וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: אין בועה במחירי הדירות בישראל

ואדים סבידרסקי

6.12.2010 / 13:01

לפי המשנה לנגיד בנק ישראל, פרופ' צבי אקשטיין, אחד הצעדים המרכזיים הנחוצים להורדת מחירי הדירות - מכירה מסיבית של קרקעות מדינה ולא הקמת ערים חדשות

בנק ישראל קובע הבוקר כי לא מתקיימת בועה במחירי הנדל"ן. המשנה לנגיד, פרופ' צבי אקשטיין, אמר הבוקר כי "כעת, ככל הנראה, לא מתקיימת בועה במחירי הדירות בארץ למרות תחילת מגמה מדאיגה של עליה חדה יותר במחירי הדירות מאשר בשכר הדירה. בנק ישראל נוקט בצעדים בכדי למנוע מצב של ניתוק שכזה במשק הישראלי". פרופ' צבי אקשטיין אמר את הדברים במסגרת נאומו בכנס השנתי של האגודה הגיאוגרפית הישראלית שנערך באוניברסיטה העברית בירושלים.

המשנה לנגיד מנה מספר סיבות לעליית המחירים: בראש ובראשונה, היצע מצומצם של קרקעות לבנייה למגורים. הוא ציין בהמשך כי בעוד שלמינהל מקרקעי ישראל בעלות כמעט מוחלטת על קרקעות המדינה (כ-80%), הוא שותף רק ב-40% ביזמות הבניה למגורים. "בעלות כה מסיבית של המדינה בתחום הקרקעות ייחודית לישראל, וחוסר התמריצים של המינהל ליזמות עסקית הם בין הגורמים ללחץ לעליות המחירים שנצפה בחודשים האחרונים בשוק, בצד הריבית הנמוכה השוררת במשק והעלייה בהיקף האשראי למשכנתאות", ציין אקשטיין.

לדברי אקשטיין, אחד הצעדים המרכזיים אשר יש ליישם במטרה להוריד את מחירי הדירות והקרקעות בארץ הינו מכירה של קרקעות מדינה המיועדות לבנייה בכמויות משמעותיות, ובכך להגדיל את התחרותיות בענף ואת היקף מימדי היזמות הפרטית. עוד הדגיש אשקטיין את הצורך ברפורמה ברישוי ותכנון תוך חיזוק הועדות המקומיות והפיקוח עליהן, מהלך אשר יאפשר תחרות בין הרשויות המקומיות על יזמות בנייה.

המשנה לנגיד סיכם באומרו כי הקמת ערים חדשות אינה מומלצת היות והיא, לדבריו, "משחק סכום אפס - מהלך זה יסיט מקורות תקציב מהשקעה בערים קיימות". כמו כן אמר כי יש לקיים בטווח הקצר תוכנית מיסוי מקלה אשר תעודד בניה מהירה תוך תיעוש של ענף הבנייה כולו.

בנוסף, התייחס אקשטיין לתופעת המחזוריות הקיימת במחירי הדירות בארץ ובעולם - כאשר המחזוריות מאופיינת במגמה של עליית מחירים בטווח הארוך. "מגמה זו טומנת בחובה סיכון פיננסי כאשר מחזור העסקים מתחיל להיות "דובי". "בעולם בועות נדל"ן התאפיינו בניתוק משמעותי בין מחיר הדירה לשכר הדירה", אמר המשנה לנגיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully