וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הצרכן ירוויח מהפחתת דמי הקישורית

איתי אטר וורדית לנדסמן

7.12.2010 / 7:01

תעריפי הסלולר



>> ההחלטה של החברות הסלולריות להעלות את התעריפים ללקוחותיהם אינה צריכה להפתיע את שר התקשורת, שקיבל את ההחלטה על הורדת דמי הקישוריות מטלפון קווי לנייד החל בינואר 2011.

נציגי החברות הסלולריות התריעו ועתה הם גם מקיימים, שהורדת דמי הקישוריות, אותו קופון נאה שהן מקבלות עבור שיחות המיועדות ללקוחותיהן, תביא לעליית מחירים מקבילה בתעריפי השיחות היוצאות ובשירותים אחרים הניתנים ללקוחות.



בספרות הכלכלית מקובל לכנות את תגובת החברות להורדת דמי הקישוריות אפקט מיטת המים, שלפיו הורדת מחיר בצד אחד של השוק מביאה להעלאת מחיר מקבילה בצדו האחר. מאמר שפורסם באחרונה במגזין journal of european economic association, מנסה לכמת את השפעת אפקט מיטת המים. המאמר מנתח כיצד השתנו מחירי המנויים הסלולריים ורווחי החברות (ebidta) לאחר הורדת דמי הקישוריות ביותר מ-20 מדינות מערביות על פני שש שנים. התוצאה המרכזית במאמר היא שהחברות הסלולריות העלו את תעריפי המנויים בשיעור של 2%-15%, אך העלאת התעריפים לא פיצתה באופן מלא על ירידת דמי הקישוריות, והחברות עדיין ספגו ירידה ברווחיהן.



המאמר גם בוחן כיצד רמת התחרות בשוק הסלולרי ומידת החדירה בשוק השפיעו על שיעור העלאת המחירים למנויים במדינות שונות. ממצאי המאמר מלמדים כי ככל שהיקף חדירת הטלפונים הסלולריים במדינה גבוה יותר - כך העלאת המחירים חדה יותר. ההסבר שניתן לממצא זה הוא שבשוק רווי, לחברות סלולריות יש תמריץ קטן יותר למשוך לקוחות חדשים ולכן הן אינן נרתעות מהעלאת מחירים.



השפעת רמת התחרות בשוק הסלולרי מורכבת יותר. לטענת החוקרים, ובהתאם לממצאיהם האמפיריים, ככל שרמת התחרות גבוהה יותר, כך העלאת המחירים בתגובה להורדת דמי הקישוריות חדה יותר. ההסבר שניתן הוא שככל שהשוק הסלולרי תחרותי יותר, כך נוטות החברות הפועלות בו להוריד את תעריפי השיחות היוצאות כדי להתחרות בהצלחה. דמי קישוריות גבוהים מאפשרים לחברות הסלולריות להוריד את התעריפים באופן אגרסיבי, שכן הלקוח הוא מקור הכנסה חשוב לחברה גם בזכות השיחות שהוא מקבל. לעתים, מסיבה זו תהיה הורדת מחיר השיחות היוצאות אפילו אל מתחת למחירי עלות השיחה. בעקבות הורדת דמי הקישוריות, התמריץ לקביעת מחירים כה נמוכים עבור שיחות יוצאות קטן, שכן מקור ההכנסה הנוסף משיחת נכנסות מצטמצם והתעריפים חוזרים ועולים.



היכן זה מציב את השוק הישראלי? השוק שלנו מאופיין בשיעורי חדירה גבוהים, אך ברמת תחרות נמוכה. בהתאם לניתוח שהוצג לעיל, ניתן לצפות שבאופן יחסי עליית התעריפים למנויים הסלולריים לא תהיה מאוד חדה. עם זאת, יש לזכור שרמת התחרות בשוק הסלולרי אינה אחידה ולקוחות שונים עשויים להיות חשופים להעלאות תעריפים לא זהות. למשל, חברות במגזר העסקי שעד כה הצליחו ליהנות ממחירים אטרקטיביים, צפויות לספוג העלאות מחירים גבוהות יותר מהעלאות הצפויות ללקוחות פרטיים.



מעבר לכך, המבחן המרכזי למידת הצלחתה של ההחלטה להוריד את דמי הקישוריות היא השפעתה על כניסתם של מפעילים חדשים לשוק הסלולרי. בעקבות הורדת דמי הקישוריות, יירדו חסמי הכניסה של מפעילים חדשים ותגדל האטרקטיביות של כניסת מפעיל חדש. אכן, בחודשים האחרונים פנו כמה גופים למשרד התקשורת בבקשה לקבל רישיון למפעיל סלולרי. ככל שכניסתם של מפעילים אלה תהיה מוצלחת יותר - התחרות תגבר והחברות הסלולריות הוותיקות יתקשו להעלות את תעריפיהן.



הכותבים הם חברי סגל בפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully