וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעודד את ההיי-טק, אך ללא אפליה

משה בסול

8.12.2010 / 7:05

היי-טק



>> תוכנית האוצר לעידוד השקעות של הגופים המוסדיים בהיי-טק נכנסת לישורת האחרונה, ולדברי המשרד אמורה להיכנס לביצוע בינואר 2011.

מדובר בתוכנית שמטרתה לעודד את הגופים המוסדיים להשקיע בקרנות הון סיכון שמשקיעות בחברות ישראליות העוסקות במו"פ. בעוד שבארה"ב המוסדיים משקיעים כ-2% מההון המנוהל על ידם בהיי-טק המקומי, בישראל שיעור ההשקעה של המוסדיים בהיי-טק הוא כ-0.2% בלבד. במסגרת תוכנית האוצר, גופים מוסדיים יזכו לתשואה מובטחת של 15% על השקעה בקרנות הון סיכון למשך שבע שנים, או לחלופין להגנה של עד 25% מגובה ההשקעה.



בפני חברות היי-טק ישראליות שהגיעו לשלב שבו הן זקוקות למימון משמעותי, עומדות כיום שתי אלטרנטיבות מימון עיקריות. האחת, גיוס מקרנות הון סיכון; והשנייה היא גיוס באמצעות הנפקה במסלול חברות מו"פ בבורסה בתל אביב. מנכ"לית הבורסה פעלה בשנים האחרונות כדי לעודד את מסלול המו"פ בבורסה, והתוצאות אכן מבורכות - עשרות חברות גייסו כספים וצמחו באמצעות מסלול זה. מגזר שלם וחדש של חברות ביוטק גייס כספים הן בהנפקות ראשוניות והן בהנפקות משניות בבורסה. מדובר במגזר שלם של חברות שהסיכוי שלהן לגייס כספים מקרנות ההון סיכון היה נמוך במיוחד, מסיבות אובייקטיביות שונות.



הבורסה עוזרת, מנכ"ל האוצר חיים שני פועל נכון לעידוד המוסדיים להשקיע בהיי-טק הישראלי, אז על מה נשאר להלין? אז ככה, נניח שהגופים המוסדיים, בעקבות הבאזז החיובי, אכן מתעניינים ומחליטים להגדיל את שיעור החשיפה להיי-טק הישראלי. תוכנית האוצר דוחקת את הגופים המוסדיים להעדיף להשקיע באמצעות קרנות ההון סיכון, שכן דרכן הם יזכו להגנה משמעותית. אז נכון שלקרנות ההון סיכון יש לובי חזק שדואג שההגנה של האוצר תנותב לקרנות בלבד, אך למה האפליה? איפה עידוד התחרותיות?



התוכנית מבורכת, הרעיון מצוין - בואו נאפשר לגופים המוסדיים לקבל את אותה רמת הגנה, בין אם ההשקעה שלהם בהיי-טק תבוצע באמצעות קרנות ההון סיכון ובין אם בהשקעה ישירה בחברות מו"פ בבורסה. מדברים הרבה על הגברת התחרותיות, אז בואו נאפשר לחברות לגייס כספים עם אלמנט תחרותי מינימלי, שמאפשר גיוס משני מקורות - מהקרנות ובבורסה. בואו נדאג לא לייבש את האפשרות של חברות לגייס מהמוסדיים בבורסה, כי פתאום המוסדיים גילו שיש מסלול עדיף ומוגן להשקעה בהיי-טק, באמצעות הקרנות בלבד.



הכותב הוא יו"ר פורום חברות ההיי-טק הצעירות בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully