וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נובמבר: נמשכה הבלימה במחירי הדירות

רז סמולסקי

7.12.2010 / 10:01

תחילתו של שינוי? אולי עוד מוקדם להכריז על מגמה, אך בערים רבות, גם באזור המרכז, נרשמה לאחרונה יציבות או אפילו ירידה קלה במחירי הדירות. אחת הסיבות - מיעוט עסקות הנדל"ן

מגמת הקיפאון במחירי הדירות נמשכה בנובמבר, לפי המדד של יד2 ו-themarker. המחירים נותרו ללא שינוי, כשאחת הסיבות לכך היא מיעוט עסקות.

לפי נתונים שפירסם משרד האוצר לפני כשבועיים, ברבעון השלישי של 2010 נמכרו כ-23 אלף דירות - המספר הנמוך ביותר מאז 2006. בנוסף, נרשמה ירידה של כ-28% במכירת דירות להשקעה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. באין עסקות המחירים לא יכולים להשתנות הרבה, והמסקנה המשתמעת היא כי הרוכשים הגיעו לקצה גבול יכולת הרכישה שלהם והמשקיעים הססניים.

לגבי ההמהלכים שנוקטים משרדי ממשלה כדי להוריד את מחירי הדירות, טרם נראתה יוזמה אפקטיבית דיה כדי להשפיע באופן ממשי, והניסיונות להגדלת היצע הדירות עוד לא מורגשים בשטח. נראה שמיעוט העסקות והעצירה בעליות המחירים הם תולדה של אפקט פסיכולוגי או ציפייה לירידות מחירים וחוסר ודאות כללית לגבי השפנים שתשלוף המדינה משרוולה.

בתל אביב נרשמות מדי חודש תנודות מינוריות של 1% עד 2% כלפי מעלה, והמצב דומה בירושלים, רמת גן וגבעתיים (למעט שינוי של 4.7% במחיר ממוצע של דירות חמישה חדרים). גם באזורי הביקוש האחרים העליות אולי גבוהות במעט, אך לא מבשרות על שינוי אמיתי. הרצליה, רמת השרון, ראשון לציון, רעננה, כפר סבא, פתח תקווה, נתניה ואשדוד - בכולן השינוי נע בין 1% ל-3%.

קרן אור לרוכשי הדירות

רוכשי הדירות שחזו בשנה האחרונה במחירי הדירות נוסקים יכולים לראות קרן אור ראשונה של שפיות, ואולי אפילו ירידת מחירים. עדיין מוקדם להצביע על מגמה, אבל אפשר לראות ירידות קטנות אפילו בלב אזורי הביקוש.

כך, בגבעתיים היתה ירידה של 1.6% במחיר הממוצע של דירת ארבעה חדרים, וירידה של 0.3% במחיר דירות שלושה חדרים. לעומת זאת, נרשמה בעיר עלייה של 4.7% בדירות חמישה חדרים. עם זאת, הדירות בגבעתיים הן עדיין מהיקרות בישראל - דירת שלושה חדרים ממוצעת עולה כ-1.46 מיליון שקל ודירת ארבעה חדרים עולה כ-1.84 מיליון שקל. מחירה של דירת חמישה חדרים קופץ ל-2.7 מיליון שקל.

בחולון נרשמו ירידות קלות במחירי הדירות הגדולות. מחירה הממוצע של דירת חמישה חדרים הוא כ-1.7 מיליון שקל אחרי ירידה של 1.9% מהחודש הקודם, ובדירות ארבעה חדרים היתה ירידה אפסית ומחירן הממוצע הוא כ-1.34 מיליון שקל. בבת ים השכנה המחירים דומים לחולון - דירת שלושה חדרים עולה כ-930 אלף שקל ודירת ארבעה חדרים כ-1.3 מיליון שקל. ואולם דירות חמישה חדרים יקרות יותר בבת ים - כ-1.9 מיליון שקל.

בהרצליה נרשמו ירידות המחירים הגבוהות ביותר - של 2.6%. עיקר הירידות נובע מצניחה של 6.2% במחיר דירות שלושה חדרים, לכ-1.27 מיליון שקל. מחירה של דירת ארבעה חדרים בעיר הוא כ-1.7 מיליון שקל - עלייה של 1% מהחודש הקודם, ומחירן של דירות חמישה חדרים ירד ב-2.5% לכ-2 מיליון שקל.

בנס ציונה נרשמה עלייה דרמטית של 4.4% במחירי הדירות, הנובעת בעיקר מזינוק של 9.6% במחירי דירות חמישה חדרים לכ-1.87 מיליון שקל, מחיר דומה לדירות באותו גודל בבת ים (1.88 מיליון שקל) וכפר סבא (1.87 מיליון שקל).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully