וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בי-ם מקדמים דיור בר השגה - בת"א מתנגדים

רנית נחום הלוי

8.12.2010 / 8:00

ירושלים אישרה פרויקט ראשון שבו תיושם מדיניות לדיור בר-השגה. בתל אביב לעומת זאת, תושבים מאזורי ח"ן דורשים לבטל את תוכנית הענק בצפון העיר - עד שתוסדר החקיקה בעניין

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים אישרה השבוע תוכנית בניין עיר ראשונה שתכלול דיור בר-השגה עם פיקוח על המחירים. מדובר בפרויקט בן 130 דירות בשכונת גילה שבעיר, שממנו יוקצו 26 דירות לצעירים במחירים נמוכים יותר. לעומת זאת, תושבי אזורי ח"ן בתל אביב הגישו בקשה לביטול הפקדת תוכנית הענק בצפון-מערב העיר בטענה ששילוב דיור בר-השגה בתוכנית נעשה בחוסר סמכות.

התוכנית בירושלים היא תוצאה של הסכם עקרונות שאושר במועצת עיריית ירושלים בחודשים האחרונים. בהסכם מצוין כי ניתן לקדם פרויקטים למגורים תוך הגדלת זכויות הבנייה בצורה ניכרת בתנאי שחלק מהדירות שייבנו ייועדו לדיור בר-השגה. דירה בהישג יד, לפי עיריית ירושלים, היא דירה במחיר מופחת, בשכירות או ברכישה, בשטח שלא עולה על 100 מ"ר.

מחירי דירות בנות-השגה בירושלים יהיו נמוכים ב-20% ממחיר דירה מקבילה באזור ובפרויקט עצמו. מי שיקבע את המחיר יהיה שמאי המקרקעין העירוני בזמן הוצאת היתרי בנייה או בזמן השיווק. היזם יוכל לערער על המחיר תוך המצאת מסמכים.

הזכאים לרכוש דירה מוזלת יידרשו לענות על כמה קריטריונים, בהם: אין בבעלות אחד משני בני הזוג חלק מדירה (25%), ולא היתה ברשותו דירה או חלק ממנה שלוש שנים לפני שהגיש בקשת זכאות; גילו של לפחות אחד מבני הזוג הוא עד 41; על שני בני הזוג לעבוד בהיקף מצטבר של 150% משרה לפחות (משפחה חד-הורית: לפחות 75% משרה). אפשרות נוספת היא שלאחד מבני הזוג נקבעה דרגת כושר אי השתכרות בשיעור של 75% או שלשני בני הזוג נקבעה דרגת כושר אי השתכרות.

לפי ההנחיות, אם מספר הזכאים יעלה על מספר דירות בנות-ההשגה, יערוך היזם הגרלה בפיקוח נציג ציבור ונציג עיריית ירושלים, שבה תינתן עדיפות לעובדי מדינה, לסטודנטים ולעובדי מפעלי היי-טק בירושלים ובסביבה.

"יש להבהיר כי תוספת הזכויות המצוינות בתוכנית אינן מוקנות אלא מותנות במילוי דרישות ושיקולים כמו דיור בר-השגה וצרכים חברתיים אחרים", הודגש במסמך מדיניות מסכם בנושא, שאישרה המועצה. העירייה החליטה כי תנאי להיתר בנייה הוא שמספר הדירות בנות ההשגה לא יפחת באופן יחסי מכלל הדירות בתוכנית. כמו כן קבעה כי לא תאושר תוכנית הכוללת תוספת של לפחות 2,000 מ"ר (במסגרות הקלות, רנ"ה), אלא אם כן יועדו לפחות 20% מהזכויות בתוכנית לדיור בר-השגה.

רוכש הדירה, כך נקבע, יחויב לגור בה לפחות שבע שנים מיום קבלת טופס אכלוס (טופס 4) ותירשם על כך הערת אזהרה. אם הרוכש יפסיק לגור בה לפני תום התקופה, הוא יחויב בפיצוי לעיריית ירושלים בגובה ההנחה שבה רכש את הדירה. במסמך מדיניות שאישרה מועצת עיריית ירושלים בנושא, נלמד כי העירייה רואה חשיבות גבוהה לעודד דיור בר-השגה בגלל ההגירה השלילית מהעיר.

"לא להטריח בעלי מקצוע"

מאות תושבים מאזורי ח"ן בתל אביב הגישו בקשה לביטול הפקדת תוכנית הענק בצפון-מערב העיר, שבתיהם גובלים בה, בטענה ששילוב דיור בר-השגה בתוכנית נעשה בחוסר סמכות. טענתם מסתמכת על כך שלאחרונה הוציאה שרית דנה, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הנחיה שלפיה אין לוועדות לתכנון ולבנייה סמכות לקדם תוכניות שכוללות דיור בר-השגה עד לאישור חוק בנושא.

תוכנית 3700, המתחילה בקצה הצפוני של שדה דב, הופקדה בספטמבר השנה להתנגדויות על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב. התוכנית כוללת רובע מגורים חדש בתל אביב על עתודת הקרקע הפנויה היחידה שנותרה בעיר, באזור שמצפון לשדה דב וצפונית ומערבית לאזורי ח"ן בשטח של כ-1,900 דונם.

התוכנית כוללת בין היתר כ-12,300 דירות, מתוכן 2,160 דירות בנות-השגה בשטח ממוצע של כ-60 מ"ר, ובסך הכל 129,600 מ"ר ייועדו לדיור בר-השגה.

את התושבים שבתיהם גובלים בתוכנית מייצג עו"ד אלי וילצ'יק ממשרד כהן וילצ'יק קמחי ושות'. עו"ד וילצ'יק הגיש השבוע בקשה דחופה ליו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, גילה אורון, בבקשה לבטל את הפקדת התוכנית, נוכח ההנחיה שהוציאה המשנה ליועץ המשפטי בעניין דיור בר-השגה. ההנחיה שהועברה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב גרמה לביטול חמש תוכניות בניין עיר לבניית כ-1,570 דירות, מתוכן כ-70 דירות בנות-השגה.

עו"ד וילצ'יק כתב במכתבו ליו"ר הוועדה המחוזית תל אביב כי "מוסדות התכנון אינם מוסמכים לכלול בתוכניות הוראות בעניין המחיר או התנאים שבהם יימכרו הדירות שייבנו. אין טעם להטריח את כל עורכי הדין, השמאים, המתכננים ויתר בעלי המקצוע הטורחים בימים אלו על הכנת התנגדויותיהם לתוכנית הענק, שחלק גדול ממנה נשען על דיור בר-השגה. ברור שנוכח חוות הדעת המשפטית המונחת בפני הוועדה, יש לבטל את הפקדתה", כותב עו"ד וילצ'יק.

הנחיית משרד המשפטים תשפיע גם על קידום התוכניות בירושלים. מנהל המיזם לדיור בר-השגה בראשות לפיתוח ירושלים, עמית פוני, אומר בתגובה: "אנחנו לומדים את ההנחיה של משרד המשפטים ומבררים מה ניתן לעשות. תוכנית מתאר ארצית שאושרה לפני חמש שנים מחייבת את העיריות לקדם תוכניות לדיור בהישג יד, וכך אנו פועלים. אנחנו בעד חקיקה בנושא, אך חושבים שיש לאפשר לנו להמשיך לקדם תוכניות כאלה עד שהחקיקה תאושר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully