וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנליסטים מזהירים: הממשל המקומי בארה"ב על סף פשיטת רגל בגלל חובות ענק

ניו יורק טיימס

5.12.2010 / 11:38

נפילה חדה בביקוש לאג"ח מדינות ומוניציפליות מאותתת על משבר חובות נוסח הסאבפריים או אירופה



סימנים הולכים וגוברים למשבר חובות בממשל המקומי בארה"ב - המדינות והעיריות. מדינות רבות מקצצות לא רק בתקציביהן וברווחה, ולא רק מפטרות עובדים ומשחררות אסירים מוקדם מהמתוכנן, אלא לוות סכומי עתק כנגד קופות הפנסיה של עובדיהן. המשקיעים באג"ח המקומיות מממשים בשבועות האחרונים את השקעותיהם, וקרנות גידור החלו להמר נגדן.



שנת 2011 עשויה להתברר כגרועה יותר. הסיכונים לטווח הארוך עשויים להיות גרועים אף יותר מכך, מזהירים אנליסטים פיננסיים. החשש הוא שגם אם הכלכלה תתאושש, הגירעונות לא יעלמו, מכיוון שמדינות ועיריות רבות עמוסות בחובות עצומים כל כך - בשווי טריליוני דולרים, שחלק ניכר מהם לא רשום בספרים ומוסתר מעין - שהן עלולות לכרוע תחתיהם בשנים הבאות.



המשקיעים רכשו עד כה בתיאבון אג"ח של הממשל המקומי, מתוך הערכה שפשיטות רגל של ערים ומדינות כמעט לא מתרחשות. אולם בשבועות האחרונים הביקוש לאג"ח מוניציפליות ואג"ח מדינה נפל חדות. קרנות נאמנות מדווחות על מימושים גדולים בתחום, וקרנות הגידור מתחילות להמר נגד כמה מדינות.



מרדית ויטני, אנליסטית הבנקים שהיתה מהראשונות להזהיר מנפילתם בעקבות משבר הסאבפריים, טוענת כי סיכונים דומים קיימים בקרב הממשל המקומי. "מצב המדינות מזכיר לי את מצב הבנקים לפני המשבר", היא אמר בסתיו בריאיון ל-cnbc. ההשקעות באג"ח מוניציפאליות נחשבות בטוחות כפי ששוק הדיור נחשב לבטוח לפני נפילתו. חלק גדול מהחוב נמצא מחוץ למאזן, כמו אג"ח מגובות משכנתאות רבות. ולמדינות ולעיריות יש עדיין דירוג אשראי גבוה.



"זה הזמן לצעוק זאב", אמר פליקס רוהטין, הפיננסייר שסייע להציל את העיר ניו יורק מפשיטת רגל בשנות ה-70.



כמה מהאנשים שהזהירו ממשבר הסאבפריים לפני יותר משנתיים מצלצלים בפעמוני האזהרה. לא רק עיירות קטנות או ערים גוועות ב"רצועת החלודה" - האזור התעשייתי של ארה"ב, אלא מדינות גדולות כמו אילינוי וקליפורניה, נמצאות בסיכון גובר.



פשיטות רגל של ערים או מדינות הן דבר נדיר מאוד. אף מדינה לא הגיעה לחדלות פרעון מאז השפל הגדול, ורק קומץ ערים הכריזו פשיטת רגל או שוקלות לעשות כן. אולם המצב התקציבי קשה כל כך, שהוא מזכיר לרבים את משבר הסאבפריים ואת משבר החובות באירופה. אם המשקיעים יימנעו מלהלוות כסף (באמצעות רכישת אג"ח) למדינות החלשות יותר, יוצת משבר שיכול להתפשט גם למדינות החזקות - כמו שקרה באירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully