וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה של 25% במספר עורכי הדין הבכירים המחפשים עבודה חדשה ב-2010

מאת נורית רוט

5.12.2010 / 8:11

כ-100 בכירים פנו לחברת ההשמה קודקס מאז יוני. רוב הבכירים לא מרוצים מאופק הקידום שלהם ומחפשים עבודה במשפט המסחרי. רק 2% מעוניינים בעבודה בשירות הציבורי



>> יותר ויותר עורכי דין בכירים מבקשים לנצל את ההתאוששות במשק כדי לשפר את תנאי העסקתם ולהחליף את מקום עבודתם. במחצית השנייה של 2010 חלה עלייה במספר עורכי הדין הבכירים שהחלו לפעול לאיתור מקום עבודה חדש. לפי נתוני חברת ההשמה לעורכי דין "קודקס", מאז יוני פנו לחברה כ-100 עורכי דין בכירים בחיפושים אחר משרה בכירה, זאת לעומת כ-50 עורכי דין בכירים שפנו לחברה במחצית הראשונה של השנה. ביחס לאותה תקופה אשתקד, מדובר בעלייה של 25% בפניות של בכירים.



רווית נחמן, מנהלת צוות בכירים בקודקס, מסבירה כי "פעילות הבכירים השוקקת של המחצית השנייה של 2010 היא למעשה תולדה מאוחרת של מיתון 2008-2009. בהרבה מהמקרים מדובר בבכירים שחיכו בסבלנות להתאוששות הארגון מהמיתון, היות והמסר שהועבר להם על ידי המעסיק היה כי ההתמהמהות בקידום או בהעלאות השכר היא תוצר של המצב הקשה במשק". לדבריה, "משהתפוגגה עננת המיתון, התברר כי לא כל העיכובים היו כרוכים באווירה הכלכלית במשק, אלא לא אחת, דווקא בסדרי העדיפויות של הארגון וביציבות הכלכלית שלו. כתוצאה מכך, חלק מעורכי הדין הבכירים, שהיו סבלניים ופשרנים יותר בעת המיתון, איבדו כעת את סבלנותם, 'ירדו מהגדר' והחלו לפעול אקטיבית לשיפור מצבם התעסוקתי".

הרוב המכריע של עורכי הדין שפנו לחברה הם עורכי דין בכירים שמועסקים במשרות בכירות. מדובר בעורכי דין בעלי שש-שבע שנות ניסיון לפחות, המחזיקים בתפקיד מוביל במקום עבודתם, ובמשכורת שנעה בין 30 ל-70 אלף שקל ברוטו בחודש. לפי נתוני החברה, מחצית מהפונים הבכירים הן נשים.



רוב הבכירים מתחילים בחיפוש העבודה בזמן שהם מועסקים. "בכל תחום נפתחות משרות בכירות בודדות כך שתהליך מציאת המשרה המתאימה עלול לארוך זמן רב", מסבירה נחמן. "במקרה של בכיר, כל חודש ללא עבודה הוא אובדן של הכנסה פוטנציאלית בקנה מידה גדול, לכן אך טבעי כי בכדי להקטין את החשיפה לסיכונים החיפוש מתבצע, תוך כדי החזקת המשרה הקיימת. כמובן שיש בזה גם יתרונות תדמיתיים ואסטרטגיים עבור הבכיר המחפש".



לפי קודקס, עורכי הדין הבכירים שמחפשים עבודה בזמן שאינם מועסקים הם אלה שבעיקר נמצאים בצמתי החלטה מבחינת הקריירה שלהם, כגון: פרויקט שהסתיים, חזרה לעבודה לאחר חופשת לידה מוארכת וחזרה לעבודה בישראל לאחר תקופת לימודים בחו"ל.



מחפשים אופק להתקדמות בעבודה



אז מה בעצם מניע עורך דין שמחזיק במשרה בכירה ומשתכר היטב לבצע שינוי תעסוקתי?



הסיבה הנפוצה ביותר להחלפת מקום העבודה, כך עולה מתשובותיהם של עורכי הדין לחברה, היא חוסר היכולת של עורך הדין הבכיר לראות בבירור את אופק הקידום העתידי שלו במקום העבודה הנוכחי. לפי קודקס, 17% מעורכי הדין הבכירים החלו לחפש עבודה בשל סיבה זו או משום שבמקום העבודה אין בנמצא תפקידים בכירים יותר. חלק החלו בחיפוש לאחר שחשו שהמעביד אינו מעוניין לקדם אותם למיקום גבוה יותר בהירארכיה.



סיבות מרכזיות נוספות לחיפוש העבודה בקרב הבכירים הן, באופן שווה: תגמול בלתי מספק (13%), חוסר סיפוק ממידת העניין שיש לבכיר במקום עבודתו הנוכחי (13%) ויחסי אנוש בעיתיים, עם הקולגות בעבודה או עם הממונה (13%).



10% מעורכי הדין הבכירים השיבו כי מצאו את עצמם בצמתי החלטה משמעותיים בקריירה ולכן הם בוחנים את האפשרויות התעסוקתיות העומדות בפניהם ו-10% השיבו כי הם מעוניינים לשנות את תחום ההתמחות שלהם בתוך המקצוע. 7% מעורכי הדין הבכירים מחפשים מקום עבודה שיתאים לצרכיהם האישיים היחודיים, בעוד 7% נוספים מעוניינים לעזוב את מקום עבודתם כדי לשפר את האיזון בין עבודה לבית.



לדברי נחמן, "מערך סדרי העדיפויות של עורכי דין בכירים שונה בכך שהתגמול אינו הפרמטר הראשון שהם רואים לנגד עיניהם. עורכי דין שהגיעו למדרגי השכר הגבוהים הרבה יותר מסופקים מהשכר שלהם ורואים חשיבות גדולה במידת העניין שיש להם בעבודתם, באפשרויות הקידום העומדות בפניהם וביחסי האנוש שעמם הם צריכים להתמודד ברמה היומיומית. לכן, לא נדיר ששינוי תעסוקתי בקרב בכירים ייצא לפועל בתוספת שכר קטנה ובלבד שאותו עורך דין בכיר יחוש כי מקום העבודה החדש עונה על צרכיו ומסייע לו להגשים את עצמו בתחום עיסוקו".



פרקליטים מסחריים נוגעים בתקרת הזכוכית



מנתוני קודקס עולה כי הבכירים מחפשי העבודה משתייכים למגוון רחב של תחומי התמחות, אך רובם קשורים למשפט המסחרי. 30% מהבכירים המחפשים עוסקים כיום בתחום המסחרי הבינלאומי, 19% בתחומי הנדל"ן, 13% מהם מגיעים מתחומי המשפט המסחרי המקומי, ו-9% מתחום הליטיגציה (ניהול סכסוכים בבתי משפט). תחומים מרכזיים נוספים שבהם מבקשים עורכי דין בכירים עבודה חדשה הם תחומי המיזוגים ורכישות, וההיי-טק (6% כל אחד).



"המשכורות של עורכי דין בתחום המסחרי הבינלאומי הן הגבוהות ביותר בשוק", מסבירה נחמן. "רבים מהעוסקים בתחום משתכרים שכר גבוה ומוגדרים כבכירים במקום עבודתם, אך יחד עם זאת, לא תמיד ניתן לתת למעמד זה ביטוי גם מבחינת קידום לשותפות במשרד, במיוחד במשרדים בהם כבר 'צפוף' מבחינת כמות השותפים".



במקרים כאלה, אומרת נחמן, אסטרטגיית הקריירה העומדת בפני עורך הדין המעוניין להתקדם היא קידום רוחבי. "עורכי דין בכירים רבים מהתחום המסחרי הבינלאומי שנגעו בתקרת הזכוכית מבחינת קידום לשותפות במשרדם, מעוניינים להשתלב בחברה בתפקיד הבא שלהם, שם האפשרויות להתקדמות ולפיתוח הקריירה רבות יותר", מסכמת נחמן.



מבחינת סוג המעסיק, עולה מנתוני קודקס כי 46% מעורכי הדין הבכירים התרים אחר מקום עבודה חדש מועסקים כיום בחברות, 40% מועסקים במשרדים. 12% הם כיום עורכי דין עצמאיים, ורק 2% עובדים במגזר הציבורי.



רוב עורכי הדין רוצים לעבוד בחברה



לפי קודקס, הרוב המוחלט של עורכי הדין מחפשי העבודה מעוניינים להמשיך ולהתפתח בתוך תחום התמחותם הנוכחי. לפי נתוני החברה, התחומים המבוקשים ביותר על ידי הבכירים מחפשי העבודה הם מסחרי בינלאומי, נדל"ן, מסחרי מקומי, וליטיגציה. אחריהם ניתן למצוא את תחומי המיזוגים והרכישות, ההיי-טק, דיני עבודה, קניין רוחני ותחום שוק ההון ולבסוף גם את תחומי האזרחי והנזיקין.



מבחינת סוג המעסיק, הרי שמתשובותיהם של עורכי הדין עולה כי 65% מעדיפים לעבוד בחברות. 21% מעוניינים להשתלב במשרדי עורכי דין פרטיים. ל-12% אין העדפה בין משרד או בחברה. רק 2% מחפשים משרה במגזר הציבורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully