וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי נמל אילת: נרכוש 30% מהמניות

חיים ביאור

8.12.2010 / 16:27

בהסתדרות מעוניינים להפוך את העובדים לשותפים, ולחתום על הסכם קיבוצי מול האוצר לשמירת זכויותיהם



עובדי נמל אילת מקדמים תוכנית לרכישת 30% ממניות הנמל ביום שיופרט ויוצע למכירה. יוזמת העובדים החלה כעת, לאחר שוועדת השרים לענייני הפרטה, בראשות שר האוצר יובל שטייניץ, אישרה להפריט את הנמל, בהמשך להחלטה שקיבלה עוד ב-2009 להפריט את נמלי חיפה ואשדוד, בשלבים.



בימים האחרונים הגישה ההסתדרות לרשות החברות הממשלתיות את הצעתה להפוך את העובדים לשותפים בבעלות. במקביל, בהסתדרות מצפים עתה שייפתח מו"מ עם האוצר ורשות החברות לחתימת הסכם קיבוצי שישמור על הזכויות הכלכליות של העובדים. ההסתדרות דורשת גם לקבוע רשת בטחון, למקרה שבו הבעלים הפרטי של הנמל ייקלע לקשיים כספיים או יפשוט את הרגל. רשת זו תבטיח כספי פיצויי לעובדים.



יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אמר לאתר "המטען" שעובדי נמל אילת וההסתדרות מצדדים בהפרטת הנמל. "עד היום, המדינה כמעט שלא השקיעה בנמל, בעוד שיזם פרטי יידע לפתוח אותו ולהצעידו קדימה", ציין. לדבריו, הצעת ההסתדרות דומה למודל של חברת ארקיע, שגם בה העובדים רכשו 30% מהבעלות על החברה, לפני שנים אחדות. "אנו לא מציעים שלכל עובד בנמל אילת יהיו מניות פרטיות, אלא שתוקם חברת עובדים שהיא זו שתחזיק את המניות. זה מודל לטווח ארוך ויציב. בעלים יכולים לבוא וללכת, אך הבעלות שבידי העובדים תמיד תישאר". לדבריו, מודל זה יבטיח לעובדים נציגים בדירקטוריון הנמל.



"ברגע שהעובדים יהפכו לשותפים בבעלות, הם יתנהגו אחרת. הם יפעלו מתוך ראייה עסקית, ולא רק מראייה של שכר", אמר אדרי. "כך היה בארקיע. כאשר זו נקלעה לקשיים, העובדים רתמו את עצמם והפחיתו 10% משכרם, כדי שהחברה תתאושש".



לפי החלטת הממשלה, הפרטת נמל אילת תהיה ל-15 שנים בלבד, בניגוד למקובל בעולם - 30-40 שנים. המדינה תמכור את מלוא אחזקותיה בדרך של מכירה פרטית למשקיע או לקבוצת משקיעים מהארץ או מחו"ל, בהתאם להסכמי הרפורמה בנמלים שנחתמו ב-2005.



נמל אילת, המעסיק 130 עובדים, משנע כיום 65% מהיקף הסחר הימי של ישראל, בעיקר כלי רכב ופוספטים. הכנסות הנמל ב-2009 הגיעו ל-100 מיליון שקל, מהן רווח נקי בסך 20 מיליון שקל. מטרת ההפרטה היא, לדברי רשות החברות הממשלתיות, להביא לפיתוח מואץ של הנמל, כנדבך מרכזי בהפרטת הנמלים ועידוד התחרות בענף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully