וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי הבתים השרופים ימשיכו לשלם ארנונה?

צבי זרחיה ועמירם כהן

6.12.2010 / 13:45

לפי סעיף בחוק ההסדרים, גם בעלי הבתים שנהרסו כליל בשריפה הגדולה בכרמל, יאלצו להמשיך ולשלם עליהם ארנונה. עם זאת, לנוכח השריפה, ההשערות הן שהסעיף לא יאושר

בעלי הבתים שנשרפו בכרמל ובכפר אורן ימשיכו לשלם ארנונה - כך עולה מסעיף בחוק ההסדרים. סעיף זה הוצע על ידי הממשלה ונמצא כעת בדיונים בכנסת. לנוכח השריפה בכרמל מעריכים בכנסת שהסעיף הזה לא יאושר. יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) תבע הבוקר לחוקק במהירות חוק שיעניק פיצויים לתושבים שנפגעו מהשריפה בכרמל.

קיבוץ בית אורן בשריפת הענק בכרמל, דצמבר 2010. דן בלילטי, AP
קיבוץ בית אורן בשריפת הענק בכרמל, דצמבר 2010/AP, דן בלילטי

"נזק של 17 מיליון שקל"

קיבוץ בית אורן הנפגע הגדול בשריפה בכרמל בוטח ב-3 מיליון דולר בלבד בעוד שהנזקים לתשתיות החקלאיות, למבנים, לתעשייה ולעסקים אחרים שבבעלותו עלול להגיע ליותר מ-17 מיליון דולר, כך נודע ל-TheMarker.

דורון סט, יו"ר חברת ביטוח חקלאי המבטחת את המבנים והתשתיות והפיזיות והחקלאיות בקיבוץ ורכוש אחר שבבעלותו, סירב להתייחס לנתונים, אך אמר כי "ביטוח חקלאי נערכת לסייע לקיבוץ מול הגורמים הממשלתיים והאחרים להגדלת הפיצוי על כל הנזקים שאינם מבוטחים. אני מעריך שיתגלגלו תביעות שיפוי מול המדינה וקק"ל, ואנחנו נסייע לקיבוץ ככל שנוכל".

עוד אמר סט כי הלקח לקיבוצים מהמקרה הזה הוא שצריכה להיות מעורבות ניהולית בקבלת ההחלטות בנושאים ביטוחיים: "את ההחלטות בנושאי ביטוח חייב לקבל בקיבוץ הדרג הניהולי הבכיר ביותר ואסור להשאיר ההחלטות בידי דרג מקצועי של מנהלי חשבונות. מה שעלול להתרחש במקרים כאלה, כפי שאנחנו רואים בבית אורן, שהכיסוי הביטוחי לא יספיק".

לדבריו, גורמי הביטוח בחלק מהקיבוצים מתפתים להנחות של 30%-20% בפרמיה, שהם מקבלים "מחאפרים וסוכנים שנכנסים לענף" כהגדרתו, ש"משלמים, אם בכלל לאחר 3 שנים. עוד קיבוץ באזור, שספג נזקים לא קלים, חסך בפרמיה באמצעות התקשרות עם גורם לא רציני בענף ואני מאחל להם שיראו את הכסף אולי בעוד שנתיים".

סט מסר עוד כי ביטוח חקלאי כבר החל בהעברת מקדמות לחברי הקיבוץ על חשבון הפיצויים שהם זכאים להם מהחברה "כדי שלחברים יהיו שמיכות ובגדי חורף וציוד ציוד חיוני שנשרף כולו באסון".

עוד אמר סט כי "בחלק מהקיבוצים שעשו הסדרי חובות נותרו שעבודים של הבנקים על הפוליסות. עשינו בנושא הזה פעולת חירום מול בית אורן, אבל כל קיבוץ המבוטח על ידנו ומרבית הקיבוצים מבוטחים אצלנו, חייבים לעשות מולנו את הצעדים הדרושים כדי לטפל בשעבודים הללו. אלו הלקחים המיידיים שעל הקיבוצים להפיק בנושא הביטוחי מהאסון הזה אבל יהיו לקחים נוספים".

עוד הוסיף סט שהנזק העיקרי באסון נגרם לקיבוץ בית אורן אבל גם ישובים אחרים שבוטחו על ידנו ספגו נזקים. סט ציין שהחשיפה של ביטוח חקלאי לתוצאות האסון לא גדולה, והחברה ערוכה ומוכנה עם רזרבות מספיקות לעמוד בכל התחייבותה למבוטחים.

חברת ביטוח חקלאי נמצא בבעלות קיבוצי התנועה הקיבוצית והמושבים השיתופיים (50%) וחברת הביטוח מגדל (50%), עוסקת בכל ענפי הביטוח והיא בעלת התמחות רבת שנים בביטוחי המגזר ההתיישבותי.

"השמדה טוטלית של המרעה הטבעי"

הנזק הגדול לחקלאי ישובי הכרמל, כך להערכת משרד החקלאות, הוא בהשמדה טוטלית, כמעט, של המרעה הטבעי באזור המשתרע בין הכפרים עוספייה ודליית אל כרמל ("עיר הכרמל") לכביש 4. בשטחים הללו רועים בחודשי החורף והאביב עדרי הצאן והבקר של תושבי הכפרים ושל קיבוצי ומושבי חוף הכרמל. במשרד החקלאות הגדירו את הנזקים למרעה הטבעי "אדירים".

עדיין לא ניתן להעריך את הנזק שנגרם לחקלאות, לתשתיות הפיזיות ולמבני המגורים בישובים שנפגעו, אך הוא עלול להגיע ל-100 מיליון שקל.

מבקרת הנזקים שבוצעה עד כה בידי ארגון מגדלי פירות, עולה כי נשרפו 150-200 דונם של מטעי בננות בבעלות בית אורן ישובי חוף הכרמל, 30 דונם של מטעי הפרי הטרופי "פאולינה" ולדברי מנכ"ל ארגון מגדלי פירות אילן אשל נפגעו מטעי אבוקדו שנטועים בהיקף גדול באזור. לדבריו, הענף נפגע מאוד אך אומדני הנזק יקבעו רק בימים הקרובים. גם מטעי זיתים גדולים, שחלקם בבעלות חקלאי הכפרים הדרוזיים נשרפו וניזוקו דירי הצאן בכמה ישובים.

קיבוץ בית אורן גם ספג פגיעה קשה בלולים ובחוות הרכיבה. עובדי החווה הצליחו להעביר בעוד מועד את הסוסים לישובים שאינם בטווח הסיכון. עוד עולה מהסיכום הזמני כי קיים חשש לפגיעה ברפת המשותפת לישובי חוף הכרמל, שהוקמה במושב השיתופי ניר עציון. ברפת כבר גייסו לפינוי 1,000 הפרות והעגלות 16 משאיות שהיו אמורות להגיע ל-12 רפתות ברחבי הארץ. ברגע האחרון לפני הפינוי הצליחו הכבאים לעצור את האש ולמנוע את הפגיעה ברפת, מהגדולות בישראל, והפינוי נמנע. קיימת גם הערכה שהפרות נפגעו מחומרי הכיבוי שרוססו בסביבה העלולים להיות רעילים לבהמות, אך מידת ההרעלה, אם בכלל, עדיין לא ידועה.

בסוף השבוע שעבר נפגש שר החקלאות שלום שמחון, עם זכיר התנועה הקיבוצית זאב שור (וולולה) וסוכם ביניהם כי עובדי המשרד יכנסו ללא דיחוי לישובים לקיים בהם הערכת נזקים והמשרד יפעל לשיקום התשתיות בישובים בית אורן, ניר עציון וכפר הפליטים עין חוד. דובר התנועה הקיבוצית מסר כי שמחון התחייב כי משרדו יקצה תקציב יעודי לשיקום הישובים ולא ימתין להחלטת ממשלה בנושא וכי כבר בימים הקרובים יחל המשרד בתכנון מחדש של קיבוץ בית אורן.

מהקרן לבטוח נזקי טבע בחקלאות (קנ"ט), חברת הביטוח הממשלתית המבטחת את יבולי החקלאות של מרבית חקלאי ישראל, נמסר כי שמאי הקרן החלו אתמול בהערכת הנזקים אך רק היום (יום ב') יכנסו לשטחים שאתמול עדיין לא ניתן היה להתקרב אליהם.

משרד החקלאות גם החל בבדיקת הנזקים לתשתיות הפיזיות בישובים החקלאיים שנפגעו ומבדיקה ראשונית התברר כי בקיבוץ בית אורן נשרפו 40 בתים, רובם בתי דירות של 4 משפחות ונהרסו תשתיות פיזיות, בהן רשתות החשמל, המים והתקשורת. כמו כן שותק והושבת המפעל ליצור חומרי הלחמה סופרסולד לאחר שנפגעו בו התשתיות. נמסר כי המפעל זקוק בדחיפות למחשבים ניידים עם חיבור לאינטרנט כדי ליצור קשר עם לקוחותיו בחו"ל. בין לקוחות המפעל בישראל נמנות התעשיות הביטחוניות, חברות תעופה ואלקטרוניקה בהן וישי ואלביט והוא מהווה ספק ציוד למכוני רנטגן.

כמו כן נפגעו התשתיות בבית הארחה ובוטלו כל ההזמנות שקיבל למועדים הקרובים. נמסר כי הפגיעה הקשה ביותר בענף ההארחה, אחד ממקורות הפרנסה העיקריים של הקיבוץ היה בהרס המוחלט של הנוף באזור. מהקיבוץ נמסר כי עשרות חברים נותרו ללא תעסוקה ופרנסה לאחר שאיבדו את מקומות עבודתם. קיבוץ בית אורן הוא קיבוץ מופרט שבו חובת ההתפרנסות היא על החבר.

מנכ"ל הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות דוד גיזבורג, אמר אתמול כי בקרן מעריכים שהנזק המבוטח לחקלאות לא יהיה גדול מפני שהאזור שנפגע אינו חקלאי ביסודו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully