וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטוח איילון מתנערת: הסוהרים יצאו מהאוטובוס

נועם בר

9.12.2010 / 8:00

חברת הביטוח איילון, שביטחה את האוטובוס שנשרף באסון הסוהרים בכרמל, מסתייגת מהאחריות לסוהרים שנהרגו בשריפה: מרבית הסוהרים שנהרגו שהו מחוץ לאוטובוס - זה לא מכוסה

אסון אוטובוס הסוהרים בשריפה בכרמל מתגלגל לקרב משפטי משולש בין חברת הביטוח איילון, משרד הביטחון וקרן הפנסיה מבטחים - סביב השאלה מי ישלם למשפחות הנספים את תשלומי הביטוח והפיצויים, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. במוקד המחלוקת עומדת השאלה אם הסוהרים נשרפו בתוך האוטובוס או מחוצה לו, ואם מדובר בסוג של תאונת דרכים. "כזה מקרה מסובך עוד לא היה", אמר אתמול בכיר בענף הביטוח.

משרד הביטחון, שאחראי על אוכלוסיית עובדי שירות בתי הסוהר (שב"ס) כפי שהוא אחראי על חיילי צה"ל, וקרן הפנסיה מבטחים, שבה היו מבוטחים 20 מהרוגי האסון, אמורים לשלם בקרוב עשרות מיליוני שקלים למשפחות הנספים באסון - אך הם אינם מתכוונים לשאת לבד בנטל. קרן הפנסיה ומשרד הביטחון צפויים לגלגל חלק גדול מהתשלום שיועבר למשפחות הנספים לפתחה של חברת הביטוח איילון, בגל של תביעות ביטוח רכב חובה.

חברת הביטוח איילון ביטחה את האוטובוס שנשרף, ותשלם מיליון שקל על נזקי הרכוש של האוטובוס, אך זהו הכסף הקטן. ביטוח רכב חובה שעשתה איילון לאוטובוס, חושף אותה לתביעות בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים. ביטוח רכב זה כולל פיצוי על כאב וסבל של הנספים קודם שמתו, בהיקף של כ-300 אלף שקל להרוג; פיצוי על אובדן השתכרות, שצפוי להגיע בממוצע ליותר ממיליון שקל לאדם שמת; וטיפולים והוצאות למשפחות ההרוגים בסכומים משתנים. בסך הכל, החשיפה של איילון לתביעות ביטוח רכב חובה עקב אסון האוטובוס צפויה להגיע לסכום של 50-70 מיליון שקל.

"לא תאונת דרכים"

באיילון טוענים כי כלל לא מדובר בתאונת דרכים, וביטוח רכב חובה לא אמור להיות מופעל במקרה זה, כך שהכסף שאמור לעבור למשפחות נמצא באחריות משרד הביטחון. "האוטו נעצר בגלל השריפה. אחרי כן הסוהרים יצאו מהאוטובוס ורצו לכיוון חומת האש. עדויות של אנשים שהיו שם דיברו על 20-30 איש שהתחבקו יחד ונשרפו על הכביש, כך שעיקר הקבוצה נשרפה באש שהיתה מחוץ לאוטובוס. זה לא ביטוח חובה, זו לא תאונת דרכים", אמרו אתמול בחברת הביטוח איילון.

גם אם האירוע יוכר כתאונה, וביטוח רכב החובה שעשתה איילון לאוטובוס יופעל, עדיין לא בטוח שהיא תישא בכל הנטל הנובע מהביטוח. תשלומי ביטוח רכב חובה יכולים לעתים להיות מקוזזים בתגמולים אחרים שמקבלות משפחות ההרוגים. לפיכך, איילון תנסה לקזז מתשלומי הביטוח כל תשלום אחר שיקבלו משפחות ההרוגים, כמו קצבאות שארים וקצבאות משרד הביטחון.

עד שיוכרע המאבק מתכוננים בקרן הפנסיה מבטחים להעביר בקרוב למשפחות ההרוגים שהיו מבוטחים אצלה סכום כולל של 18-20 מיליון שקל. אף שמבטחים מנוהלת על ידי חברת הביטוח מנורה מבטחים, למנורה אין חשיפה לאסון האוטובוס. הסיבה: בקרנות פנסיה קיים מנגנון ביטוח הדדי, שבו העמיתים ערבים אחד לשני, וחברת הביטוח נהנית רק מדמי ניהול שהיא גובה על ניהול הקרן. בשונה ממנורה מבטחים, החשיפה של איילון היא ברמת חברת הביטוח ממש, וכל תשלום שהיא תעביר למשפחות הנספים ישפיע על שורת הרווח שתציג החברה בדו"חותיה הכספיים הבאים.

ממנורה מבטחים, המנהלת את קרן מבטחים החדשה, נמסר: "מבטחים תשלם לשארי העמיתים את מלוא התשלומים המגיע להם. לעניין השיבוב (זכותו של מבטח לתבוע מצד שלישי האחראי לנזק שנגרם לרכב, את נזקיו בשם המבוטח וזאת לאחר שתגמולי הביטוח שולמו על ידו למבוטח, נ"ב), הקרן תבדוק את הנושא ובכל מקרה השאירים יקבלו את מלוא התשלומים מהקרן, ללא קשר לנושא השיבוב".

ממשרד הביטחון נמסר: "משפחות הנספים באסון האוטובוס מהשב"ס ומהמשטרה יוכרו כמשפחות שכולות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully