וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנות הספרים נשרפה, אספקת הדגים נפגעה ואולם האירועים נותר ריק

מאת עדיה פיטרמן

8.12.2010 / 7:05

בעלי עסקים מאזור השריפה בכרמל מספרים על שגרת הפרנסה שנקטעה



>> לפני כשבע שנים הקים זאב ורכובסקי חנות ספרים משומשים ועתיקים בעין הוד, מקום מגוריו. מאגר הספרים שהיה ברשותו החל מאוסף פרטי, ועם השנים גדל. את הספרים הוא מכר גם דרך אתר findabook.co.il, שבו קיטלג את 15 אלף הספרים שכלל האוסף.



"במקרים שבהם היה נעשה חיפוש באוסף באתר לספר מסוים שלא היה ברשותי, היתה מופיעה ההודעה 'עמך הסליחה, הספר אינו קיים'. כעת אצטרך להוסיף הודעה שאומרת 'עמך הסליחה, הספר נשרף'", אומר ורכובסקי בכאב.

חנות הספרים של ורכובסקי נשרפה, על כל 15 אלף הספרים שבה. בין הספרים שהיו בחנות מספר ורכובסקי על כמה מהדורות ראשונות, ספרים עם חתימות של סופרים כמו חיים נחמן ביאליק, וכמה ספרים גרמניים עתיקים מ-1780, שהיו במצב טוב. רוב הספרים בחנות עלו בממוצע 50 שקלים, והנדירים יותר הגיעו אף לכמה מאות שקלים. את הספר היקר ביותר הוא מעריך ב-500 דולר.



ביתם של ורכובסקי ואשתו נעמי, החיים בעין הוד משנות ה-70, נשרף חלקית. אך כמו חנות הספרים שנשרפה כליל, גם הסטודיו והגלריה לקרמיקה של נעמי ורכובסקי, שבהם התקיימו סדנאות ונמכרו יצירות, נשרף לגמרי. "שני מקורות הפרנסה שלנו נשרפו", אומר ורכובסקי. "יש לנו ביטוחי מבנה, תכולה וצד שלישי, אך הם יכסו רק חלק מהנזק. השאלה היא אם המדינה תשלים את השאר".



ורכובסקי אינו יודע להעריך את הנזק ואומר כי נפגש עם עורכי דין ושמאים רבים, ש"כל אחד מהם אומר משהו אחר. חלק מהתושבים בכפר רוצים לנסות להתאגד. אני בינתיים רק מקשיב". הוא מספר כי אמנם בשריפה הקודמת שהתרחשה ב-1998 בעין הוד לא נפגעו הוא ואשתו, אבל "הבטיחו לנו הרבה, ולבסוף זה לא קרה. חושבים שכל אלה שגרים בעין הוד הם עשירים, אך זה אינו המצב כלל".



עסקים רבים שלא נפגעו פיסית מהשריפה, ספגו בכל זאת נזקים קשים. באולם האירועים בקתה ביער שבבית אורן היו עסוקים בהכנות לחתונה גדולה שאמורה היתה להתקיים ביום חמישי בערב, עד לרגע האחרון שבו התבקשו להתפנות בשעה אחת בצהריים. "הזוג העדיף לא לדחות את האירוע והצליח ברגע האחרון למצוא מקום אחר לקיים בו את החתונה באותו יום", מספר מיקי מרסיאנו, בעלי בקתה ביער. באולם היו מתוכננים אירועים במשך כל ימי השריפה, כולם נדחו או בוטלו, וכך גם לגבי האירועים המתוכננים לשלושת השבועות הקרובים.



"אנחנו מנסים לשכנע אנשים לדחות במקום לבטל לגמרי, זה הדבר היחידי שאפשר לעשות כרגע", אומר מרסיאנו. "אנחנו מתקשרים ומזמינים את מארגני האירועים להגיע ולראות שאין כל פגיעה, כדי להפיג חששות ולהרגיע, שיראו שמצבו של רוב הקיבוץ בסדר, על אף מה שכתוב". מרסיאנו מעריך את ההפסדים עקב הביטולים והדחיות של האירועים המתוכננים ב-700 אלף שקל. "פנינו לחברת הביטוח שלנו ונראה כי הם רוצים לעזור", הוא אומר. "מאחר שהמקום לא נשרף ומדובר רק במלאי שהתקלקל ונזקי פיח ולכלוך, הפיצוי הוא קטן יחסית".



במקרה של ניר אדרי, בעל עסק לאספקת דגים ממושב גבע כרמל, היתה פגיעה בעקבות מצבם של לקוחות העסק, מסעדות באזור חוף הכרמל. קו האספקה של העסק, המתמחה בגידול דגים ושיווקם, נפגע בעקבות השבתת הפעילות במסעדות בסוף השבוע ובעקבות סגירת הכבישים באזור.



"מאחר שהיו אלה ימי חג, הפעילות היתה אמורה להיות מוגברת, אך במסעדות לא היו לקוחות בסוף השבוע", אומר אדרי, "ומאחר שאנחנו מספקים דגים טריים, והלקוחות נתקעו עם סחורות שלא עשו בהם שימוש בסוף השבוע, אז גם האספקה לתחילת השבוע נפגעה". לדבריו, העסק סיפק דגים רק לשליש מהלקוחות המתוכננים. מלבד הפגיעה באספקה, נאלץ אדרי גם לספוג תשלומים לעובדים שלא הגיעו לעבודה, בעיות בעבודה כתוצאה מהפסקות חשמל, ואי הגעה של לקוחות לקניית דגים ביום שישי - נזקים שמסתכמים בכמה אלפי שקלים, לדבריו. החל מאתמול חזר העסק לפעילות.



"המקררים לא עבדו, וכל המזון הלא יבש התקלקל"



מסעדת דוניה רוסה בעין הוד גם היא לא נפגעה פגיעה פיסית בשריפה, אך בעקבות הפגיעה בתשתיות החשמל והמים ניזוק כל המלאי שהיה בה. "כל המקררים והמקפיאים לא עבדו משישי בצהריים עד שני בצהריים, ולכן כל הבשר, פירות הים ושאר המזון הלא יבש, שכולל כמעט הכל מלבד תבלינים בעצם, התקלקל", מספר אמיר שרון, מבעלי המסעדה. "כשאמרו לנו לפנות את הכפר, האש לא היתה קרובה כלל והמחשבה היתה שמפנים רק ליתר ביטחון. לא חלמנו שהאש תגיע לכאן. כשהבנו שהאש הגיעה, כביש ארבע כבר היה סגור - כך שלא יכולנו להגיע להציל את המזון", הוא אומר ומוסיף כי "זה גם הדבר האחרון שהיינו עושים במצב כזה".



המסעדה סגורה מאז יום חמישי, ולדברי שרון זהו ההפסד העיקרי. לגבי הערכות לסכומי ההפסדים, שרון לא רוצה להתחייב על מספרים. "בכל מה שקשור לביטוח, מה שנקבל נקבל ומה שלא - לא, העיקר הוא לפתוח את המסעדה מחדש כמה שיותר מהר". לדבריו, זהו הצעד שבו הם נוקטים כדי להתגבר על המצב. "יש לנו קהל רחב ובעזרתם נצא מזה", אומר שרון. "עשיתי 'עקוב אחרי' לשיחות שמגיעות למסעדה אל הטלפון שלי, וכמות הטלפונים שמתקבלים מלקוחות, ששואלים לשלומנו ולשלום המסעדה, היא עצומה". האם יגיעו לקוחות למסעדה בזמן הקרוב? שרון אומר כי הוא מקווה מאוד שכן, "אין סיבה שלא".



גם עצמאים שעובדים מביתם נפגעו מהשריפה. תמר רונן-כרמי, קופירייטרית ויועצת מיתוג ופרסום מבית אורן, מספרת כי כל העבודה נפסקה באחת מאז יום חמישי. "אני עסוקה בכל הדברים האחרים מלבד העבודה, ולמעשה מושבתת", היא אומרת. משרדה של רונן-כרמי ממוקם בביתה. זה אמנם לא נפגע באופן פיסי, אך מאחר שהתשתיות בקיבוץ ניזוקו, שוהים עדיין היא ושאר בני הקיבוץ בקיבוץ נחשולים. "עדיין לא קיבלנו הודעה רשמית שניתן לחזור לבית אורן, אף שהכביש פתוח", היא אומרת. "אבל היום אסע לקיבוץ לקחת קצת חומרי עבודה, כדי שאוכל לעבוד מפה".



לרונן-כרמי קשה להעריך את ההפסדים הכספיים. מלבד פגישות שנקבעו עם לקוחות ובוטלו, היא מספרת כי היתה באמצעם של תהליכים, כמו הגשת הצעות מחיר וכתיבת תוכניות עבודה, וכל אלה מתעכבים. "אפילו לשבת ולכתוב בשקט ובריכוז אין אפשרות. היום מצאתי לי פינה שבה פתחתי משרד מאולתר עם מחשב נייד, אבל בלתי אפשרי לעבוד ככה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully