וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרת המזומנים הפרטית של תשובה: ברק קפיטל תרמה 10% לרווחי דלק

מאת רם עוזרי ומיכאל רוכוורגר

8.12.2010 / 7:36

קבוצת דלק מחזיקה 48% מהחברה, שהכנסותיה השנתיות מגיעות ל-220 מיליון שקל



>> מרבית החברות המוחזקות בידי של יצחק תשובה הן ציבוריות. ואולם יש לחברה אחזקה גם בחברות פרטיות, כגון הנדסת התפלה (50%), העוסקת בהתפלת מים; חברת הביטוח האמריקאית ריפבליק; וכן האחזקה בחברת ברק קפיטל שבשליטת אייל בקשי, הנחשב לאחד מסוחרי הנוסטרו (השקעות עצמיות) המסתוריים בשוק ונמנע מחשיפה. בעוד את התוצאות של יתר האחזקות הפרטיות קבוצת דלק נהגה לפרסם מדי רבעון, את התוצאות של ברק קפיטל היא נמנעה מלפרסם, בטענה כי למרות האחזקה של 48% בחברה מדובר בפעילות לא מהותית. ואולם ברבעון השלישי של 2010 המספרים נחשפים: האחזקה אחראית ליותר מ-10% מרווחיה של דלק. עוד עולה כי הכנסותיה השנתיות של ברק קפיטל הן 220 מיליון שקל והיא עובדת על שולי רווח גבוהים של 54%-55% לרווח תפעולי ו-20%-25% לרווח נקי.



בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הסתכמו הכנסות החברה ב-165 מיליון שקל עם רווח תפעולי של 89 מיליון שקל. הרווח הנקי שרשמה החברה בתקופה זו הוא 36 מיליון שקל, מתוכם 17 מיליון נזקפו לטובת דלק קפיטל מקבוצת דלק. רווחים אלו היו יותר מ-10% מכלל רווחיה של קבוצת דלק בתקופה, המגלם רווח שנתי של 48 מיליון שקל. רווח זה כולל בעיקר את תוצאות הנוסטרו (השקעות עצמיות), וכן את תוצאות פעילות החיתום וחלקה של ברק קפיטל בחברת אינדקס תעודות סל (50%).



גם נתוני החברה ב-2009 נחשפים בראשונה בדו"חות דלק: הכנסות ברק קפיטל ב-2009 היו 232 מיליון שקל והרווח התפעולי הסתכם ב-124 מיליון שקל. החברה רשמה ב-2009 רווח נקי של 57 מיליון שקל ושולי רווח נקי של 24.5%.



מהשיחות עם פעילים בשוק ההון עולה כי להבדיל מבתי השקעות אחרים, לא ניתן לגזור בקלות את שוויה של ברק קפיטל, הנהנית מהמוניטין שצברו בקשי והצוות, וכן היא נהנית מרגולציה נמוכה.



לפי הערכות גסות, ניתן להעריך את ברק קפיטל לפי מכפיל רווח של 5-6, כלומר לפי שווי של 300-250 מיליון שקל על סמך תוצאות 2009 ו-2010. זאת לעומת שווי של כ-50 מיליון שקל שלפיו נכנסה דלק להשקעה ב-2007.



דלק מטפלת בהשקעתה בברק קפיטל לפי שיטת השווי המאזני, כלומר לפי חלקה בהון העצמי שהושקע בחברה. נכון לסוף ספטמבר 2010 הונה העצמי (המיוחס לבעלי המניות) של ברק קפיטל נאמד ב-112 מיליון שקל, כלומר חלקה של דלק נאמד ב-54 מיליון שקל.



כל סוחר פועל באופן עצמאי



המודל שבו עובדת ברק קפיטל הוא של קרן גידור פרטית המנהלת את ההון של עצמה. מאחר שמדובר בפעילות של ניהול כספים עצמאית, היא אינה מפוקחת ואינה נתונה למגבלות רגולטוריות כמו שחקנים אחרים המנהלים נוסטרו.במסגרת המודל שלה, כל סוחר פועל עצמאית בניהול חלק מהונה של החברה ומתוגמל בהתאם לתשואה שהוא מצליח להשיג על ההון.



עיקר ההוצאות של החברה מלבד שכר הן הוצאות מימון, שהסתכמו נטו ב-8 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2010. נתונים אלו מצביעים על רמות מינוף גבוהות ושימוש באשראי גבוה. התחייבויות החברה נכון לסוף ספטמבר הן 4.58 מיליארד שקל, לעומת נכסים של 4.84 מיליארד שקל.



מעבר לפעילות במסחר בנגזרים על מדד ת"א 25 (מעו"ף), החברה פעילה בתחום החיתום ופיתוח המוצרים הפיננסיים. בנוסף, ברק קפיטל מחזיקה 50% ממניות אינדקס, חברת תעודות הסל המוחזקת גם בידי דש. ברק קפיטל השתתפה בעבר בהנפקות גדולות עם רכישות בסכומים גדולים.



כך, למשל, רכשה החברה איגרות חוב בערך של 110 מיליון שקל בהנפקה של סקיילקס (10% מכלל ההנפקה); החברה שהשתלטה על פרטנר ב-2009; בהנפקה של בנק לאומי רכשה ברק קפיטל 100 מיליון שקל; ובגיוס של דור אלון בלטה עם הזמנות של 10% מכלל הגיוסים. ההשתתפות בהנפקות של ברק קפיטל מתבצעת במקביל לפעילות חיתום בחברה, פעילות שבברק קפיטל סימנו כאסטרטגית.



קבוצת דלק, שנכנסה לברק קפיטל ב-2007 לפי שווי חברה של כ-50 מיליון שקל, נהנית מרווחיה הגבוהים של החברה. כאמור, ב-2010 יותר מ-10% מרווחי קבוצת דלק (17 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה) נובעים מאחזקת הקבוצה בכ-48% ממניות ברק קפיטל.



בקשי (45) היה ממקימי בית ההשקעות בטוחה וניהל בעבר את תחום הנוסטרו של החברה. הוא החל את דרכו בעסקי הפיננסים בזמן לימודי ה-mba שלו בניו יורק כששימש עוזר בחברה שסחרה באופציות על מדד 500 s&p. כיום נחשב בקשי לסוחר המעו"ף הגדול בישראל, כשמתחריו הגדולים הם מייקל דיוויס ואהרון כהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully