וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומנטה וסנדוז תובעות את טבע בניסיון לחסום תחרות בתרופות למניעת קרישה

מאת יורם גביזון

5.12.2010 / 8:11

הגרסה הגנרית ללובנוקס סיפקה לשתי החברות מכירות של 292 מיליון דולר בתשעת השבועות שבהם שווקה. טבע חתמה על הסכם פשרה בעניין שיווק גרסה גנרית ללונסטה, תרופה למניעת הפרעות שינה



>> התחרות בין חברת טבע לחברת מומנטה ושותפתה סנדוז מקבוצת נוברטיס מתרחבת מתחום הטרשת הנפוצה לשוק התרופות למניעת קרישת דם. מומנטה וסנדוז תבעו בסוף השבוע את טבע, בטענה שהגרסה הגנרית של טבע לתרופה לובנוקס מפרה שני פטנטים הנוגעים לאופן הייצור ולניתוח המבנה הכימי של החומר הפעיל בתרופה, והרשומים על שמן.



טבע דחתה את הטענות, הדגישה כי לא הפרה אף פטנט והודיעה כי בכוונתה לתבוע משתי החברות החזר על ההוצאות המשפטיות שייגרמו לה בשל ההאשמות חסרות הבסיס. הגשת התביעה לא תמנע מטבע את האפשרות לקחת את הסיכון שתפסיד במשפט הפטנטים ולשווק גרסה גנרית משלה ללובנוקס, כשתקבל אישור מרשות המזון והתרופות האמריקאית.

הגרסה הגנרית של טבע ללובנוקס, שמיועדת למניעת קרישת דם, הוגשה לאישור ה-fda ב-2003 ונמצאת עדיין בבדיקה; הגרסה הגנרית שפיתחו מומנטה וסנדוז קיבלה את אישור ה-fda ביולי 2010 ועוררה בכך חששות כי תהליך פיתוח דומה יאפשר למומנטה ולסנדוז לעקוף פטנטים שרשמה טבע על תרופת הקופקסון - התרופה המקורית הראשונה שטבע פיתחה והמספקת לה, על פי הערכות, 30% מהרווח הנקי.



ביל מארת', מנכ"ל טבע צפון אמריקה, אמר בשיחת ועידה עם אנליסטים כי טבע קיימה פגישה עם ה-fda בנוגע לאישור גרסה גנרית משלה ללובנוקס, והצליחה להוכיח את הזהות בין הגרסה שלה לתרופת המקור. מארת' אמר כי יהיה מאוכזב אם טבע לא תקבל אישור שיווק עד סוף 2010.



סנדוז דיווחה בסוף אוקטובר כי השקת הגרסה הגנרית ללובנוקס תרמה לה מכירות של 292 מיליון דולר (222 מיליון יורו) בתשעה שבועות בלבד של שיווק המוצר ברבעון השלישי של 2010. סנופי אוונטיס, לעומתה, דיווחה כי הכנסותיה משיווק לובנוקס ירדו ב-47.3% והסתכמו ב-284 מיליון יורו. פירוש הדבר הוא שהשקת הגרסה הגנרית של לובנוקס נעשתה בשחיקת מחירים מינימלית, וכי שיווקה סיפק למומנטה רווח של 44 מיליון דולר ברבעון השלישי.



טבע תבעה את מומנטה ואת סנדוז באוגוסט 2008 בגין הפרת פטנטים על קופקסון, שמגנים על התרופה עד 2014, לאחר ששתי החברות הגישו בקשה לאשר גרסה גנרית לקופקסון ביולי 2008. בעקבות הגשת התביעה מנועות שתי החברות מהשקת גרסה גנרית לקופקסון עד פברואר 2011, או עד שיזכו במשפט הפטנטים.



טבע זכתה בסיבוב הראשון של המאבק המשפטי, כאשר בית משפט המחוזי בניו יורק דחה את בקשתן של מומנטה וסנדוז לפסוק בסדר דין מקוצר כי הפטנטים שרשמה טבע על קופקסון אינם תקפים ועל כן אין צורך בקיום משפט.



נוברטיס מתחרה בקופקסון לאחר שהשיקה בספטמבר 2010 את gilenia (גילניה), התרופה הראשונה במתן דרך הפה לטרשת נפוצה. התחרות בגילניה והחשש מהשקת גרסה גנרית לקופקסון הם ככל הנראה הגורמים העיקריים לחולשה של מניית טבע בחודשים האחרונים. טבע סיימה את המסחר ביום שישי במחיר של 49.3 דולר, שנמוך מהממוצע הנע שלה ב-50 הימים האחרונים (52 דולר) וב-200 הימים האחרונים (55 דולר).



בתוך כך הודיעה טבע על הסכם פשרה עם חברת sunovion (לשעבר sepracor) מקבוצת סומיטומו, בנוגע לתביעה שהגישה סאנוביון נגד טבע בגין הפרת פטנט על התרופה lunesta (לונסטה) לטיפול בהפרעות שינה. טבע הסכימה לא לשווק גרסה גנרית של לונסטה עד ל-13 בנובמבר 2013 או עד 31 במאי 2014, אם סנוביון תקבל הארכה של הפטנט בזכות הוכחת יעילותו בקרב ילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully