וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריחת המוחות מגוגל

ניו יורק טיימס

9.12.2010 / 7:04

ענקית האינטרנט, שרק לפני 12 שנה פעלה מתוך מוסך, נהפכה לחברה גדולה ואטית - ואיבדה את קסמה בעיני המהנדסים המובילים בשוק, שמעדיפים לעבוד בפייסבוק ובמתחרות אחרות. בתגובה נוקטים מנהליה צעדי נגד, כמו עידוד יוזמות אישיות והקמה של חממת סטארט-אפים



>> כשמנהל מוצר בגוגל הודיע השנה למנהליו כי הוא מתפטר ועובר לפייסבוק, הם הציעו לו העלאה ניכרת בשכר. כשהסביר שזה לא עניין של כסף, הם אמרו לו שהוא יכול לקבל קידום, או לעבוד בתחום אחר, או אפילו להקים חברה משלו בתוך גוגל. הוא דחה את כל ההצעות והצטרף לנמסיס.



גוגל נהפכה לחברה גדולה ואטית יותר", אומר מנהל לשעבר שביקש להישאר בעילום. "בעסקי עם פייסבוק הבנתי באיזו מהירות אוכל להשיג דברים לעומת גוגל". ענקית האינטרנט, שרק לפני 12 שנה פעלה מתוך מוסך, מוצאת עצמה כיום כמי שעמק הסיליקון מתייחס אליה כחברה הגדולה והמסורבלת ביותר. חלק מהמהנדסים בגוגל נשחקים תחת עול הביורוקרטיה הגובר ועוזבים כדי להקים או לעבוד בחברות קטנות, זריזות ויעילות יותר.

העזיבות האחרונות כוללות מהנדסים בדרג זוטר, מנהלי מוצר ומנהלים בכירים כמו לארס ראסמוסן, שסייע ביצירת google maps ו-wave לפני שעזב לטובת פייסבוק, ועומאר האמוי, מייסד admob, שהיה סמנכ"ל מודעות לסלולר בגוגל וכיום מחפש אחר הפרויקט הבא שלו. יותר מ-140 עובדים בפייסבוק הגיעו מגוגל.



טרשת ארגונית היא מחלה שכיחה בקרב חברות מתבגרות. עם זאת, החמרת הביורוקרטיה וקצב העבודה האטי מתבלטים בעמק הסיליקון, שבו חברות צומחות במהירות אינטרנטית ומתגאות בחדשנות מתקדמת - והאנשים המוכשרים ביותר הם פעמים רבות בעלי הדחף היזמי החזק ביותר.



הרבה מהחדשנות בעמק הסיליקון מקורה במהנדסים שעוזבים חברות כדי לפתוח חברות משלהם. עבור גוגל, שצמחה מ-5,000 ל-23 אלף עובדים בתוך חמש שנים בלבד, ומהכנסות של 3.2 ל-23.7 מיליארד דולר, הסיכון הוא פספוס האנשים המוכשרים ביותר והרעיון המבריק הבא.



"זהו הגבול הקטן שבין צמיחה לטרשת", אומר דניאל פינק, אנליסט ארגוני. "הבעיה הזו מתעצמת עוד יותר בעמק הסיליקון, שבו מתחרה שעובד מהמוסך של הוריו עלול בתוך כמה שנים לגדול עד כדי כך שהוא יכול להשמיד אותך".



מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, אומר כי מי שחושב שגוגל מתמודדת עם בריחת מוחות "טועה באופן בסיסי". לדבריו, קצב איבוד ההון אנושי שהחברה מעוניינת בהישארותו נותר יציב מזה שבע שנים.



למרות זאת, התבגרותה של גוגל מדאיגה את שמידט. "היתה תקופה שבה שלושה אנשים בגוגל יכלו לבנות מוצר ברמה עולמית ולהשיק אותו, והתקופה הזו עברה", הוא מתוודה. "לכן ברור שכיום קשה יותר להשיק מוצרים. זו כנראה הבעיה האסטרטגית הגדולה ביותר שלנו".



כתוצאה מכך, גוגל נוקטת צעדים אגרסיביים לשמירה על עובדיה, במיוחד על בעלי שאיפות סטארט-אפיות. החברה נתנה לכמה מהנדסים שרצו לעזוב כדי להקים חברות משלהם את האפשרות להקים אותן בתוך גוגל. הם עובדים באופן עצמאי ויכולים לגייס מהנדסים אחרים וכן להשתמש במשאבים של גוגל, כמו בסיס הקוד והשרתים שלה, לפי שישה עובדים בחברה.



google wave, דרך שבה אנשים יכולים לשתף פעולה ברשת, היא דוגמה לכך. צוות ההנדסה של שירות זה, הממוקם בסידני שבאוסטרליה, עבד באופן עצמאי וקיבל זכויות בפרויקט, לפי שלושה אנשים שתודרכו לגבי ההסכם. אבל גוגל סגרה את wave השנה, וראסמוסן, שהוביל את הפרויקט, עזב לטובת פייסבוק מעט אחרי כן.



גוגל שוקלת לפתוח חממת סטארט-אפים, לפי דבריהם של שני אנשים שעודכנו לגבי התוכניות. חברות אחרות ביצעו ניסיונות דומים ומידת ההצלחה היתה מעורבת. התוכנית של סיסקו, למשל, הולידה תחומים חדשים עבור החברה כמו שירות שיחות הווידאו telepresence. לעומת זאת, החממה של יאהו נסגרה ב-2008, שנה וחצי לאחר הקמתה.



משפרים את הקיים, מחדשים פחות



מיום הקמתה ניסו מייסדי גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין, למנוע את דילול העובדים. זו סיבה אחת לכך שגוגל נותנת לכל עובדיה זמן לעבוד על פרויקטים משלהם, אותו היא מגדירה "זמן 20%". החברה גם מנסה להגביל את גודלן של קבוצות המהנדסים שעובדות על פרוייקטים לעשרה עובדים. ואולם במציאות, קבוצות הנדסה גדלות במהירות ל-20, או אפילו 40 איש, לפי כמה מנהלי מוצר בגוגל. בנוסף, מוצרים שמפותחים ב"זמן 20%" הם בעלי סיכווים קטנים יותר כיום להתקדם הלאה.



מוצרים פופולריים של גוגל כמו ג'ימייל צמחו מ"זמן 20%", אבל מהנדסים אומרים כי מעודדים אותם לבנות פחות מוצרים חדשים ולהתמקד בשיפור מוצרים קיימים, כמו שכבות ב-google maps.



הרבה מהתוכנות הללו חבויות, והרבה עובדים שעבדו עליהן קשה עצובים מכיוון שהם השקיעו שנה מחייהם על מוצר שזוכה ל-0.1% שימוש", אומר מנהל פרויקט ששוקל לעזוב לטובת סטארט-אפ.



חלק מהבעיה של גוגל היא שהמהנדסים הטובים ביותר הם לעתים קרובות בעלי הצמא היזמי הגדול ביותר. גוגל מילאה עצמה בעובדים כאלה בסבבי הגיוס הראשונים, וכיום חלקם רוצים לעזוב כי הם מתוסכלים מהתהליכים והפרוצדורות.



ג'וש מקפארלנד, לשעבר מנהל מוצר בגוגל, אמר שהוא ידע שהגיע הזמן לעזוב כשמספר המכותבים של כל אימייל ששלח נהפך גדול מדי. "אני חושב שיש אנשים, כמוני, שמסוגלים להתנתק מהכסף היחסית קל ועקבי הזה כשהם לא מרוצים מהתהליכים של חברה גדולה", אמר מקפארלנד. עבור אחרים, מדובר בלעשות יותר כסף. סטארט-אפים הם פיתוי מסוכן יותר, אך גם הסיכוי לרווח גדל - קבלת מניות בחברה לפני יציאה לבורסה.



גוגל, שתמיד היתה נדיבה במשכורות, חילקה אופציות וצ'ופרים כמו מסאז'ים וניקוי יבש, הולכת צעד נוסף לשימור על עובדיה מרוצים. החודש היא העניקה לכל עובד העלאה של לפחות 10% בשכר. המהלך נבע, בחלקו, מה"מלחמה על הכישרונות", לדברי שמידט. אנשים שקיבלו הצעות עבודה שוכנעו להישאר באמצעות בונוסים בני 7 ספרות.



גוגל טוענת כי 80% מהעובדים שמקבלים הצעה נגדית נשארים בסופו של דבר. מבין העוזבים, העובדים שעוברים לפייסבוק מקבלים את תשומת הלב הגדולה ביותר. לפי קורות החיים שמפורסמים ברשת החברתית לינקדאין, 142 מ-1,700 עובדיה של פייסבוק הגיעו מגוגל. שמידט ביטל את הטענה שלפיה פייסבוק מנסה לגנוב את מיטב אנשיה של גוגל, באומרו: "אנו שוכרים יותר אנשים מדי שבוע מאשר עזבו לפייסבוק בכל ימי חייה".



על אף הקשיים, כשגוגל רוצה להיות חדשנית היא מצליחה באופן ראוי לציון. בנובמבר, למשל, חשפה החברה מכוניות רובוטיות שנוהגות את עצמן. וכמו חברות גדולות רבות, גוגל משיגה טכנולוגיות חדשות, כמו אנדרואיד, במקום להמציא אותן.



בעוד הוא דואג מהמהפך לחברה גדולה, אומר שמידט: "אנשים מתים לבוא לכאן, והם נשארים. אז אני מניח שהם מתמודדים עם המורכבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully