וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת אירלנד צפויה לחשוף הערב את התקציב המחמיר בתולדותיה

סוכנויות הידיעות

7.12.2010 / 15:27

הממשלה צפויה לקצץ הוצאות בסך 4.5 מיליארד יורו ותעלה מסים כתנאי לסיוע מהאיחוד האירופי וקרן המטבע



ממשלת אירלנד צפויה לחשוף הערב את התקציב המחמיר ביותר בהיסטוריה שלה, שבמסגרתו יקוצצו הוצאות ויועלו מסים, ואשר אישורו הוא תנאי לקבלת הסיוע מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית.



שר האוצר של אירלנד, בריאן לניהן, יציג את תקציב 2011 הערב, ויעביר אותו לאחר מכן להצבעה בפרלמנט, בעוד אלפי מפגינים מתאספים כבר עכשיו מחוץ לבניין הפרלמנט כדי להפגין במחאה על הקיצוצים בתקציב. הבוקר נעצר מפגין שהחנה עגורן מכוסה בשלטי מחאה מחוץ לבניין הפרלמנט והשליך ממנו כדורי טניס.



לדברי לניהן, התוכנית - תקציב החירום הרביעי של אירלנד מאז 2008 - תקצץ הוצאות בסך 4.5 מיליארד יורו (6 מיליארד דולר) ותעלה מסים בסך של כ-1.5 מיליארד יורו.



ממשלת אירלנד הוציאה השנה יותר מ-50 מיליארד יורו, וגבתה מסים בסך 31 מיליארד יורו בלבד. על פי הערכות, העלויות הגבוהות מהצפוי של חילוץ הבנקים באירלנד הביאו את הגירעון התקציבי שלה לשיעור של 32% מהתמ"ג השנה, שיא שלא נרשם באירופה מאז מלחמת העולם השנייה.



ממשלת אירלנד מתכננת לצמצם את הגירעון התקציבי ל-3% מהתמ"ג - המגבלה המותרת באיחוד האירופי - באמצעות ארבע שנים של קיצוצים בסכום כולל של 15 מיליארד יורו. הנציבות האירופית צופה כי מאמצי צמצום הגירעון יימשכו חמש שנים.



עוד לפני הצגת התקציב חשף משרד האוצר האירי פרטים בנוגע לתקציב 2011. לניהן אמר כי במסגרת התקציב יחויבו לראשונה עובדים מעוטי הכנסה בתשלום מס הכנסה. כיום, מחצית מכוח העבודה באירלנד, המונה 1.9 מיליון איש, אינם משלמים מס, אם כי מאז תקציב החירום של אפריל 2009 הם מחויבים בהיטלים זמניים.



עוד במסגרת התקציב, יצומצם כוח האדם במגזר הציבורי, יקוצצו משכורותיהם של עובדי מדינה בכירים, ובהם פוליטיקאים, ותוטל מכסה על השכר במגזר הציבורי, בהתאם להצעות מצד האופוזיציה. שכר המינימום יקוצץ ביורו אחד ל-7.65 (10.25 דולר) לשעה, ויקוצצו קצבאות רווחה ברחבי המדינה. לפי הערכות כלכלנים, משק הבית האירי הממוצע צפוי לספוג קיצוץ של יותר מ-1,000 יורו בהכנסה.



עוד לפני העברת התקציב, נשמעה ביקורת עליו מצד גורמי אופוזיציה, אשר הזהירו כי הקיצוצים ידרדרו עשרות אלפי אירים אל מתחת לקו העוני, יגדילו את מספר המובטלים ויחנקו את התקווה להתאוששות כלכלית באירלנד. בתגובה לביקורת התעקש לניהן כי לאירלנד אין ברירה.



בסוף החודש שעבר נאלצה אירלנד להודות בכישלונה, לאחר שנתיים שבהן עשתה מאמצים לצמצם את הגירעון התקציבי ולחלץ את המערכת הבנקאית במדינה, שהגיעה לסף קריסה. אירלנד נאלצה לפנות לאיחוד האירופי ולקרן המטבע הבינלאומית בבקשת סיוע, והובטח לה סיוע בסך 67.5 מיליארד יורו (90 מיליארד דולר).



ואולם גורמים באיחוד האירופי ובקרן המטבע הדגישו כי ההלוואות, אשר יינתנו בריבית ממוצעת של 5.8%, יינתנו רק אם אירלנד תיישם את תוכנית הצנע המחמירה. במקרה שהתקציב לא יאושר, עלול להחמיר משבר החובות של אירופה ולעורר בהלת משקיעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully