וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אומת הסטארט-אפ לאן

מירי ימיני

7.12.2010 / 7:01

ננוטכנולוגיה



>> ענף ההיי-טק בישראל בבעיה. המשבר הכלכלי של 2008, חוסר היכולת לשמר חברות בינוניות ולפתח חברות גדולות, גסיסה אטית של מודל ההון סיכון בתצורתו הנוכחית, היעדר כיוון ברור במדיניות התמיכה הממשלתית יחד עם התפתחות אזורי מחקר ופיתוח במדינות מזרח אסיה ותחרות גוברת על מחיר, זמן ותכולה - מעידים על קץ קרב ובא של מנוע הצמיחה של ישראל כפי שהכרנו אותו ב-20 השנה האחרונות.

מה הם התנאים שצריכים להתקיים כדי לשמר בישראל תעשייה מתקדמת בת קיימא? התשובה לשאלה זו אינה מובנת מאליה. בחינה מדוקדקת של תהליך יצירת ידע ובניית תעשייה קיימת, מצביעה על מערכת הביטחון כמייצרת גוף של ידע, קשרים והבנה טכנולוגית שהובילו את הקמת האשכול הראשונה שהפך את ישראל לאומת הסטארט-אפ. ואולם כעת, בשלהי 2010, כל זה לא מספיק.



תהליך יצירת הידע והשימוש בו מתחיל באקדמיה. האקדמיה הישראלית, חרף העשור האבוד של ההשכלה הגבוהה, קיבלה בשנים האחרונות השקעות ותרומות חסרות תקדים בתחום אחד מוגדר, שלא הוליד תוצאות עסקיות משמעותיות למרות יתרונה של ישראל ביצירת ידע בו. ננוטכנולוגיה הוא תחום שבו ישראל מובילה בעולם - הן בפרסומים אקדמיים מרכזיים והן ביצירה והגנה של הקניין הרוחני.



ננוטכנולוגיה הוא שם כולל לתחום המחקר והטכנולוגיות העוסקים במערכות שגודלן האופייני הוא בין ננומטרים בודדים לעשרות ננומטרים. מחקרים וטכנולוגיות אלה משתייכים למגוון שטחי המדעים וההנדסה - מחקרים בפיסיקה והנדסת חשמל כמו התקנים מוליכים למחצה; מחקרים ופיתוחים הקשורים לביולוגיה מולקולרית ולרפואה, כמו ריצוף מהיר של דנ"א; שיטות מחקר וניטור חדשות של תהליכים ביולוגיים; ומחקרים הקשורים לכימיה, כמו הנדסה של חומרים חדשים בעלי תכונות רצויות כגון חוזק.



בתחום זה קיים כיום פער לא מגושר בין הידע העצום שהצטבר ברמה המדעית לבין היישום האפסי של ידע זה במיזמים עסקיים מצליחים. כדי להעביר את ישראל טרנספורמציה חלקה לשלב הקיום הבא, יש להשקיע באופן מיידי בתכנון ובביצוע מדיניות לקידום מיזמים מבוססי התארגנות מולקולרית.



אם כבר אנו עוסקים בדיון בדבר הבא, ייתכן כי פעולה הנכונה היא דווקא להשקיע בתמיכה במיזמי ננוטכנולוגיה הנמצאים בפריפריה או שואפים להימצא בה. כך נוכל לקטוף את פירות ההצלחה לא רק באזור המרכז, אלא גם בדימונה, בערד, במצפה רמון ובבאר שבע.



הכותבת היא מנהלת המרכז ליזמות ולחדשנות במכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully