וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלוקת הפוליטית מחריפה: מי יחקור את מחדל השריפה בכרמל

מאת צבי זרחיה

7.12.2010 / 7:01

במערכת הפוליטית לוחצים לבדוק מי אשם בהיערכות הלקויה לשריפה. ראש הממשלה פועל למנוע הקמה של ועדת חקירה. המבקר צפוי לפרסם מחר דו"ח חריף על מכבי האש



>> השריפה בכרמל לא תסתיים בלא בדיקה מערכתית כוללת. במערכת הפוליטית ניטש ויכוח איזה סוג של בדיקה יבוצע ופועלים להקמתו של גוף בדיקה נוסף, שיקבע מי אשם בהיערכות הלקויה של מכבי האש לשריפה בכרמל.



במערכת הפוליטית שוררת דריכות לקראת פרסומו מחר של דו"ח ביקורת חריף של מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, על תפקוד מכבי האש מאז מלחמת לבנון השנייה. בעקבות ממצאי הדו"ח תוכל הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת להחליט על הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית לחקירת תפקוד מכבי האש.

אלה האפשרויות העיקריות להקמתן של ועדות בדיקה לתפקוד מכבי האש:



ועדת חקירה ממלכתית



משמעות ההצעה: הממשלה מוסמכת להחליט על הקמתה של ועדה כזו, ומצד שני, גם הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת יכולה להחליט על הקמת ועדת חקירה ממלכתית, בהסתמכה על דו"ח מיוחד של מבקר המדינה. היתרון בהקמתה של ועדה כזו הינו שתזכה למנדט חקירה רחב ותוכל להטיל אשם בנושאי משרה ולגרום לפיטוריהם.



מי מעוניין באפשרות זו: יו"ר הועדה לביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון (קדימה), והשר אבישי ברוורמן (עבודה).



חסון הודיע שיכנס את הוועדה בימים הקרובים לדיון באפשרות להקמתה של ועדת חקירה ממלכתית. חסון אמר אתמול: "אני מציע לא להפוך את הנושא הזה לעניין של קואליציה ואופוזיציה. ועדת חקירה ממלכתית היא אופציה המותנית בחומרת דו"ח המעקב של מבקר המדינה". חסון טען ששרים נוספים בממשלה תומכים בעמדתו.



בקדימה סבורים כי הקמתה של ועדה כזו תנגח את ראש הממשלה בנימין נתניהו. ואולם, בליכוד טוענים כי לא מן הנמנע שדו"ח של ועדת חקירה ממלכתית יגולגל גם לעברן של ממשלות אולמרט ושרון. בתקופת ממשלת אולמרט שימשו נציגי קדימה, מאיר שטרית ורוני בר-און, שרי פנים. ברוורמן פנה אתמול לנתניהו וקרא לו "לפעול באופן מיידי להקמתה של ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת אירועי האסון. בוא לא נמתין לאף לחץ ציבורי כדי להקים אותה. בוא לא נחשוש מלהקים אותה. בוא נהיה מובילים ולא מובלים. העניין המוטל לפנינו גדול בחשיבותו ובעוצמתו יותר מכל אחד מאתנו במישור האישי. זוהי חובתה הבסיסית והמוסרית של כל ממשלה כלפי אזרחיה בכל הקשור להתייעלות ולאחריות שלטונית".



מי אינו מעוניין באפשרות זו: נתניהו והליכוד אינם מעוניינים בהקמתה של ועדת חקירה ממלכתית. הליכוד הודיע אתמול כי "נסיונותיה של קדימה להקמתה של ועדת חקירה ממלכתית מונעים משיקולים פוליטיים זולים. מצער מאוד שגם בעתות כאלה האופוזיציה לא מסוגלת לנהוג בממלכתיות המתבקשת, ובוחרת להפוך אסון לאומי לכלי ניגוח פוליטי".



מה הסיכויים להקמתה של ועדת חקירה ממלכתית? לפי שעה לא ברורים. בוועדה לביקורת המדינה יש רוב לקואליציה. עם זאת, קיימת אפשרות להשגת רוב בעד הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית, אם שניים מנציגי הקואליציה יתמכו בכך: אמנון כהן (ש"ס) וראלב מגאדלה (עבודה). כהן ומגאדלה אמרו כי ברצונם ללמוד תחילה את דו"ח מבקר המדינה. נתניהו יפעיל עליהם לחצים להתנגד להקמתה של ועדת חקירה ממלכתית.



חקירה נוספת של מבקר המדינה



משמעות ההחלטה: היתרון בחקירת המבקר נעוץ בכך שלינדשטראוס כבר בקיא בחומר, הוא לא יאבד זמן ויוכל בתוך כחצי שנה לפרסם דו"ח נוסף. זאת ועוד, בלשונו המושחזת הוא יכול לבקר את נושאי המשרה שיתגלו כאחראים למחדל.



מי מעוניין באפשרות זו? ראש הממשלה. נתניהו ביקש במוצאי שבת ממבקר המדינה לדחות את פרסום דו"ח הביקורת ולכלול בו גם התייחסות להערכות מכבי האש לשריפה. לינדנשטראוס סירב. נתניהו מאמין כי אם לינדשטראוס ימשיך לחקור את הנושא, אזי יוכל להתחמק מהקמתה של ועדת חקירה ממלכתית.



מי לא מעוניין באפשרות זו? קדימה וח"כים בעבודה ובמרצ, שמצדדים בהקמתה של ועדת חקירה ממלכתית.



מה הסיכויים? לא ברור. לינדנשטראוס קיים אתמול התייעצויות בעניין המשך חקירתו בנושא.



חקירה על ידי ועדה ממשלתית או ציבורית



משמעות ההחלטה: חקירה רחבה של האחראים למצב. מצד שני, המלצותיה של הוועדה יוגשו בעוד כשנה וחצי, וספק אם יגרמו לבעל משרה לשלם מחיר אישי.



מי מעוניין באפשרות זו? בליכוד אומרים שאם לא תהיה לנתניהו ברירה, הוא יפעל להקמת ועדה ממשלתית, כמו ועדת וינוגרד.



מה הסיכויים? ברירת מחדל - אם לא תוקם ועדת חקירה ממלכתית ואם המבקר לא ימשיך לחקור את הנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully