וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנו לראשי הערים להחליט

שלמה בוחבוט

8.12.2010 / 7:05

שלטון מקומי



>> מדינת ישראל התבלבלה. משהו כאן פשוט עובד הפוך, ואין דרך טובה יותר להסביר זאת מאשר פרדוקס המים המגוחך שכולנו חיים בתוכו.

המדינה, בניגוד לעמדת השלטון המקומי, הורתה להקים תאגידי מים ברשויות המקומיות. הוקמו התאגידים, כשלצדם זעקו אלינו פרצופים מתקלפים מן הטלוויזיה שישראל מתייבשת. אזרחים טובים, כשמבקשים מהם לחסוך - חוסכים. או אז התגלתה הבעיה האמיתית: כשהציבור חוסך מים, הוא מתחיל לשלם פחות. ואז, כשהוא משלם פחות - התאגידים לא מצליחים להחזיק מעמד כלכלית. שוב נחלצו טובי המוחות של רשות המים, והחליטו: נעלה את מחירי המים, אחרת התאגידים יקרסו. ראו זה פלא, ככל שתחסכו יותר - תשלמו יותר.



מבולבלים? הסיפור הולך ומסתבך כשמגלים שאת המים לא גובה המדינה ישירות מהתושבים. המדינה הורתה לרשויות להעלות את מחירי המים ולגבות יותר. למה? כדי שבסיפור הזה האיש הרע יהיה ראש העיר, ולא חלילה שר זה או אחר, שאתם מצביעים בעבורו. בדיוק באותה השיטה מקצצת המדינה בתקציבי החינוך והרווחה של הרשויות, ובכך מאלצת אותן לייקר את הארנונה. הרשויות נהפכו לקבלני הביצוע ולגובי המס העיקריים של המדינה, וחדשות לבקרים מתנערת המדינה מאחריותה הציבורית ומשליכה אחריות זו, אחר כבוד, על ראשי הרשויות בישראל.



אילו היו ראשי הערים מממנים את מגוון השירותים מצד אחד, ומקבלים את הזכות המינימלית לקבוע את סדר העדיפויות ברשות המקומית, מצד שני - דיינו. ואולם ראשי הרשויות נדרשים לצמצם את העוני, למגר את נגע האלימות הפושה ברחובות, לספק ביטחון לתושבים, לשמור על ילדינו בבית הספר ובגני הילדים ולפתור את מצוקת הדיור החמורה של הצעירים, בעוד המדינה מתנהלת כאילו הרשויות אינן קיימות, ומחליטה על ביצוע קיצוצים שמאיימים על המשך עתיד הרשות המקומית בישראל.



מה שנוח למקבלי ההחלטות לשכוח, זה שראשי הערים הם נבחרי ציבור שנבחרו בבחירה ישירה והם בעלי ניסיון ביצועי רב, ברוב המקרים גדול יותר מניסיונם של שרי הממשלה, המתחלפים בקצב מסחרר. ראוי בעיני כי מי שמשלם את החשבון יחליט מה ברצונו להזמין: יש לתת לראשי הרשויות את הסמכות לתעדף את תקציביהן, להחליט מה דחוף יותר או פחות כדי לשמור על איכות חיי התושבים, ויש לתת להם את השיפוי הראוי כדי שיוכלו לבצע את תפקידם כראוי. לשם כך הם נבחרו, כדי להחליט, לבצע וליטול אחריות.



הגיעה העת להסדיר בחקיקה את סמכויותיהם של ראשי הרשויות, ואת זכותם הבסיסית לשמור על התושבים. תנו לראשי הערים להחליט. מי שיחליט רע - יקבל את עונשו בקלפי. בינינו, הרי ראשי הרשויות הם נבחרי הציבור האמיתיים.



הכותב הוא יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מעלות תרשיחא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully