וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל כימניר: "אמרנו למשרדי הפנים והאוצר שזה ייגמר לא טוב"

זוהר בלומנקרנץ וצבי זרחיה

8.12.2010 / 7:05



>> "ביום בו פרצה השריפה בחיפה לא היו חומרים מעכבי בעירה. בבוקר השריפה היו במדינת ישראל רק 15 טונה של חומר מעכב בעירה, בעוד שמבקר המדינה המליץ בעבר להחזיר מלאי של 160-200 טונה של חומר כזו", אמר אתמול מנכ"ל כימניר, דיוויד גולן, בוועדת הכלכלה של הכנסת. שישה ממטוסי החברה השתתפו במהלך כל הימים האחרונים בניסיונות כיבוי הדליקה בכרמל.

לדברי גולן, השריפה פרצה ב-10:40 בבוקר, אבל רק ב-11:32 ביקשו שירותי כבאות מהחברה להעמיד את המטוסים ב-13:00 בכוננות. "על זמן שלפני הכרזת הכוננות לא משלמים לנו. כשאתה מכניס מטוס לכוננות הוא גם עדיין לא מלא בחומר הכיבוי, אלא הטייס יושב בחדר המבצעים בהמתנה עד שמזעיקים אותו. אז צריך למלא את המטוס. לוקח חמש עד עשר דקות למלא את המטוס בחומר עד שהוא עולה לאוויר. בכוננות המטוס לא עם החומר כי אם אין צורך בהזנקתו, תהיה חייב לשפוך את החומר, והוא עולה כסף", הסביר גולן.



לדבריו, "ב-12:00 התקשרו שוב ממכבי האש וביקשו שלושה מטוסים שייצאו לכיבוי בכרמל". גולן אמר שהמטוס הראשון המריא ממגידו ב-12:47, ואחריו נשלחו חמישה מטוסים נוספים. גולן הוסיף כי המדינה מעמידה לרשות חברות התעופה לכיבוי אש 300 שעות עבודה שנתיות, מתוכן 215 לכימניר והשאר לחברת תלם. על כל שעה נוספת צריכים לקבל אישור מיוחד.



לששת המטוסים הראשונים שהתחילו במאמצי הכיבוי היה לדבריו עדיין חומר מדכא בעירה. ואולם בגיחה השלישית כבר לא היה חומר, ובסביבות 16:00 אזל החומר לגמרי. המטוסים חזרו בשלב זה למגידו. על חסרונו של החומר התריע גולן לפני כן.



גולן הוסיף כי אם תקום ועדת חקירה לאסון הדליקה בכרמל, "אציג בפניה את המחדלים שבהם נתקלתי בתוקף תפקידי. אומר כי מבחינתנו הרשויות ידעו על הבעיות: הקרן לכיבוי אש ידעה, פקידי האוצר ידעו ובמשרד הפנים ידעו. במשך שנים היינו אתם במגעים, הלוך וחזור. הבענו את זעמנו על ההתנהלות שלהם. ניסינו להסביר להם שצריכים להתייחס פה ברצינות למצב. גם אמרנו שזה ייגמר לא טוב, לחבר'ה ממשרדי הפנים והאוצר". מנכ"ל כימניר טוען עוד כי המחדל הוא תוצאה של הזנחה רבת שנים, ולאו דווקא של הממשלה הנוכחית. לדברי גולן, "התרענו כבר לפני שנתיים שהמדינה צריכה מטוסי כיבוי גדולים יותר ושאנו מוכנים לרכוש כאלה, רק דרשנו את עזרת המדינה בביטחונות להלוואות לרכישת המטוסים".



דובר כבאות והצלה, יורם לוי, אמר בתגובה: "אנו משאירים את הנושא המבצעי לבדיקת מבקר המדינה, אם יקבל על עצמו לבצע אותה. אין לנו עניין להיכנס לטענות מנכ"ל כימניר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully