וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגדל תעמיד 100 מיליון דולר למימון תחנות הכוח של תשובה

מאת אבי בר-אלי

6.12.2010 / 6:49



>> חברת הביטוח מגדל תעמיד את המימון לתחנות הכוח המתוכננות של קבוצת דלק בנילית ובאלון תבור - כך נודע ל-themarker. מגדל גברה בתום מרוץ צמוד שנמשך כמה חודשים על כלל ביטוח מקבוצת אי.די.בי שהתמודדה מולה על מימון התחנות. מדובר בפרויקטים להקמת תחנות כוח בהספק כולל של כ-100 מגה-ואט ובהשקעה כוללת של 110 מיליון דולר, שמתוכם תידרש דלק לחוב בשיעור של 80%.

כפי שפורסם בקיץ האחרון, המינוף הגבוה של קבוצת דלק מול הבנקים בישראל פתח את הדלת לכניסת הגופים המוסדיים למכרז, לאחר שלפי הערכות הבנקים נמנעו מלגשת אליו בשל מגבלת לווה בודד. מגבלה זו תוחמת את האשראי שיוכל בנק להעמיד עבור לווה בודד ל-15% לכל היותר מהונו העצמי.



כך למשל נמנע בנק הפועלים מלהצטרף לקונסורציום המממנים של דלק בפרויקט הפיתוח של מאגר הגז הטבעי תמר. ואולם, חשיפת האשראי של קבוצת דלק גבוהה גם בקרב יתר הבנקים, כך שלפי הערכות, העדיפה דלק שלא לחסום את יתרת האשראי הפתוח לה לצורך המימון של פרויקטי תחנות הכוח, הנחשבים לפחותי סיכון באופן יחסי.



קבוצת דלק, באמצעות החברה הבת (100%) דלק תשתיות, מתעתדת להקים בשטח מפעל נילית שברמת גבריאל תחנת כוח בהספק של 48 מגה-ואט בהשקעה מוערכת של 46 מיליון דולר. מדובר בתחנה הפועלת בטכנולוגיית קו-גנרציה - ייצור מקביל של חשמל וקיטור. הקיטור המיוצר נרכש על ידי המפעל הסמוך, כמו גם חלק מסוים מן החשמל, ויתרת החשמל נמכרת ללקוחות פרטיים אחרים או לרשת החשמל. דלק מחזיקה במיזם זה 57% מן הזכויות, בעוד יתרת המניות (43%) מוחזקות בידי החברות סיגמא-אפסילון ועדי אנרגיה.



במכרז המימון נכלל גם הפרויקט להקמת תחנת הכוח עבור מחלבת תנובה באלון תבור. מדובר בפרויקט להקמת תחנת קו-גנרציה בהספק של 55 מגה-ואט ובעלות של 63 מיליון דולר. התחנה תופעל בגז טבעי, ותספק את צורכי החשמל והקיטור של המחלבה ושל מפעל "בעמק" הסמוך. את העודפים תמכור התחנה לצרכנים פרטיים אחרים ולחברת החשמל.



שתי התחנות מוקמות בשיטת boo (build, own, operate), שבמסגרתה תקים דלק את התחנה, תפעיל אותה עבור צורכי תנובה למשך 25 שנה ובתום התקופה תמשיך להחזיק בתחנה.



שתי התחנות תוכננו להיכנס לפעילות מסחרית כבר ב-2013, אולם רישיון ייצור החשמל לתחנה באלון תבור מעוכב זה כחצי שנה. זאת, בעקבות כינונה של הוועדה הבין-משרדית לבחינת הבעלויות הצולבות במשק האנרגיה בין ספקי הגז הטבעי למשק לבין יצרני חשמל פרטיים.



דלק תרכוש 84% ממניות אשכול-גת



דלק תשתיות כבר מפעילה כיום תחנת כוח בשטח מתקן ההתפלה באשקלון המספקת 87 מגה-ואט, ומתעתדת להקים תחנת כוח נוספת בהספק של 160 מגה-ואט לצד מתקן ההתפלה המתוכנן בשורק. כמו כן סיכמה דלק עקרונית על רכישת 84% ממניות פרויקט אשכול-גת - פרויקט להקמת תחנת כוח קונבנציונלית בקרית גת בהספק של 240 מגה-ואט, ובהשקעה של 280 מיליון דולר.



כניסת גופים מוסדיים למימון פרויקטלי כבר בשלב ההקמה נחשבת לנדירה בשוק המקומי בגלל הסיכון הגבוה יחסית בשלב זה - ובשל היעדר ידע שהיה עד כה נחלתן של מחלקות מימון הפרויקטים בבנקים.



ואולם דווקא מגדל היתה החלוצה בקרב הגופים המוסדיים כשהעמידה מימון בשלב ההקמה בפרויקט הנתיב המהיר לתל אביב - שם היא מחזיקה 75% מהחוב לצד בנק לאומי - וכן ליוותה משלב ההקמה את פרויקט הלוויין עמוס 5.



כלל ביטוח (באמצעות כלל מימון) מובילה בימים אלה את המימון המוסדי (50%) לפרויקט הקמת תחנת הכוח של דוראד באשקלון. כלל צפויה להעמיד חוב בהיקף של 600 מיליון שקל, וגם מגדל צפויה לקחת חלק בקונסורציום עם נתח של 300-400 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully