וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זליכה צפוי לקבל מיליונים בגין תיווך מכירת כביש 6

מיכאל רוכוורגר

7.12.2010 / 8:00

ירון זליכה, שטוען שעומד מאחורי המגעים בין אפריקה ישראל לקרן תשתיות על מכירת אחזקות בכביש 6, דורש עמלת תיווך של עד 10 מיליון שקל - אם העסקה תושלם

בסוף אוגוסט חגגה חברת אפריקה ישראל (0.13% , 2300.0) את מכירת אחזקותיה בחברת דרך ארץ (37.5%), מפעילת כביש חוצה ישראל (כביש 6), לקרן תשתיות ישראל, המצויה בבעלות הראל (40%), עו"ד יהודה רווה (40%) וירון קסטנבאום (20%). המכירה היתה תמורת 475 מיליון שקל וברווח של כ-200 מיליון שקל, הצפוי לסייע לאפריקה לעמוד בהתחייבויותיה לבעלי האג"ח.

ואולם לא רק אפריקה יוצאת נשכרת ממכירה זו. מי שעוד עשויים לצאת נשכרים הם רו"ח ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר, ושותפו דני מריאן, יו"ר אגוד המהנדסים; השניים צפויים לקבל מיליוני שקלים בגין מכירת הכביש. לדברי המקורבים, הוא יזם את העסקה ויצר את הקשר הראשוני בין אפריקה לקרן תשתיות. לפי ההערכות, הקשר הראשוני בין הצדדים נוצר לפני כשנה. ואולם נראה שלצדדים לקח זמן להגיע להסכמות על המחיר ומבנה העסקה. לאחר שהמגעים שזליכה יזם לא הבשילו, התנהלו המגעים כנראה ללא מעורבותו.

מבנה העסקה הסופי שמתגבש בימים אלה שונה מזה שדובר עליו בעבר. כעת, כשהעסקה מצויה לפני סגירה, דורשים זילכה ומריאן מהצדדים המעורבים לקבל את העמלות המגיעות להם. בעסקות מסוג זה עמלות התיווך המשולמות עשויות להגיע ל-1% מכל צד. כך שהסכום הכולל שעשויים השניים לדרוש יכול לנוע סביב 6-10 מיליון שקל, אם אכן העסקה תיחתם.

לדברי המקורבים לצדדים, אם זליכה ומריאן לא יקבלו את המגיע להם, הם ישקלו להגיש התביעה. המקורבים למוכרים ולקונים ציינו אתמול כי קיים סיכוי קלוש שזילכה יקבל את הסכומים שהוא דורש, והעניין עשוי להיסגר בפשרה.

לזליכה יש היכרות טובה עם כביש 6, שכן הוא שימש ב-2002-2003 כסמנכ"ל כספים ופיתוח עסקי בחברת דרך ארץ הייווייז, מפעילת כביש 6. לאחר מכן, בתור החשב הכללי, הוא היה מעורב בהסכמים בין המדינה לדרך ארץ בכל הקשור להקמה והפעלה של כביש 6. היכרות זו עוררה ביקורת בטענה ליצירת ניגודי עניינים.

מאז שפרש מהמגזר הציבורי משמש זילכה כמרצה במוסדות שונים להשכלה גבוהה, וכן יועץ של חברות שונות במגזר הפרטי, כמו פרטנר. זליכה גם משמש כיו"ר חברת קרן קרדיט לישראל, העוסקת במתן אשראי חוץ-בנקאי. הוא גם היה צפוי לעמוד בראש קרן גדעון, שהיתה אמורה להעניק סיוע לחברות שנקלעו למצוקת נזילות במסגרת הסדרי החוב.

בימים אלה מתגבש הרכב הבעלים הסופי בעסקת כביש 6. לאומי פרטנרס וקרנות הפנסיה הוותיקות עמיתים סיכמו עקרונית על רכישת 22%-25% ממניות זכיינית הפרויקט, קבוצת דרך ארץ, תמורת כ-150 מיליון שקל כל אחת. בנוסף, ככל הידוע בית ההשקעות אלטשולר שחם מנהל מו"מ לרכישה של עד 5% ממניות הפרויקט בהשקעה של כמה עשרות מיליוני שקלים.

שלושת הגופים האלה יחברו לחברת הראל ביטוח, שדיווחה בעבר כי תשקיע 280 מיליון שקל ברכישת 24.5% ממניות דרך ארץ. ואולם נתח זה צפוי לרדת בהמשך לטובת קרן תשתיות ישראל (IIF). הם יצטרפו לשיכון ובינוי שהגדילה את אחזקתה ל-50%, כפי שפורסם באחרונה ב-TheMarker.

עם השלמת העסקה יחזיקו שיכון ובינוי וקבוצת המוסדיים שבהובלת IIF ב-50% כל אחת ממניות הפרויקט וינהלו מו"מ על חלוקת הזכויות בפרויקט ואופן ניהולו. זאת, כשהמדינה מחזיקה באופציה לרכישת 49% מהפרויקט, ומימושה (בידי צד ג') יביא לדילול אחזקות הבעלים הנוכחיים.

המדינה חידשה ביולי את המהלכים למכירת זכויותיה בכביש 6. לפי ההערכות, המדינה תעדיף את המתווה של הנפקת האופציה (לרכישת 49% מהזכיינית) למשקיעים מוסדיים. בין המדינה לזכיינית נקבע מנגנון ולפיו תהיה המדינה רשאית למכור אופציה זו לצד ג', תוך מתן זכות סירוב ראשונה לדרך ארץ, או לחלופין להנפיק אופציה בדיסקאונט של 10%. כלומר, בערך השווה ל-90% מערך סכום המכירה שלו סירב הקונה.

זליכה ואפריקה ישראל סירבו להגיב לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully