וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר בקריאה ראשונה: בעלי השליטה יפרעו את האג"ח שבידם רק לאחר שבעלי האג"ח יפרעו חובם

צבי זרחיה

7.12.2010 / 16:11

ח"כ חיים כץ: "אנו עדים לממקרים בהם בעלי השליטה זוכים לויתורים מפליגים על חשבון כספי הציבור"



מליאת הכנסת אישרה בצהריים בקריאה ראשונה הצעת חוק לפיה במקרים בהם חברה חדלת פירעון או אינה עומדת בהתחייבויותיה, יפרעו בעלי השליטה את האג"ח שבידם רק לאחר שכל בעלי האג"ח יפרעו את חובם.



יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (ליכוד), שהגיש את הצעת החוק אמר כי "התיקון לחוק החברות שהתקבל היום במליאת הכנסת יעשה צדק וימנע מבעלי השליטה בחברה ציבורית בזיזת משאבים ציבוריים, תוך ניצול היתרונות המוקנים להם כבעלי שליטה.



כץ הוסיף כי: "אנו עדים לא פעם למקרים שבהם בעלי האג"ח, שמממנים למעשה בכספם את פעילות החברה, יוצאים וידם על ראשם ואילו החברה ובעלי השליטה בה זוכים למעשה לויתורים מפליגים על חשבון כספי הציבור, באופן שגורם לתחושת אי צדק".



בהצעת החוק נכתב כי בניגוד למניות, תעודות התחייבות (לדוגמא - איגרות חוב), אינן מקנות לבעליהן, פרט לזכות לפרוע את חובם, זכויות נוספות כלפי החברה, כגון זכות לקבלת דיבידנדים, זכות הצבעה באסיפות הכלליות של החברה וכיו"ב. ולכן, אין לבעל תעודת ההתחייבות כמעט כל אפשרות להשפיע על פעילות החברה. בתוך כך, בשנים האחרונות נפוצה התופעה לפיה בעלי השליטה בחברה מודיעים כי החברה מתקשה לפרוע את חובותיה לבעלי האג"ח, כתוצאה מכך, שווי האג"ח פוחת באורח דרסטי, כאשר האפשרויות העומדות לבעלי האג"ח במקרה שכזה הן די מצומצמות - לנקוט בצעדים דרסטיים כנגד החברה, כגון דרישה לפירעון מוקדם של האג"ח ונקיטה בסנקציות הקבועות בשטר הנאמנות, כגון מינוי כונס או מפרק. לחלופין, הם יכולים לנהל מו"מ עם בעלי השליטה שמטרתו השבת חלק מחובם. ואולם, במו"מ זה ידם של בעלי השליטה בדרך כלל על העליונה.



לדברי כץ, "אנו עדים לא פעם למקרים שבהם בעלי האג"ח, שמממנים למעשה בכספם את פעילות החברה, יוצאים וידם על ראשם ואילו החברה ובעלי השליטה בה זוכים למעשה לוויתורים מפליגים על חשבון כספי הציבור, באופן שגורם לתחושת אי צדק. במקרים רבים רוכשים החברה או בעלי השליטה בה את איגרות החוב בתמורה לאחוז זעום מערכן הנקוב תוך פגיעה קשה בזכויות בעלי איגרות החוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully