וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוד יכולה להפוך לסיפור הצלחה

אירית טסל ומשה קריף

7.12.2010 / 7:01

אחריות חברתית



>> משפט עתיק קובע כי "שכן רעב לא ייתן לך לאכול בשקט". האמת היא שאנחנו מצליחים לאכול די בשקט כשבמרחק 20 דקות מתל אביב, בעיר לוד, מאוימים חיי משפחות ואזרחים תמימים.

לוד קרובה לתל אביב כמרחק של שכונה ממרכזה של עיר בינונית בכל מקום אחר בעולם. לוד היא לא פריפריה, אלא אם כן אנחנו מודים סוף-סוף שבישראל מרכז ופריפריה זו הגדרה חברתית ומעמדית ולא הגדרה גיאוגרפית.



גם הניסיון להפנות את הצעקה אל הממשלה נראה כפנייה לא מדויקת. מי שחי כאן ב-30 השנים האחרונות יודע כי ממשלות ישראל לדורותיהן זנחו את סעיפי החוזה הבסיסיים עם האזרחים. המדינה הפקירה את החינוך, הרווחה, הבריאות וגם את ביטחון הפנים לחסדי הורים ועמותות. בהילותם של ראש הממשלה והשר לביטחון פנים להגיע לעיר בחולצה לא מכופתרת אינה אלא הצגת יחסי ציבור מלוטשת לקראת מימוש הון פוליטי כזה או אחר.



אין טעם לצפות כי מהממשלה לבדה יבוא הפתרון, כשם שאין לתלות בה את נוסחאות הקסם באשר לתחומים אחרים בחיינו. בלוד נחוץ פתרון כולל המשלב את המגזר העסקי, על בעלי האחריות הקהילתית חברתית הקיימים בו; את המגזר השלישי, בעל תודעת הפיתוח החברתי; ולבסוף גם את הממשלה עם נציגי אכיפת החוק. שילוב זה מהווה מכפיל כוח נחוץ כדי להביא לשינוי חברתי.



עד לפני כשנתיים שכונת העוני סנטה מרתה היתה עוד אחת מתוך שכונות העוני של ריו דה ז'ניירו בברזיל. כנופיות הרחוב והסמים שלטו בהן ביד רמה וקרבות הירי ברחוב היו חלק משגרת יומם של התושבים. כמו אצלנו בלוד, אל השכונה שהיתה אלימה במיוחד, נכנסו השוטרים לאחר היריות ומיהרו לצאת ממנה עד התקרית הבאה.



לפני כשנתיים יזמה הממשלה הברזילאית מהלך במטרה לשפר את המצב בשכונות, מהלך שקיבל את ברכת הנשיא והוכיח את עצמו. כיום סנטה מרתה נקייה מכנופיות לאחר שיחידות עילית של המשטרה הוציאו אותן מהשכונה.



הכוח המשטרתי שנמצא 24 שעות בסנטה מרתה פועל ככוח שיטור קהילתי קשוב לצורכי התושבים, מעורה בנעשה בה ונותן לתושבים את התחושה שהם לא לבד. במקביל נמצאות בשכונה יחידות מיומנות באזור למקרה שחברי הכנופיות יחזרו. התושבים, שהתרגלו לחיות עם נוכחות הכנופיות, התרגלו לנוכחות השוטרים. לאחר שהושג השקט ברחובות סנטה מרתה הופעלו פרויקטים חברתיים בתחומי הדיור, הבריאות החינוך והספורט. כיום השכונה מתפקדת לכל דבר, ובאחרונה דיווחו כ-70% מהתושבים שהם חשים ביטחון ורוגע.



פתרון רב-מגזרי כפרויקט שאליו מגויסים מיטב הכוחות יכול להיות מופעל גם במקומות ובערים אחרות שבהן עוני, הזנחה ואלימות חוברים יחדיו. עד אז לא יעזור גם אם נגיף את החלונות והתריסים. לוד נמצאת לידינו.



הכותבים עוסקים בפיתוח ויישום אחריות חברתית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully