וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרלמנט האירי מתכונן לקראת הצבעה על תקציב 2011; עבר את המשוכה הראשונה

סוכנויות הידיעות

7.12.2010 / 23:20

תקציב החירום הרביעי של אירלנד מאז 2008 כולל קיצוצי הוצאות בסך 4.5 מיליארד יורו



הפרלמנט האירי צפוי לאשר מאוחר יותר הלילה את התקציב המחמיר ביותר בתולדות המדינה, שבמסגרתו יקוצצו הוצאות ויועלו מסים. אישורו הוא תנאי לקבלת הסיוע מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית, לאחר שתקציב 2011 של אירלנד עבר את המשוכה הראשונה בפרלמנט.



בהצבעה הראשונה על סעיפי התקציב, ניצחה הממשלה ברוב של 82 תומכים מול 78 מתנגדים, לאחר שזכתה בתמיכתם של חברי הפרלמנט העצמאיים ג'קי הילי ריי, ג'ו ביהאן ומייקל לאורי. הדיון בפרלמנט התאפיין בטון סוער במיוחד, במהלכו טען האחראי על תיק האוצר מטעם מפלגת האופוזיציה שין פיין כי התקציב מהווה "בגידה כלכלית".



שר האוצר של אירלנד, בריאן לניהן, הציג מוקדם יותר היום את תקציב 2011, המכונה "תוכנית ההבראה הלאומית", בשעה שאלפי מפגינים מחוץ לבניין הפרלמנט התאספו כדי להפגין במחאה על הקיצוצים בתקציב. הבוקר נעצר מפגין שהחנה עגורן מכוסה בשלטי מחאה מחוץ לבניין הפרלמנט והשליך ממנו כדורי טניס.



לדברי לניהן, התוכנית - תקציב החירום הרביעי של אירלנד מאז 2008 - תקצץ הוצאות בסך 4.5 מיליארד יורו (6 מיליארד דולר) ותעלה מסים בסך של כ-1.5 מיליארד יורו. "זוהי תקופה טראומטית ומדאיגה עבור העם האירי", אשר מודאג מהשלכותיה של חבילת הסיוע של קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי, אמר לניהן בפתיחת דבריו. עם זאת, לניהן הדגיש כי כלכלת אירלנד עדיין מתאוששת, ותמשיך לצמוח. מנסיגה של 7.6% בתמ"ג בשנה שעברה, משרד האוצר של אירלנד צופה חזרה לצמיחה קלה השנה, אמר לניהן, והדגיש כי על אף הירידה בצריכה הפרטית, הייצוא מאירלנד עדיין חזק.



"מדוע אנו בעצם זקוקים לסיוע, אם כן?", שאל לניהן, והסביר כי ללא תמיכת קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי היו ספקות גדולים מאוד לגבי יכולתה של אירלנד ללוות ולתמוך במערכת הבנקאית שלה. לניהן הודה כי לקיצוצים תהיה השפעה גדולה על הציבור באירלנד, אך התעקש כי הממשלה סבורה שהכלכלה עדיין יכולה לצמוח, במקביל ליישומה של תוכנית ההבראה הלאומית.



ממשלת אירלנד הוציאה השנה יותר מ-50 מיליארד יורו, וגבתה מסים בסך 31 מיליארד יורו בלבד. על פי הערכות, העלויות הגבוהות מהצפוי של חילוץ הבנקים באירלנד הביאו את הגירעון התקציבי שלה לשיעור של 32% מהתמ"ג השנה, שיא שלא נרשם באירופה מאז מלחמת העולם השנייה.



ממשלת אירלנד מתכננת לצמצם את הגירעון התקציבי ל-3% מהתמ"ג - המגבלה המותרת באיחוד האירופי - באמצעות ארבע שנים של קיצוצים בסכום כולל של 15 מיליארד יורו. הנציבות האירופית צופה כי מאמצי צמצום הגירעון יימשכו חמש שנים.



עוד לפני הצגת התקציב חשף משרד האוצר האירי פרטים בנוגע לתקציב 2011. לניהן אמר כי במסגרת התקציב יחויבו לראשונה עובדים מעוטי הכנסה בתשלום מס הכנסה. כיום, מחצית מכוח העבודה באירלנד, המונה 1.9 מיליון איש, אינם משלמים מס, אם כי מאז תקציב החירום של אפריל 2009 הם מחויבים בהיטלים זמניים.



עוד במסגרת התקציב, יצומצם כוח האדם במגזר הציבורי ותוטל מכסה על השכר במגזר, בהתאם להצעות מצד האופוזיציה. הפנסיות יוקפאו, והפנסיה של גמלאים המשתכרים מעל ל-12 אלף יורו בשנה יקוצצו ב-4%. לניהן אמר כי גם משכורותיהם של ראש הממשלה והשרים יקוצצו. שכרו השנתי של ראש הממשלה יקוצץ ב-14 אלף יורו, בעוד ששכרם של השרים יקוצץ ב-10 אלף יורו.



שכר המינימום יקוצץ ביורו אחד ל-7.65 (10.25 דולר) לשעה, וכצפוי, גם קצבאות הילדים ייחתכו. הקצבה החודשית לילד תקוצץ ב-10 יורו, ועל ילד שלישי יהיה קיצוץ של 10 יורו נוספים. לפי הערכות כלכלנים, משק הבית האירי הממוצע צפוי לספוג ירידה של יותר מ-1,000 יורו בהכנסה.
לניהן הדגיש כי על אף הקיצוצים חשוב לממשלה לתמוך בצמיחה וביצירת משרות. הוא הציג תוכנית ליצירת 5,000 משרות במגזר הציבורי והתחייב לתמוך בהכנסתם של מובטלים נוספים למעגל העבודה. כמו כן, אמר לניהן כי הממשלה תגדיל את סובסידיות הדלק לתושבים ב-14 מיליון יורו במהלך החורף הקרוב.



עוד לפני העברת התקציב, נשמעה ביקורת עליו מצד גורמי אופוזיציה, אשר הזהירו כי הקיצוצים ידרדרו עשרות אלפי אירים אל מתחת לקו העוני, יגדילו את מספר המובטלים ויחנקו את התקווה להתאוששות כלכלית באירלנד. בתגובה לביקורת התעקש לניהן כי לאירלנד אין ברירה.



בסוף החודש שעבר נאלצה אירלנד להודות בכישלונה, לאחר שנתיים שבהן עשתה מאמצים לצמצם את הגירעון התקציבי ולחלץ את המערכת הבנקאית במדינה, שהגיעה לסף קריסה. אירלנד נאלצה לפנות לאיחוד האירופי ולקרן המטבע הבינלאומית בבקשת סיוע, והובטח לה סיוע בסך 67.5 מיליארד יורו (90 מיליארד דולר).



ואולם גורמים באיחוד האירופי ובקרן המטבע הדגישו כי ההלוואות, אשר יינתנו בריבית ממוצעת של 5.8%, יינתנו רק אם אירלנד תיישם את תוכנית הצנע המחמירה. במקרה שהתקציב לא יאושר, עלול להחמיר משבר החובות של אירופה ולעורר בהלת משקיעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully