וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשקעה ברשויות המקומיות - 15% מהוצאות הממשלה

ליאור דטל, מוטי בסוק ואורה קורן

8.12.2010 / 11:35

מנתוני המרכז לשלטון המקומי עולה, כי ישראל דורגה במקום ה25 מתוך 28 מדינות ה-OECD בהוצאות על הרשויות המקומיות, המסתכמות בפחות מ-15% מההוצאה הממשלתית

ההוצאות של ממשלת ישראל על הרשויות המקומיות, האחראיות לספק שירותים לתושבים, היא מהנמוכות בין מדינות oecd - כך עולה מנתוני הארגון שייחשפו היום בכנס ועידת השלטון המקומי, שנערך במרכז הבינתחומי הרצליה. על פי נתונים שיציג אולף מרק, כלכלן ומומחה לפיתוח אזורי בארגון, ב-2009 הוציאה ישראל פחות מ-15% עבור הרשויות המקומיות, והיא דורגה במקום ה-25 מתוך 28 מדינות, מבחינת ההוצאה לרשויות מקומיות, כשרק לוקסמבורג, ניו זילנד ויוון משקיעות פחות ממנה.

עיקר ההשקעה של המדינה בתחום זה היא לחינוך, רווחה, ושירותים לתושבים. בנוסף, ההכנסות של הרשויות המקומיות, בעיקר ממסים, תשלומי ארנונה והיטלים, קרובות לחציון ההכנסות של הרשויות במדינות oecd - כ-8%, אך נמוכות יותר ממדינות כמו דנמרק (כ-36%), שוודיה (כ-33%) ויפן (כ-25%).

עוד עולה כי הרשויות המקומיות בישראל מקדישות לתחום החינוך בישראל יותר מ-30% מההוצאות שלהן - יותר מרוב המדינות המפותחות, והיא מדורגת שביעית מתוך 26 מדינות. בנוסף, רשויות מקומיות בישראל מקדישות חלק נכבד מתקציבן לרווחה - כ-18%, לעומת רשויות במדינות אחרות. נתון מפתיע נוסף הוא ההשקעה הגדולה בתרבות בישראל - 13.5% מתקציב הרשויות המקומיות - כשרק בלוקסמבורג ואיסלנד מושקע יותר כסף בתחום זה.

עם זאת, ההוצאה של רשויות מקומיות על בריאות נמוכה הרבה יותר - כ-1% - מהנמוכות במדינות המערב. כך גם ההשקעה בדיור ובהתפתחות כלכלית.

מענקי האיזון לעיריות יגדלו ב-2.6 מיליארד ש'

שר האוצר, יובל שטייניץ, נענה אתמול לפניית ראשי ערים מסיעת הליכוד והודיע כי משרדו יעביר 90 מיליון שקל נוספים עד יום שישי הקרוב לטובת הגדלת מענקי האיזון - מדובר בתוספות כספיות שהמדינה מעבירה באמצעות משרד הפנים לערים ורשויות מקומיות שמצבן הכלכלי מחייב סיוע. הכסף יועבר למשרד הפנים האחראי על חלוקת מענקי האיזון.

ב-29 בנובמבר נפגש שר האוצר עם ראשי רשויות מסיעת הליכוד ושמע מהם כי הם ממתינים לביצוע החלטות שהתקבלו במהלך השנה, בנוגע להגדלת סך כל מענקי האיזון הניתנים על ידי הממשלה לרשויות המקומיות ל-2.6 מיליארד שקל. אתמול שטייניץ הודיע כי נענה לפנייתם.

בתגובה כתבו לשטייניץ ארבעה ראשי ערים מהליכוד - ראש עיריית נתניה מרים פיירברג, ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל יעקב ממן, ראש עיריית מודיעין חיים ביבס, וראש עירית טירת הכרמל אריה טל, מכתב תודה על החלתטו להיענות לפנייתם: "אנו מודעים היטב למשבר הכלכלי העולמי והשפעותיו על כלכלת ישראל ולכן הערכתנו לתפקוד שר האוצר בנושא הגדלת מענקי האיזון והמשאבים המוקצים לשלטון המקומי היא רבה מאוד. אנו רוצים להודות לשר שמגלה רגישות לצורכי השלטון המקומי וקשוב לראשי הערים המשרתים את אזרחי מדינת ישראל בכל תחומי החיים, חינוך, רווחה, ביטחון ותברואה".

משה גפני, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, אמר בכנס השלטון המקומי שנערך במרכז הבינתחומי בהרצליה כי טען בפני שר האוצר כי יש להגדיל את מענקי האיזון בכחצי מיליארד שקל, כך שיגיעו ל-3.1 מיליארד שקל. לדברי גפני, הוא שוחח בנושא עם שר האוצר, אך זה אמר לו כי יש לו מטלות דחופות יותר לטיפול. "אמרתי לשר שטייניץ, שהתקציב לא חייב להיות מאושר בדצמבר - נוכל לאשר אותו במארס", אמר גפני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully