וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנצחים את ריכוזיות הסלולר

אמיר טייג

7.12.2010 / 12:15

בין ביטול קנסות היציאה לשחרור הסים והפחתת הקשוריות הצפויה, נראה ששוק הסלולר בדרכו לנטרליות. אמיר טייג חושב שהחלטת הממשלה שאושרה אתמול היא עוד צעד בכיוון הנכון

ניטרליות הרשת היא הגורם המשבש ביותר בשוק התקשורת הנוכחי. זהו הגורם שצפוי לשבור את המודלים העסקיים הישנים שהביאו את חברות התקשורת למעמדן הנוכחי, וזו בדיוק חשיבותו.

המודלים העסקיים הנוכחיים בשוק התקשורת לא מצליחים לייצר שיווי משקל תחרותי. המודל שלפיו חברות כמו בזק, HOT וחברות הסלולר מספק למשתמש גם את שירותי התשתית וגם את שירות הטלפון או הטלוויזיה - תומך במספר נמוך של מתחרים, ולפיכך בתחרות נמוכה.

ניטרליות מלאה של הרשת תייצר הפרדה מעשית בין שירותי התשתית לשירותי הטלפון או הטלוויזיה. היא תאכוף על ספקי התשתיות, כלומר, על אלה שמחברים אותנו לרשת האינטרנט (הנייד או הקווי), לאפשר לספקי שירותים מתחרים לספק גם הם שירותים למשתמשי הקצה. מדוע שנרכוש שירותי טלפון מסלקום, אם נוכל לרכוש אותם מסקייפ? מדוע שנרכוש שירותי טלוויזיה מ-HOT ולא ישירות מ-HBO?

ניטרליות הרשת תדחק את חברות תשתיות התקשורת למקום שבו הן צריכות להיות. תפקידן יצטמצם למתן גישה לרשת (Access), אם באמצעות טכנולוגיה סלולרית, או באמצעות טכנולוגיה קווית. היא תאפשר לענקים כמו אפל, גוגל, דיסני או אפילו קשת ורשת המקומיות ואחרים, להפוך לספקי תכנים ישירות ללקוח הסופי.

מנטרלים את הריכוזיות

"זה כמו שתיכנס אלי הביתה ותגיד לי שאתה לוקח לי חדר; זה לא פחות מהלאמה", כך התייחס דוד אבנר, לשעבר מנכ"ל פרטנר, לכוונת משרד התקשורת להפחית את תעריפי הקישוריות ולהגביר את התחרות. ניטרליות הרשת "תלאים" מהחברה של אבנר את הרנטה המונופוליסטית שממנה נהנות כל חברות התקשורת. היא תנטרל את הריכוזיות אשר מאפשרת לשלם למנכ"לים כמו אבנר משכורות מופרכות של 20 מיליון שקל בשנה, ותעביר את הכוח לצרכן.

החלטת הממשלה שאושרה אתמול על ידי ועדת הכלכלה של הכנסת היא רק צעד קטן קדימה לקראת ניטרליות רשת מלאה. היא מטפלת רק בחברות הסלולר ורק בשירותים קוליים, כלומר בשיחות טלפון. הטיפול המלא עדיין רחוק וחשוף ללחצים של חברות התקשורת. עם זאת, ההחלטה שהתקבלה היא תקדים חשוב אשר מסמן את הדרך שבה המחוקק מצא לנכון ללכת - ניטרליות מלאה הכוללת גם את הרשתות הקוויות וגם את שירותי הווידאו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully