וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נערכנו כמו לסיקור מלחמה"

מאת שחר רן

7.12.2010 / 7:01

שיתופי פעולה בין ערוצים מתחרים. גיוס של מאות אנשי חדשות ולוגיסטיקה. כתבים שעשו דרכם ברגל למוקדי ההתרחשויות - ונסוגו בגלל סכנת חיים. הוצאות של מאות אלפי דולרים. נתוני רייטינג חריגים * כך התמודדה התקשורת הישראלית, שמורגלת במצבי חירום, עם השריפה בכרמל



>> בשונה מלא מעט גופים ממשלתיים, השריפה בכרמל תפסה את גופי המדיה המקומיים מוכנים. במדינה רוויות אסונות ומלחמות כישראל, נוהל חירום במערך השידורים הוא כמעט עניין שבשגרה.



"לצערי זו מתכונת שאנחנו מורגלים בה", אומר חיליק שריר, סמנכ"ל חדשות 2. "לדעתי היינו הראשונים, כשפרצנו לאוויר ביום חמישי ב-16:15. סיקור אירוע כזה הוא מבצע לוגיסטי מורכב מאוד. כל כתבי החברה - עשרות כתבים, טכנאים, תחקירנים וצלמים - גויסו למשימה, וגם באולפן נערכנו לשידור של 24 שעות ביממה. הזכיינים של ערוץ 2 שיתפו פעולה באופן מלא ושינו את לוח המשדרים".

בחדשות 2 הקדישו לסיקור שלוש ניידות שידור שנעו בין מוקדי האירועים, ואף השתמשו במערכת live u, שמאפשרת שידורים חיים ללא צורך בניידת שידור. בזכות המערכת הצליחו חדשות 2 לשדר מעין הוד, לאחר שהכבישים נחסמו לתנועה וצוות הסיקור עשה את דרכו ברגל למקום. להערכת שריר, חברת החדשות השקיעה מאות אלפי דולרים בסיקור האירועים.



גם בחברת החדשות של ערוץ 10 גייסו מיד את 300 העובדים, ואף נעזרו באנשי מערכת של תוכניות אחרות בערוץ כמו "לונדון וקירשנבאום" ו"המקור". "מיום חמישי ב-16:00 כל החברה על הרגליים", מספר אורי רוזן, העורך הראשי של מהדורת חדשות 10. "ביום ראשון הצטרפו גם שומרי השבת. אנחנו מאוד מתורגלים ופועלים כבר באופן כמעט אוטומטי. עשינו את זה בעופרת יצוקה ובלבנון. מבחינת ההיערכות זו מלחמה לכל דבר".



בחדשות 10 העמידו לצורך הסיקור שלוש ניידות שידור ושלוש מערכות live u, שפעלו 18 שעות ביממה. להערכת רוזן, עלות השידורים לחברה הסכמה ב-20 אלף דולר ליום, מעבר להוצאה על יום שידורים רגיל.



בעקבות תפקודן המוצלח, מנכ"ל הרשות השנייה מנשה סמירה החליט להודות לחברות החדשות 2 ו-10. במכתב ששלח לחברות החדשות ביום שבת בערב כתב: "בדרך כלל תפקידנו כרגולטור הוא להזהיר ולפקח, אך אני מוצא לנכון כבר עתה לעודד ולחזק את ידיכם בהמשך הפעילות העיתונאית האחראית והחשובה".



עלייה של 1,007% בשיעורי הצפייה



"כל המערכת התגייסה לטובת האולפן הפתוח ומבצע השידורים", מספר גם יורם כהן, מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון. "התייחסנו לזה כמו למבצע עופרת יצוקה או למלחמת לבנון השנייה. מבחינתנו אין הבדל בין השריפה לסיקור של מלחמה. להערכתי אנחנו מעסיקים בסיקור מאות אנשים - כולל כעשרה צוותי צילום, אולפנים כפולים וצוותי עריכה".



האירועים החריגים אף תבעו מהערוצים לנקוט צעד שהם מעדיפים להימנע ממנו בימים שבשגרה: שיתוף פעולה. בשל ריבוי מוקדי ההתרחשויות, מסיבות העיתונאים הרבות והעובדה כי הערוצים הזרים הביעו עניין מצומצם במתרחש, נאלצו חברות החדשות לא פעם לסמוך על המתחרים. כך, למשל, היה במקרה של השידור ממסוקו של ראש הממשלה, שהגישה אליו אושרה לערוץ 10 בלבד.



לדברי ליאוניד בלחמן, מנכ"ל ערוץ 9, "מכיוון שבסופו של דבר מי שהכריע את השריפה היתה טייסת רוסית, אז היו לנו יותר חומרים מלאחרים - וגם ערוצים אחרים הצטרפו אלינו לראיונות עם הטייסים הרוסים. שיתפנו פעולה גם עם ערוצים מרוסיה, שסיפקו לנו חומרים מתוך המטוס".



לדברי בלחמן, הציבור דובר הרוסית הביע עניין מיוחד בסיקור האירועים. "בקרב הרוסים שמתגוררים פה יש לא מעט אנשי כבאות, שצפו אצלנו במה שהתרחש", הוא טוען. "הציבור שלנו הגיב בשיעורי צפייה גבוהים מאוד. ברגעי השיא קיבלנו יותר מ-7% רייטינג. בזמנים מסוימים צפו בנו יותר מבערוץ 1. לאור הנתונים, עולה השאלה איך כשמדברים על חבילת ה-dtt (הערוצים הניתנים חינם בממיר הדיגיטלי - ש"ר) לא מוצאים בשבילנו מקום שיאפשר לנו להיות נגישים יותר לציבור שלנו, בעוד שלערוץ 1 - שלא מצליח להוכיח את עצמו - נמצא מקום".



מנתוני חברת רכש המדיה tmf, שבחנה את נתוני הצפייה במשקי בית יהודיים, אכן עולה כי כמעט בכל הערוצים נרשמו שיעורי צפייה חריגים מאוד בסוף השבוע האחרון, שבו סוקרה השריפה בכרמל. ביום חמישי לאחר חצות, למשל, נרשמה בערוץ 2 עלייה של 193% בשיעור הצפייה (12.6%, לעומת ממוצע של 4.3%); ביום שישי בצהריים נרשמה עלייה של 1,007% (16.6% לעומת ממוצע של 1.5%). באותן שעות נרשמה בערוץ 10 עלייה של 863% בשיעור הצפייה (7.7% לעומת ממוצע של 0.8%), וביום שבת בבוקר נרשמה בערוץ עלייה של 380% בשיעור הצפייה (2.4% לעומת ממוצע של 5.0%).



מנתוני ועדת המדרוג, עולה כי המשדר המורחב של חדשות 2 בחמישי היה הנצפה ביותר בשבוע שעבר - עם 25.6% רייטינג בכלל האוכלוסייה. חדשות השבת בערוץ 2 התברגו במקום השני עם 23.8%, ואילו משדר החדשות המורחב של ערוץ 10 בחמישי דורג במקום 24 עם 10.8%. חמש מתוך עשרת התוכניות הנצפות ביותר היו של חברת החדשות של ערוץ 2.



20 שעות עבודה רצופות



גם בתחנות הרדיו מיהרו לעבור לנוהל שידורים מיוחד. "כרשת החדשות המובילה ברדיו, אנחנו בנויים כך שבכל זמן חירום נוכל לעבור למצב מתאים בתוך חצי שעה", אומר מוטי אמיר, מנהל חטיבת החדשות בקול ישראל. "מרגע היוודע דבר האסון עברנו למצב חירום: גל פתוח, ביטולי חופשות, שינויים בלוח המשדרים. כולם חזרו למערכת. כל מי שהיה יכול עלה לצפון, כולל אותי. בשלב מסוים נאלצתי להורות לאורלי אלקלעי ולערן זינגר לצאת מהשטח כי הם היו בסכנת חיים".



מקול ישראל נשלחו שתי ניידות שידור לצפון, ואנשי התחנה מיהרו להקים אולפן גם באוהל המיוחד שהקימה עיריית חיפה לשימוש אנשי התקשורת. בנוסף הוחלט לקיים גל שקט בתדר 531am, לטובת המאזינים שומרי המצוות. "הפעלנו 35-40 איש", מעריך אמיר. "היו כאלה שעבדו 20 שעות רצוף. לאירוע כזה יש אפקט אדיר וחשוב לנו לספק לציבור מידע על מה שקורה כל הזמן. אני יכול להעריך שכל הסיקור עלה לנו לפחות חצי מיליון שקל".



בגלי צה"ל החליטו לבטל את תשדירי החסות בגלל התוצאות הקשות של השריפה עד לאחר לוויות הנספים. "שלחנו את שלוש ניידות השידור שלנו ולפחות עשרה כתבים לכל המקומות", אומר מפקד התחנה, יצחק טוניק. "השדרים הבכירים החזיקו את השידורים ברצועות של שלוש שעות. שידרנו גם שתי רצועות של שיחות עם מאזינים, כולל שידורים מהשטח של דליק ווליניץ". לדברי טוניק, בימים הקרובים תקדיש התחנה את שעות הצהריים לשיחות של מאזינים עם מומחים שרלוונטיים לנפגעים.



אנשי תחנת רדיו חיפה חשו כי יש להם תפקיד מיוחד בסיקור, לאור היכרותם האינטימית עם האזור והנפשות הפועלות. "אנחנו כלי התקשורת היחיד שהבין מה הולך להתרחש כבר מ-12 בצהריים ביום חמישי", טוען אריאל נישליס, מנהל התחנה. "היתרון שלנו הוא שהכתבים שלנו מכירים את כל האזור ואת כל הגורמים בשטח. פארק הכרמל הוא החצר האחורית שלנו. בשטח היו 12 כתבים ושידרנו 24 שעות ביממה. השקענו כ-1,700 שעות עבודה. אלה תקציבים שאנחנו לא מורגלים אליהם כתחנת רדיו אזורית.



"נערכנו כמו למלחמה, אבל במידה מסוימת הסיקור היה יותר קשה מבמלחמת לבנון השנייה. אז היה תרחיש קבוע של האירועים, והפעם האש ממש היתלה בנו, והנושא של פינוי אזרחים היה הרבה יותר בעייתי. תושבי חיפה היו אתנו. הם יודעים שאנחנו המבוגר האחראי פה בשטח. בערוצים האחרים היו טעויות כי הם לא מכירים את האזור - כמו במקרים שאמרו 'מושב' במקום 'קיבוץ בית אורן'. אנחנו מכירים אפילו את שמות הרחובות - ויש לזה משמעות. פנינו לתושבי האזור שיתרמו עצים, ונכון לעכשיו יש לנו כ-3,000 פניות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully