וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין השרידים: מנסים להציל את התיירות בכרמל

עירית רוזנבלום

8.12.2010 / 8:15

450 חדרי מלון וצימרים באזור הכרמל ניזוקו בשריפה הגדולה ובעלי אתרי הנופש מנסים לאמוד את הנזק ולשקם את התיירות. "אנשים לא יבואו כי יש פגיעה בנוף, הכל מפויח"

"כל אזור חוף הכרמל ירד לתפוסה אפסית כמעט של תיירות", אומרת מנכ"לית עמותת התיירות כרמלים, דפנה נוף, כמה ימים אחרי שכבתה האש. "הנזקים המיידים הם ביטולי לינה בחדרי מלון וצימרים. בנוסף, לכל ענף תיירות האקסטרים ביערות הכרמל - מטיולי ג'יפים, טרקטורונים, סנפלינג, תיירות האופניים, וכמובן לכל הסיורים למיטיבי לכת בנחלים באזור - אנשים לא יבואו כי יש פגיעה בנוף, הכל מפויח וייקח זמן לשקם", היא מסבירה.

עמותת התיירות כרמלים מיפתה את המפה התיירותית לאחר השריפה, ולפיה, העסקים התיירותיים שניזוקו במעגל הראשון הם כפר התיירות עין הוד - כולל מוזיאון ניסכו וכל הפעילויות במוזיאונים ובגלריות שתוכננו לחנוכה; קיבוץ בית אורן - כולל מלון וספא; ובסך הכל, במעגל הקרוב 450 חדרי צימרים ומלונות, ובמעגל הרחב - כל חוף כרמל וכרמלים.

באתר weekend.co.il, שמרכז את מרבית אתרי התיירות בישראל, ובאזור הכרמל שנפגע בפרט, מעריכים את הפגיעה באתרי הנופש - החל מהפגיעה בסוף השבוע האחרון ובחג החנוכה - ביותר מ-3 מיליון שקל.

עדי מאור, יו"ר התאחדות המלונות בחיפה, אומר כי בחיפה לא היתה פגיעה במלונות והתיירים לא חשו כלל בריח השריפה. לדבריו, רק 15% מקרב הישראלים החליטו לבטל את שהותם בסוף השבוע במלונות דן. במרחב של התאחדות מלונות חיפה, נשרף חלק ממלון נופש בית אורן, באחוזת יערות הכרמל יש פגיעה מינורית שתתוקן תוך שבועות ספורים, ומלון ניר עציון לא נפגע והחל לקבל הזמנות.

יוגב שריד, יו"ר אגף התיירות של תנועת המושבים, אומר שאחרי שכל העם התאחד אחרי האסון הלאומי, עליו להתאחד שוב ולפקוד את אתרי התיירות בחוף הכרמל. "יש מאות יחידות אירוח - צימרים ומלונות ועשרות אטרקציות, שחלקן נפגעו וחלקן לא נפגעו. זה הזמן לחזק את ידיהם. בכפר עין הוד, אף שהיה בעין הסערה של התקשורת, כמעט כל הצימרים חוזרים לעבוד באופן מלא".

"מצפים שהמדינה תיתן את חלקה"

"האתר שלנו היה במוקד האש, אבל רובו ניצל", מספר עמית אבירי מחוות הר יללת התנים שבמדרונות המערביים של הר שוקף. "עמדנו על המשמר כמה שיכולנו, אבל המקום ספג נזק של יותר מ-100 אלף שקל, פגיעה גם בשטחים החקלאיים שלנו ובדרכי הגישה אלינו". לדבריו, מכיוון שמדובר בחווה אורגנית, הבנייה בה היתה מחומרים טבעיים, בעבודה ידנית וקשה לשחזור.

"החווה היא תוצר של 15 שנות עבודה. עיקר הערך זה שעות העבודה שהושקעו", אומר אבירי, שאביו המנוח גיל ייסד את המקום. "הטבע נשאר, האירוח הלבבי נשאר - רק חשמל אין. היינו צריכים לבטל הזמנות לשבועות הקרובים, ואנחנו בונים תוכנית שיקום לאתר ומצפים שהמדינה תיתן את חלקה".

בעוספיה ודליית אל כרמל יש בסך הכל כ-50 צימרים ו-23 מסעדות. רייא וג'יהאד קאבאלן בנו לפני שנים אחדות בעוספיה את אל מנזול, מלון בוטיק שמכיל שישה חדרים מקושרים על ידי לובי גדול וגג רחב ידיים. "עברנו ואנחנו עדיין עוברים תקופה לא קלה. בשבת התבטלו הלינות בגלל המצב, ומהיום ועד יום ראשון היתה אמורה להיות תפוסה מלאה אבל 18 הזמנות בוטלו. מצד שני, אנשים התקשרו וביקשו לבוא בעוד שבועיים כדי לחזק אותנו", אומר קאבאלן.

קאבאלן תוקף את שחרור ההודעות המהיר והבלתי אחראי, לדעתו, של המשטרה על עצורים ופרסומם בתקשורת, שגרמו לפגיעה בתדמיתם של היישובים הדרוזיים. "אני מקווה שהתדמית שלנו כאן לא תישרף כמו שנשרף היער. איבדנו ארבעה צעירים מהעדה בשריפה הזו, והקצינים שנהרגו היו חברים שלי מהשירות", הוא מדגיש. קאבאלן מוסיף כי לדעתו, לפחות ביטול אחד או שניים של הזמנות הצביעו על מחאה מסוימת, "כאילו רוצים להעניש אותנו, וחבל שזה קורה".

לדליה יעקובוביץ מכרם מהר"ל חמש יחידות אירוח במתחם חלום בכפר. ביום שפרצה השריפה התפנו האורחים כי חשו לא רגועים, למרות שכרם מהר"ל היתה רחוקה מההתרחשויות. "רציתי שיזכרו אותנו לטובה ולא לקחתי דמי ביטול. החדרים עמדו ריקים ביום חמישי, בשישי ובשבת, מה שמסתכם בנזק של כ-8,000 שקל". לדבריה, היא אינה מקבלת שיחות טלפון להזמנות חדשות, "למעט שיחות של אנשים ששואלים לשלומנו. אנשים נתלים במונח הזה, 'אסון לאומי', אומרים שהם פוחדים מריח השריפה ומהעשן שיפגע בילדים. בימים חמישי ושישי הקרובים יש לי אורחים שלקחו את כל המתחם והתחייבו על כך במסמך שמחייב את שני הצדדים. אבל מעבר לכך, מה יהיה במהלך השבוע הבא - אני לא יודעת".

"פארק הכרמל הוא זירת ההתמודדות שלנו כיום"

לדברי מזכיר הכפר עין הוד, ציון גז, אף צימר מתוך כ-20 הצימרים בכפר האמנים לא נפגע, אך העובדה שבמשך יומיים וחצי לא היה חשמל בכפר, פגעה קשות בפעילות העסקית במקום - כולל, כמובן השבתת המקררים של המסעדות, בהם זה של מסעדת הבשרים דוניה רוסה, שכל הבשר במלאי שלה הושחת.

"מעצם זאת שהאירוע חל בחג החנוכה, שהם הימים המתויירים ביותר בשנה בזכות הציבור הדתי שלא נוהג לטייל בשבתות, ההפסד הכלכלי הוא רב. כל האירועים שתוכננו, הלינות, הסדנאות, הכל ירד לטמיון", אומר גז. גז מקווה שכל ההבטחות של נציגי הממשלה יקוימו, ומדגיש שמרכז הכפר לא נפגע ושכרגע הם במצב של תיקון תשתיות והערכות של שמאים. לדבריו, "אט אט חוזרים לשיגרה. בשבת אנחנו פותחים את תערוכת 'סלבס' בגלריה המרכזית, ואני מקווה שעד אז התאורה והתשתיות האחרות יפעלו ואפשר יהיה לחזור וליהנות". לדברי גז, "אנחנו מתמודדים עכשיו עם פתרונות דיור לאוכלוסייה שנפגעה, ומנסים להחזיר לחיים את התיירות".

ארנה מוסל, סמנכ"לית חוות חוויית הרוכבים בבית אורן, מספרת שהמנהלים והעובדים במקום הצילו את החווה, כשנשארו בשטח בזמן השריפה ללא אישורים. "אבל אם נעמוד שלמים אבל ריקים, לא עשינו כלום", היא אומרת, "התחלנו את השבוע עם ביטולים וקפאון בהזמנות לצד מפגני תמיכה של אנשים שאומרים שיבואו, ואנחנו לא יודעים איזו משתי המגמות דומיננטית יותר". חוויית הרוכבים הוא מתחם נופש אתגרי, שמארחים בו אנשים פרטיים וימי גיבוש וכיף של עסקים עד 500 איש, לצד מסעדת הבשרים קט באלו בסגנון המערב הפרוע, טיולי ג'יפים וטרקטורונים.

מוסל מדגישה שפארק הכרמל משתרע על 110 אלף דונם ומתוכו 40-50 אלף דונם נשרפו, אבל עדיין נותרו 60 אלף דונם עם מסלולים מדהימים ותצפיות, בעלי חיים וצמחייה ושפע של דברים לעשות. "אסור שפארק הכרמל יישאר בתודעה הציבורית כמקום רפאים. זו זירת ההתמודדות שלנו כיום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully