וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליות בבורסה - מצוקת תשואה ובררנות חזקה

שרית מנחם

8.12.2010 / 7:05

BenchMarker



>> מי שמסתכל על הבורסה, יכול להתבלבל. מדדי המניות והאג"ח שוברים שיאים - מדד ת"א 25 נמצא במרחק נגיעה ממחסום ה-1,300 נקודות. ואולם השוק הראשוני חלש במיוחד - מתחילת השבוע נכשלו או נדחו ארבע הנפקות.

אתמול נכשלה ההנפקה של חברת הדפוס הדיגיטלי קורנית שרצתה לגייס 24 מיליון שקל, אבל קיבלה ביקושים "עייפים" של 5 מיליון שקל בלבד. מאוחר יותר הודיעה יצרנית הזרעים רוזטה ג'נומיקס, שרצתה לגייס 28 מיליון שקל, על דחיית ההנפקה. בתחילת השבוע גילינו שגם שם נוצץ של בעל שליטה כמו אלי הורביץ, לא היה בו כדי להאיץ במוסדיים לתמוך בהנפקה של צ'ק קאפ המפתחת גלולות וידאו, וגם פארמה 2 בי העוסקת בפיתוח תרופות, דחתה את גיוס ההון.



כיצד ייתכן שמדדי הבורסה אינם מפסיקים לטפס, ושוק ההנפקות מקרטע? נראה כי מצב הרוח בבורסה עדיין מאופיין בבררנות חזקה. כוויות המשבר האחרון מנקזים את כולם לאותו מקום - חברות גדולות, יציבות ואיכותיות וממשלות. ובקיצור, הבורסה עולה חזק, מכיוון שהרבה כסף זורם פנימה, אך הכניסה לחברות חדשות קטנות ומסוכנות עדיין חסומה.



ולמה כל-כך הרבה כסף זורם לבורסה? מכיוון שהמשקיעים נמצאים במצוקת תשואה. הריבית הנמוכה מאיצה במשקיעים לחפש חלופות בשוק המניות. התשואה חסרת הסיכון, בפיקדונות למשל, היא אפסית. גם שוק האג"ח הממשלתיות, המתואם עם רמת הריבית, משקף תשואות עתידיות נמוכות מאוד. האפיק הצמוד במח"מ בינוני נסחר בתשואה ריאלית של 0.6% בשנה, ואפיק השקלי הבינוני נסחר בתשואות של כ-3.8% (תשואה ריאלית של 0.8% בשנה).



סיבה נוספת לעליות קשורה למועד. הימים הם ימיה האחרונים של 2010, ובקרוב ייחתמו התשואות השנתיות של מנהלי התיקים, קופות הגמל וקרנות הנאמנות. לאיש אין סיבה הגיונית להוריד עכשיו את השוק ולפגוע בתשואה היפה שהשיג ב-2010.



וסיבה שלישית - הנתונים הכלכליים חיוביים יחסית. נתוני האבטלה וגביית המסים בשוק המקומי מצליחים לטשטש את העננים השחורים של החובות העצומים באירופה ובארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully