וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהו האויב הגדול ביותר של המשקיע?

רוני פילו

9.12.2010 / 7:04

שיעור בהשקעות



>> בכל תחומי החיים קיים סיכון: כשחוצים את הכביש, כשנושמים את האוויר באזורים מתועשים, כשטסים במטוס וכשמתרחצים בים - עושים פעולות שלא פעם מלוות בסיכון. באופן דומה, גם אחזקתם של נכסים פיננסים או אחרים מלווה בסיכון.

מהם הסיכונים שחייבים להתמודד איתם כשמבצעים השקעות בנכסים פיננסים? מקובל לסווג את הסיכונים הקשורים בנכסים פיננסיים לשתי קטגוריות: סיכונים הקשורים לגורם האנושי וסיכונים הקשורים לנכסים הפיננסיים עצמם ולשווקים שבהם הם פועלים.



הגורם האנושי מתייחס בעיקר לאובדן ערך בהשקעות שמבצע המשקיע עצמו או מי מטעמו. לאובדן ערך מסוג זה יכולות להיות סיבות רבות. העיקרית שבהן היא העדר תהליך מובנה של אפיון צרכים והעדפות הפיננסיות של המשקיע ותיאום ציפיות לגבי תהליך ההשקעה - בין אם הוא משקיע באופן ישיר או דרך נציג מטעמו. בהקשר זה נאמר "האויב הגדול ביותר של המשקיע בהשגת תשואה הולמת על כספו הוא המשקיע עצמו".



קבוצת הסיכונים הקשורים לנכסים הפיננסיים הם: סיכוני אשראי, סיכוני נזילות, סיכון תנודתיות וסיכון אובדן ערך.



מרבית הסיכונים הללו מאפיינים כמעט כל השקעה: הגורם האנושי תמיד ייקח חלק בתהליך ההשקעה, והתנודתיות היא לחם חוקו של כל נכס פיננסי הנסחר בשוק ההון. כמו כן, בכל השקעה קיים סיכון שכשנרצה לממש אותה, יעמדו רבים כמונו בתור ותימנע מאיתנו האפשרות לעשות כן במחיר הולם בשל העדר נזילות של הנכס אותו רכשנו.



גם סיכוני אשראי קיימים בכל השקעה שנעשית, אם בתוך שוק ההון או מחוצה לו. דוגמה כואבת לסיכון אשראי שהתממש הוא קריסתה, בשל בעיות אשראי, של קבוצת אפריקה ישראל במשבר האחרון בשווקים - שבעקבותיו קרסו מחירי הנכסים הקשורים לחברה ונגרם נזק גדול למשקיעים.



הנפילה של הבנק למסחר לפני כמה שנים, לעומת זאת, היתה תזכורת כואבת לכך שגם משקיעי הפיקדונות בבנקים חשופים לסיכון אשראי, גם אם הוא נמוך ביותר.



כל ניסיון לנטרל לחלוטין את הסיכונים הכרוכים בתהליך ההשקעה ולבצע השקעה ללא סיכון אינו אפשרי ולצערי לא פעם אני נתקל בהבטחות של שרלטנים למיניהם המבטיחים ללקוחות תשואות ללא סיכון, אם בנדל"ן ממונף ברומניה או בפיקדון מובנה ש"יכול רק לעלות". גם התנהגות השווקים הפיננסיים יוצרת לעתים אשליה שהשקעה בהם היא בטוחה ביותר, בדרך כלל לאחר חודשים ושנים של עלייה רציפה.



כשנוצרת תחושה שהשוק "בטוח" להשקעה, הסיכון הטמון בגורם האנושי נכנס לפעולה, משקיעים רוכשים נכסים פיננסיים מכל הבא ליד - ומכאן הדרך לאובדן ערך מהותי של ההשקעות קצרה.



לתפיסתי, הסיכון העיקרי שאיתו חייבים להתמודד כל משקיע וכל מנהל השקעות הוא הסיכון לאובדן ערך בלתי ניתן להשבה (פרמננטי) בהשקעות, אובדן שלא יאפשר לתיק ההשקעות להתאושש בתוך תקופה סבירה.



ירידות ערך של תיק ההשקעות בשל תנודתיות השווקים, שינויים בדירוגי אשראי של חברות או חוסר נזילות זמנית בשווקים, אינם צריכים להטריד יתר על המידה את המשקיע, כל עוד תיק ההשקעות שלו מאוזן ומפוזר. התיק גם צריך להתאים לצרכיו הפיננסיים, למטרות ההשקעה שלו ולטווח שהגדיר לעצמו, וכן לא להיות חשוף לאובדן ערך פרמננטי.



-



הכותב הוא המשנה למנכ"ל ומנהל השקעות ראשי באמבן של בית ההשקעות אי.בי.אי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully