וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל ישראמקו: "מיציתי את תפקידי - דרוש דם צעיר"

מאת אבי בר-אלי

9.12.2010 / 7:04

לאחר 22 שנות ניהול הפתיע אתמול מנכ"ל ישראמקו, יוסי לוי, בהודעה על פרישה ■ "לחפש בארות - זה האדרנלין שלי", הוא אומר - ומספר מה לא אהב בקמפיין נגד ששינסקי, מה באמת מפריע לפיתוח מאגר תמר, ומה צופן העתיד לענף חיפושי הגז והנפט בישראל



>> אם היה מישהו זקוק להוכחה נוספת לשינוי היסודי שעובר בחודשים האחרונים ענף חיפושי הגז והנפט בישראל - הרי שקיבל אותה אתמול, עם הודעתו המפתיעה של מנכ"ל קבוצת יוסי לוי, על פרישתו מהתפקיד.



"החלטתי לעזוב, ולצאת לדרך חדשה. הגעתי להחלטה שזהו זה", מנמק לוי את פרישתו בראיון ל-themarker. "אני בענף מ-88', יצאתי לעשרות קידוחים בים וביבשה, ניהלתי נכסים ב-250 מיליון דולר בארה"ב דרך חברה שנסחרת בניו יורק, וכמובן שהכל מתגמד למול גולת הכותרת - תגלית תמר - שיא שכל אחד שואף לו. אין הרבה אנשים בעולם הנפט שמגיעים לשיא שכזה, ולי היתה ההזדמנות להגשימו".



הודעת הפרישה של לוי הפתיעה את ציבור המשקיעים, שהוריד את מניות חנ"ל (3.8%), ישראמקו (2.2%) ונפטא (1.4%). זאת, לא רק משום הזהות שנוצרה בין דמותו של לוי לבין קבוצת ישראמקו, אלא גם בשל עיתוי ההודעה: ערב החתימה על תוכנית הפיתוח של פרויקט תמר וסגירתו הפיננסית של המימון לפרויקט.



"תמיד שואלים 'למה דווקא עכשיו?'", אומר לוי. "הרגשתי שמיציתי את תפקידי כמנכ"ל קבוצת החברות, ושדרוש דם צעיר. אחרי הרבה שנים בתפקיד הגיעה העת לפרוש לדרך חדשה, שתתמקד בעיקר בתחום חיפושי הגז הטבעי והנפט - לא רק בישראל. יש דברים שעשויים להיות מעניינים גם בחו"ל, אם כי הכל כרגע בגדר מחשבות".




עם זאת, אתה עוזב בתקופה מאוד רגישה לקבוצה.



"סיכמתי עם חיים צוף שאעזוב רק ב-15 במארס, ואמשיך ללוות הקבוצה כיועץ חיצוני, ככל שיידרש ממני. אני מקווה שיימצא המנכ"ל המתאים שימשיך עם זה".



תרצה להמשיך ללוות את הקבוצה כיועץ?



"אני מקווה לראות את הגז מתמר זורם, וזה יהיה הזמן שבו אגיד: 'זהו, עשיתי את זה'. חשוב לי להמשיך וללוות את הפרויקט כדי שיצליח, כי אתה רואה מה יכולות המלצות ועדת איתן ששינסקי, למשל, לעשות לענף כולו".



ייקח עוד שלוש שנים עד שהגז יתחיל לזרום.



"כל עוד יבקשו ממני - אמשיך ללוות את הקבוצה. כרגע ביקשו ממני להמשיך. אם אקבל הצעה אחרת בתקופה הזאת, אחשוב עם עצמי".



מה אתה מחפש?



"מה שחשוב לי הוא האתגר. חברה או שותפות חיפושים שיכולה להגיע להישגים כמו שהגיעה ישראמקו, ואני מקווה שיהיו כאלה. אני גם חושב שכדי להתקדם חייבים לצאת לפרויקטים בעולם - ולא להישאר בגבולות ישראל".



צוף או קובי מימון ביקשו ממך להישאר?



"תרשה לי לא להתייחס".



"אסור לעסוק בהתקפות אישיות"



עזיבתו של לוי באה לאחר שהיה שותף בתחילת 2009 לחשיפת תגליות הגז תמר ודלית - בתום יותר מעשור שבו התעקש שלא לעזוב את שטחי רישיונות אלה, והיה לשותף היחיד שנותר בהם לאורך כל הדרך. ואולם, עזיבתו נתונה כיום בצל דיוני ועדת ששינסקי לבחינת המשטר הפיסקלי בתחום אוצרות הטבע - בחינה שנעשתה גם לפני שמונה שנים, ולוי היה אז בין המעורבים בביטולה.



אתה שלם עם הקו התקשורתי והציבורי שבו נקטו חברות הגז מאז כינונה של ועדת ששינסקי?



"אני לא רוצה להתייחס לזה, אבל אני חושב שהדיונים צריכים להיות עניינים, ולא לעסוק בהתקפות אישיות. אנחנו נוזמן לדבר בפני ועדת ששינסקי, ואני מקווה שבינתיים, צוותי המשנה שהקימה הוועדה ושאיתן כבר ישבנו, הבינו את הבעייתיות של תמר, ושאי אפשר להשאיר את המסקנות במתכונת הנוכחית. אני מקווה שגם שר האוצר יבין".



אפשר לדעתך להגיע לפשרה על בסיס המלצות הוועדה?



"קודם צריך הודעה מיידית שהמסקנות לא יחולו על תמר כי חשוב שהגז מהמאגר יגיע בזמן. אחר כך אפשר לדון בראש שקט לגבי יתר המסקנות ולהגיע להבנה. אי אפשר לבוא ולהטיל עכשיו על תמר פצצה, באמצע תהליך שעבדנו בו קשה, ועל סמך הבטחות אחרות שניתנו לנו".



אבל המסקנות לא פוגעות בסיכויי המימון של תמר.



"אבל הן פוגעות בתשואת הפרויקט, בשווי שלו. אנשים לא מבינים בתחום, וכותבים המלצות שאי אפשר יהיה לקדוח איתן. זה לא פרויקט נדל"ן. אני לא נכנס לקידוח בסיכון שכזה עבור 12% תשואה".



אז למה לא סוגרים בינתיים את המימון של תמר, שכבר הוכח כתגלית?



"כי אנחנו צריכים לאשר את תוכנית הפיתוח של הפרויקט, והשותפים לא אישרו אותה עדיין. אם מישהו בא ומטיל עליך פטיש שכזה, ומוריד לך דרסטית את תשואת הפרויקט - זה משפיע על הפרויקט, על המימון, על כל העסק. יכול להיווצר נזק גדול מאוד. אני מצפה משר האוצר לקיים את התחייבות שלו לנו, לפיה פרויקט תמר לא יהיה חלק ממסקנות ועדת ששינסקי".



סיימתם כבר את המחלוקת עם דלק לגבי דמי השימוש במתקני ים תטיס?



"אם לא דיווחנו דבר - אז אין חדש. כל המשאבים של השותפים מופנים כרגע למניעת מסקנות ששינסקי כדי להמשיך בפרויקט תמר כהלכתו".



עד תאריך עזיבתך תשלימו את הסגירה הפיננסית ותאשרו את תוכנית הפיתוח?



"הכל תלוי בוועדת ששינסקי. המסקנות נפלו עלינו בדיוק בסוף תהליך המימון. ממש לקראת השלבים הסופיים של גיוס 750 מיליון דולר. זה עשה לנו נזק שלא יתואר. אם קובעי המדיניות לא יתפכחו - יהיו למסקנות השלכות הרסניות".



"יש עוד הרבה פרויקטים מעניינים בים"



לוי הוא אולי המנכ"ל הוותיק ביותר כיום בקרב מנהלי החברות הציבוריות. הוא החל דרכו במגזר הציבורי כרפרנט אנרגיה ברשות החברות הממשלתיות, תפקיד שמילא בשנים 78-82. ב-84' הוא מונה למנהל אגף כלכלה ותקציבים במשרד האנרגיה וב-88' מונה למנכ"ל חברת חיפושי הנפט הממשלתית נפטא. ב-96' הופרטה נפטא, ונרכשה בידי קבוצת יואל (שהחזיקה בישראמקו).



לוי נותר אז בכסאו, ועבר לנהל את שתי הזרועות במשותף. בחלוף שנה בלבד הוביל את רכישת חנ"ל המופרטת ומ-97' הוא מנהל את כל פעילות קבוצת ישראמקו בתחום. "אני עוזב בית. מקום שבו עבדתי 22 שנה", אומר לוי בהתרגשות. "לחפש את הבארות, זה מה שמספק לי את האדרנלין. זה מרתק".



את תגלית תמר הוא מגדיר כשיא: "הדבר המרגש ביותר הוא הרגע שבו הלוג יורד, ואתה רואה שיש לך שכבה גדולה שמכילה גז, ומבין שזה יכול להיות מאגר גדול", אומר לוי ומוסיף ש"זה גם מרגש להיות הישראלי הראשון שרוכש בדאלאס בארות ב-100 מיליון דולר".



אתה חושב שעיתוי הודעתך יפגע בחברה? הכניס קצת זעזוע למערכת.



"החברה איתנה, והיא לא פונקציה של מי שעומד בראשה. יש לנו פרויקט טוב, ואין לי ספק שהוא לא ייפגע".



למען האמת, המבנה של ישראמקו די מוזר. השדרה הניהולית דווקא די מתרכזת סביב כס המנכ"ל.



"אני לא חושב שבדלק, למשל, זה שונה. יש לנו פה צוות טוב, אם כי אנשים לא כל כך מכירים אותם. זה נכון שאני נחשף יותר, אבל זה טבעי. אין לי איש יחסי ציבור. אם יש לי מה להגיד, אני אומר מה שאני חושב ומרגיש, ולא צריך שמישהו ידבר בשמי".



אתה מזהה בפרישתך, ובמתיחת הפנים שעוברות גם הנהלות אחרות בענף, מעין עידן חדש? מעבר מהנהלת תפעולית-מקצועית למנהלים בעלי שם, עם נטייה לפיננסים?



"זה תלוי במי יבוא במקומי (צוחק, א"ב). אני לא חושב. אני הייתי איש שטח ואיש פיננסים, ניהלתי גם את האופרציה וגם את הפיתוח. נראה מה יילד יום".



לאן הולך ענף החיפושים?



"יש תהליך של אבולוציה. ייתכן ותגליות נוספות יפתחו את הדלת לקידוחים בשכבות שלא הכרנו בעבר. יש כיום פרוספקטים מאוד מעניינים, אם כי עדיין יש בהם סיכון. מי שחושב שכל קידוח הוא תואם תמר ולוויתן - טועה. יהיו גם קידוחים יבשים, ואת זה הם לא מבינים, אבל אין ספק שעשר השנים האחרונות יהפכו את הענף למאוד מעניין".



יש היגיון עסקי בפיתוח תגליות נוספות עבור שוק רווי וחסמי ייצוא גבוהים?



"אותו היגיון שיש במצרים למשל. באות עוד חברות, התעשייה התפתחה, והמשק עבר לייצוא. הענף הזה יעבור תהליך, ואין ספק שתהיה קונסולידציה. מאגר לוויתן לא צריך שיתוף פעולה עם אף אחד, כי הוא מספיק גדול, אבל כל האחרים יצטרכו שותפים, וזה יהיה אינטרס משותף לכולם".



האמנם יש עוד פוטנציאל לתגלית נוספות, או שמדובר בעיקר ביחסי ציבור?



"מכל שנותי וידיעותי בענף, אני חושב שיש עוד כמה פרויקטים מעניינים מאוד, זאת מבלי לציין את הנפט - שהוא הדבר הבא. ברגע שנמצא את המפתח לשכבה המסוימת - תיפתח הדלת להרבה פרוספקטים בים התיכון בכלל ובחופי ישראל בפרט".



תגלית נפט בלווייתן עשויה להביא אתכם לקידוח נפט גם בתמר?



"אני לא יכול להגיב, אבל כולנו בציפייה לראות מה יניב קידוח לווייתן. יכול להיות מצב שבעקבות תגלית נפט בלוויתן - ייפתח מחדש ענף חיפושי נפט בכל הים התיכון, כולל בתמר".



מה העתיד שאתה רואה עבור פעילות ישראמקו?



"כל חברה צריכה לחפש אחר פרויקטים נוספים. רק ככה אתה בונה חברת נפט גדולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully