"כשהשריפה תיגמר, נוכל לפתוח את המלון בתוך שבוע", העריך אתמול מנכ"ל מלונות ישרוטל, ליאור רביב, בהתייחסו למלון הספא יערות הכרמל. בצהרי יום שבת אמר רביב שנס נעשה למלון, שהיה מכותר באש אך כמעט שלא נפגע. שמשייה שנדלקה מחוץ לחדר האוכל גרמה להתלקחות של דק העץ שמתחתיה, וזו גרמה להתנפצות חלונות ולשריפת כיסאות. האש כובתה ולא גרמה לנזקים נוספים. לדברי רביב, לפני השריפה היתה צפויה במלון תפוסה מלאה במשך כל חג החנוכה.



במלון ניר עציון היתה צפויה תפוסה מלאה בכל ימות החג; שתי דירות הנופש "קלוד ובתיה" בעין הוד הוזמנו אף הן לכל השבוע, ובבית הקפה של מלאני ציפו לחנוכה עמוס. בעין הוד כולה תוכננה שורה של אירועים לחנוכה - ואז פרצה השריפה. נוסף לפגיעה הקשה בבתי התושבים ובטבע הסובב, יסבול האזור גם מפגיעה כלכלית בשל הנזק לתיירות.



"תיירות שחורה"



עין הוד הוא חלק מ"משולש הזהב" של כרמלים מבחינת מספר המבקרים, משולש הכולל גם את זכרון יעקב ואת קיסריה. שתיהן אמנם לא נפגעו, אך בתודעת הצרכנים כל האזור הוא אזור אסון. "נצטרך לעשות מסעות פרסום משמעותיים כדי להחזיר לתיירים את תחושת הביטחון", אומרת נוף. עם זאת, לדבריה אפשר גם שתתפתח תיירות של של סולידריות, וכן תיירות הקרויה "תיירות שחורה", המגיעה לאזורי אסון מתוך סקרנות.



בגלל סגירת כביש 4 נרשמו ביטולים במלון נחשולים ובחוף דור, אולם אלה התמלאו בסוף השבוע במפונים, בשוטרים וביתר אנשי כוחות הביטחון שלנו בהם.



יואל רז, מנהל מלון ניר עציון, מספר שנשאר במקום עם צוות מצומצם לאחר ש-350 האורחים ושאר העובדים פונו ממנו. "היינו אמורים להיות מלאים לגמרי עם נופש של אנשי קבע, איגודים מקצועיים, הסתדרות המורים ואורחים פרטיים. אני מאמין שבשלב הראשון יהיה חשש של אנשים לבוא. לפני 13 שנה המלון נשרף כמעט כולו ושופץ. אני מקווה שדבר כזה לא יחזור, כי זה היה מזעזע".



לבתיה אייזנווסר וקלוד ג'אנקור מעין הוד, שביתם לא נפגע בשריפה, חנות עתיקות וגם שתי דירות נופש עם ריהוט עתיק. בתם היא בעלת בית קפה מלאני בכפר, שפונה עוד ביום חמישי מתושבים ואורחים. לדברי אייזנווסר, היום אמור היה להיפתח כנס של השתלמות מורים באמנות, "אז היו הזמנות לחדרים לשבוע". לאייזנווסר סטודיו משלה, ובעוד חודשיים היא מתכננת תערוכה מעבודותיה, שעומדות עתה חשופות בבית. "אם הכל יחזור לקדמותו במהרה, אז לא נישבר מכמה ימים של אובדן הכנסה מהצימרים", היא אומרת.



המלונות קולטים מפונים



משרד התיירות פתח ביום שישי בבוקר חמ"ל לתיאום בין נפגעי האסון בצפון הארץ שפונו מבתיהם לבין המלונות שמתגייסים לקלוט את המתפנים, וכן למתן מידע למאות אלפי התיירים השוהים בישראל בימים אלה. השבוע צפוי שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, לבקר באזור כדי לראות מה נדרש לשיקום התשתיות. מתוכננת חבילת סיוע בדומה לאופן שבו סייעה הממשלה לאזור הצפון לאחר מלחמת לבנון השנייה, תוך איגום משאבים של משרדי הממשלה.



בימים אלה שוהים בישראל כ-200 אלף תיירים. אלה שהיו באזור חיפה הועברו לאזור המרכז, ובלשכות התיירות בטבריה ובנתב"ג הוסבר לתיירים שמדובר באירוע שתחום באזור מסוים וכי אין סיבה לבהלה. גם לשכות התיירות בחו"ל הונחו להרגיע את התיירים שמתכוונים להגיע לישראל ולהסביר כי מדובר באסון טבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully