וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו נגד ועדת חקירה: ביקש מהמבקר לחקור האסון

מאת צבי זרחיה

6.12.2010 / 6:49

הדו"ח החריף של מבקר המדינה על מערך כיבוי האש יפורסם כנראה עוד השבוע, ויכלול גם מסקנות מהשריפה בכרמל * ח"כ דוד אזואלי מש"ס דחה את הדיון על השריפה בוועדת הפנים



>> מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס צפוי לחקור את האירועים שהובילו לשריפת הענק שגבתה את חייהם של 41 איש וכילתה עשרות אלפי דונמים בכרמל. החקירה תיערך בנוסף לדו"ח הביקורת שיפורסם ככל הנראה עוד השבוע - שצפוי לכלול ממצאים קשים על אי יישום המלצות של ביקורת קודמת על מערך כיבוי האש, שבוצעה לאחר מלחמת לבנון השנייה, ב-2007. המבקר עדיין לא החליט מה תהיה מתכונת הבדיקה של השריפה בסוף השבוע האחרון ובאילו נושאים תתמקד.

המבקר נדרש לנושא לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקש ממנו להרחיב את הדו"ח החמור שהוא אמור לפרסם על מכבי האש, ולכלול בו התייחסות לטיפול בשריפה בכרמל.



בכנסת מעריכים כי פנייתו של נתניהו נועדה לגלגל אל המבקר את חקירת היערכות מכבי האש לשריפה בכרמל - כדי למנוע הקמה של ועדת חקירה ממלכתית או ועדת חקירה חיצונית אחרת לחקירת היערכותו של מכבי האש. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי ההחלטה התקבלה גם על דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין.



הדו"ח יוקדם



ב-18 ביולי 2007, לאחר מלחמת לבנון השנייה, פירסם המבקר דו"ח על תפקוד העורף, שבו מתח ביקורת חריפה על מצבו של מערך כיבוי האש. המבקר קבע אז כי "מערך הכבאות חסר במבנהו הארגוני מערכת מרכזית של פיקוד ושליטה, וחסרונה בלט בתקופת המלחמה". המבקר גם קרא "לבחון את הנדרש לסגירת פערי ציוד חיוניים לצורך הבטחת כשירות הציוד לעת חירום".



בנוסף, המבקר קבע שיש לאייש תקנים שהוקצו ליחידות - דבר שלא בוצע. הוא גילה כי בעבר תוכננה הקמתם של 40 מרכזים למילוי מים, אבל בשל קשיים תקציביים הוקצו עד 2007 שני מרכזים בלבד.



לינדנשטראוס מגבש כיום דו"ח מעקב על ממצאי הביקורת שהכין ב-2007. הדו"ח יסקור את חוסר המוכנות של מכבי האש בישראל, החוסר בתקנים, היעדר הציוד והשימוש בציוד מיושן.



דו"ח המעקב צפוי להתפרסם בקרוב, וכעת מבקש המבקר להקדים את הפרסום לימים הקרובים. מהדו"ח עולה כי לא זו בלבד שמצב מכבי האש לא השתפר מאז מלחמת לבנון השנייה, אלא הוא אף הורע.



עיון בהמלצות המבקר מגלה כי אם משרד הפנים והממשלה היו מיישמים ולו אחדות מהן, ייתכן שממדי האסון היו קטנים יותר. גורמים ממשלתיים טוענים שניתוח פעילותם של הכוחות בשטח בסוף השבוע מגלה שהמלצות המבקר לא בוצעו, בלשון המעטה. הוכחה לכך היא המחסור במטוסים ובאמצעים לכיבוי שריפות, ובמיוחד לאחר שאזלו חומרי הכיבוי.



הדיון נדחה



בתוך כך, הדיון בוועדת הפנים בדבר השריפה בכרמל, שנועד להיערך היום, נדחה על ידי היו"ר דוד אזולאי, חבר סיעתו של שר הפנים אלי ישי. אזולאי הסביר כי "כל עוד כוחות הכיבוי, ההצלה והמשטרה מחרפים את נפשם וכל עוד משפחות קוברות את יקיריהן, יש לדחות את הדיון בוועדה".



בכנסת העריכו כי לא מן הנמנע שהדחייה נבעה מחוסר רצון להפוך את ועדת הפנים לזירת התקפה נגד ישי. עם זאת, ישי יצטרך להתייצב מחר בוועדת הכספים, שתדון בתקציב משרד הפנים. הדיון צפוי להיות סוער, ויתמקד בעיקר במחדלי השריפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully