וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר מנפאואר: שוק התעסוקה העולמי מתאושש; גם בישראל נרשמת מגמה אופטימית

מיכל רמתי

7.12.2010 / 8:17

את הגידול בציפיות לשוק התעסוקה מובילות סין והודו; גם ארה"ב וגרמניה מראות התאוששות



סקר חברת ההשמה הבינלאומית מנפאואר שהתפרסם היום מצביע על שיפור במצב שוק התעסוקה העולמי, למרות הבדלים ניכרים מאזור לאזור וממדינה למדינה. בארה"ב נראית התאוששות קלה בציפיות לגבי שוק התעסוקה ב-2011, וכך גם לגבי גרמניה, צרפת ובריטניה. לעומת זאת, בחלק מהשווקים המתעוררים, ובראשם הודו, סין וטורקיה, צפוי גידול דו-ספרתי בגיוסים נטו.



לדברי אורנה סגל, מנכ"ל קבוצת מנפאואר ישראל, "גם בישראל מראה שוק העבודה מגמה מעט אופטימית. נרשם שיפור בצפי להעסקת עובדים חדשים בתחומי בנקאות וביטוח, בעיקר במשרות של בנקאי משכנתאות, בנקאי אשראי, בנקאים עסקיים ויועצי השקעות. בתחומי פיננסים, תפעול, שיווק ומכירות נרשם גידול מתמיד מזה 3 רבעונים והמגמה צפויה להימשך גם ברבעון הראשון של 2011.




תחום שירות לקוחות מראה אף הוא ביקוש יציב וטוב, הן בתקשורת והן בפיננסים (ביטוח, אשראי). תחום התעשיה מראה על המשך גידול בדרישה למקצועות אלקטרוניקה. מדווחת עלייה במשרות אנשי מכירות בכל התחומים, דרישה חזקה לנהגים ברכב מעל 15 טון. כמו כן מסתמן גידול בביקושים לתחום משאבי אנוש, בעיקר בדרגי הכניסה כמו רכזות גיוס ורכזות משאבי אנוש. הגידול הוא בעיקר בדרגי ניהול הביניים: כלכלנים, רואי חשבון, קניינים, אנשי מכירות ועוד.



המעסיקים האמריקאיים מדווחים על תחזית תעסוקה חיובית של 9%, עם שיפור של 4% בציפיות הגיוס, הן לעומת הרבעון הרביעי של 2010, והן לעומת הרבעון הראשון של 2010. המגזר היחיד בו התחזית לרבעון הראשון של 2010 עדיין שלילית הוא מגזר הבנייה, על רקע מצבו הקשה של שוק הנדל"ן האמריקאי. במגזר הבנייה תחזית התעסוקה היא 9%-, וגיוס העובדים צפוי לרדת ב-1%. תחזיות לגידול בגיוס נרשמו בכל 4 אזורי החלוקה של הסקר.



באוסטרליה, מדווחים המעסיקים על תחזית תעסוקה חיובית - גידול של 21%. עוד דווח כי ריו טינטו ו-bhp ביליטון - שתיים מחברות הכרייה הגדולות בעולם והפעילות באוסטרליה, מתכוונות לבטל מיזם משותף במערב אוסטרליה בהיקף 120 מיליארד דולר, דבר שהקטין את ציפיות הגיוס באזור.



ביפן, מדינה ששוק התעסוקה שלה עבר עליות ומורדות בעשור האחרון, תחזית התעסוקה היא 7% - הרמה הגבוהה ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2008. מדובר ברבעון חמישי ברציפות בו המעסיקים היפנים מדווחים על כוונתם לגייס עובדים.



בסין, לעומת זאת, מדווחת מנפאואר על תחזית תעסוקה חיובית של 40% לרבעון הראשון של 2011- גידול של 25% לעומת הרבעון הראשון של 2010. הגידול החד משקף את ההגירה הגדולה מהאזורים הכפריים לאזורים המעויירים בסין, וכן גם את התחזקות כוח הצריכה של תושבי הערים - העליות החדות ביותר נרשמו בתחומי הקמעונות, הסיטונות, הנדל"ן והפיננסים. עם זאת, דווקא במרכז הפיננסי שנחאי היו ציפיות הגיוס של המעסיקים הנמוכות ביותר מבין 16 האזורים שנסקרו - אך עדיין מדובר בציפיות לגידול דו-ספרתי: 23%.



מנפאואר סין מדווחת על מחסור בעובדים, בייחוד בתחום הטקסטיל, כמו גם עליית שכר, הגורמת לבריחת משרות למדינות בהן שוק העבודה כיום זול יותר. עוד דווח על מקרים של השבתת מפעלים – כפי שראינו בשנה החולפת יותר ויותר, בעיקר במפעלים שבבעלות חברות זרות.




הודו היא מדינה נוספת שנהנית מגידול חד בתחזיות לשוק התעסוקה שלה - 42%, ובראשם תחום השירותים, הזוכה לביקוש רב בקרב חברות בינלאומיות. לדברי מנפאואר הודו, התחרות הגדלה על עובדי it (מערכות מידע), אחד השירותים המיוצאים ביותר בהודו, הובילה להשקעה בשימור עובדים.



באירופה מצטיירת תמונה עגומה יותר של שוק העבודה. מדינות רבות מאמצות כיום מדיניות צנע, על רקע משבר החובות האירופי, שצפויה להוביל לאובדן משרות רבות במגזר הציבורי, כמו גם להכבדה על הצרכנים. אירופה סובלת גם משיעורי אבטלה גבוהים יחסית באופן היסטורי.



בספרד למשל, בה שיעור האבטלה קרוב זה זמן מה לרמה של 20%, תחזית התעסוקה של מנפאואר היא לירידה של 2% - רבעון 11 ברציפות בו המעסיקים בספרד מדווחים על כוונות גיוס שליליות. 9 מבין 10 המגזרים הנבחנים במדינה מדווחים על תחזיות שליליות.



באירלנד, מדינה עתירת חובות שנאלצה בחודש שעבר לקבל חבילת חילוץ מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית, התחזית היא 3%-, והשכר צפוי לרדת או להיוותר ללא שינוי. שוק התעסוקה החזק ביותר צפוי להיות דאבלין. באירלנד נרשמו 10 רבעונים רצופים של כוונות גיוס שליליות. גם ביוון, אף היא מדינה שנזקקה השנה לחילוץ, התחזית שלילית - ירידה של 15%. מגזר שצפוי לספוג מכה חזקה במיוחד הוא מגזר התיירות.



בגרמניה לעומת זאת, דווקא נרשמת התאוששות בשוק התעסוקה - עם תחזית תעסוקה חיובית של 11%. מנפאואר גרמניה מציינת כי מספר העובדים במשרה חלקית בסבסוד ממשלתי הצטמצם משמעותית בשנה האחרונה - בערך פי 5. בבריטניה, הצפויה לאמץ מדיניות צנע חריפה, עדיין נותרו התחזיות חיוביות - 2%. עם זאת, התחזיות אינן אחידות ברחבי בריטניה. בסקוטלנד למשל, התחזית היא 12%-.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully