וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאוחדת: מנהל מחוז ירושלים, הרוקח הראשי ומבקר הפנים יפוטרו

רוני לינדר-גנץ

9.12.2010 / 8:08

לפי דו"ח המבקר: הרוקח הראשי ג'ורג' שריקי ניצל לתועלתו האישית את כפל התפקידים שלו



שלושה שבועות לאחר פרסום דו"ח מבקר המדינה בנושא השחיתות בקופת חולים מאוחדת, מגיעים הפיטורים הראשונים בקופה. דירקטוריון הקופה החליט להפסיק את עבודתם (בכפוף לשימוע) של מנהל מחוז ירושלים בקופה, יהודה עליאש, של מבקר הפנים של הקופה, דוד סומך ולהפסיק את ההתקשרות עם הרוקח הראשי של הקופה, ג'ורג' שריקי. בכיר נוסף, צבי הרץ, מנהל מחוז יהודה, יועבר לתפקיד אחר. לצורך כך הוקמה ועדה פרסונלית שתפקידה לדון בהמשך דרכם של "גיבורי" הדוח. חברי הוועדה הם עו"ד אלי זהר, עו"ד יניב עצמון נציג דירקטוריון הקופה, ושופטת בדימוס.



בדו"ח המבקר נקבע כי שריקי הוא לא רק הרוקח הראשי של הקופה שאחראי על רכש תרופות, על חוזי ההתקשרות ועל הפיקוח על בתי מרקחת פרטיים שפועלים עבור הקופה - אלא במקביל במשך שנים רבות היה גם בעליו של בית מרקחת פרטי ומשגשג בירושלים - בית המרקחת מוריה.



על פי הדו"ח, שריקי ניצל לתועלתו האישית את כפל התפקידים שלו: הוא סידר לעצמו מעמד של בית מרקחת "עדיף" - מעמד שמבטיח הכנסות גבוהות יותר, דחה ללא הסבר בקשות של בתי מרקחת מתחרים בו לקבל מעמד דומה ובכך השיג יתרון תחרותי מובהק.



בשנים 2008-2001 העסיקה הקופה על חשבונה רוקחים בבית המרקחת הפרטי שלו בסכום של כמיליון שקל - דבר שהביא לזינוק מחזור המכירות השנתי של בית המרקחת שלו. בנוסף, מימנה לו הקופה מאבטחים לבית המרקחת בעלות של 170 אלף שקל. שריקי אף קיבל מהקופה מדי חודש 22 אלף שקל, שהצטברו ל-2.5 מיליון שקל בשנים 2009-2001 עבור הצבת שלט פרסום לקופה בבית המרקחת.



בסך הכל קיבל שריקי מהקופה בשנים 2009-2001 הטבות חריגות בהיקף של 3.7 מיליון שקל - לא כולל הגידול האדיר במחזור המכירות של בית המרקחת שלו ושכרו החודשי כרוקח ראשי - 144 אלף שקל בחודש. בנוסף ניהל מחסן תרופות פרטי ממנו חילק תרופות חינם לבכירי הקופה ולאישי ציבור.

באשר למבקר הפנים, דוד סומך, נקבע בדו"ח כי במקביל לתפקידו כמבקר הפנים של מאוחדת, היה אחראי על התקשרויות עם יועצים חיצוניים בהיקף של יותר מ-7 מיליון שקל. הביקורת העלתה כי סומך התקשר עם היועצים הללו ללא מכרז או הליך תחרותי אחר, ובלי הסכמי התקשרות. בנוסף, מצא המבקר כי סומך לא ביצע את עבודתו ולא בדק נושאים חיוניים שהיה עליו לבדוק בקופה כגון טיפולים רפואיים וניתוחים בחו"ל, מערך הרוקחות ורכש התרופות, בטענה (שלא התקבלה על דעת המבקר) שהמנכ"ל הקודם סלנט מנע זאת ממנו. סומך אף השתתף עם בת זוגו בכנסים על חשבון הקופה, וכן קיבל כסף מזומן עבור השתתפות בשמחות של עובדי הקופה.



באשר לעליאש - נקבע בדו"ח כי בעת שכיהן כמנהל השיווק והפרסום של הקופה, התקשר עם חברות בהן הועסקו שלושה קרובי משפחה שלו. על פי החשד, העביר עליאש לחברה בה עבדו גיסיו עבודות בהיקפי ענק של עשרות מיליוני שקלים בלי מכרז, ולפי החשד תמורת שוחד. למרות שלא היה מורשה חתימה מטעם הקופה, הוא חתם בשמה, ואף אישר את תשלום החשבונות שהגישו חלק מהם לקופה. עליאש וגיסיו אף נעצרו בגין חשדות אלה כשבוע לפני פרסום דו"ח מאוחדת. הם שוחררו בינתיים והחקירה בעניינם נמשכת.



באשר לצבי הרץ - שלושת ילדיו הועסקו אצל ספק בולט של הקופה - חברת האחים עובדיה, בזמן שאביהם כיהן כמנהל אזור יהודה בקופה. באותה תקופה התקשרה מאוחדת עם החברה בהיקף כספי של 220 מיליון שקל עבור שירותי ניקיון ושמירה, כולל במחוז שנוהל על ידי הרץ.

מחר (ו') תם הזמן שקצב מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, לקופה בכדי להודיע למשרד כיצד בכוונתה להתמודד עם מסקנות הדו"ח ולטפל בליקויים הן המערכתיים והן הפרסונליים. במידה ותשובת הקופה לא תספק את המשרד, רשאי מנכ"ל המשרד להורות על פיטורים נוספים ועל מינוי של חשב מלווה לקופה.

ממאוחדת נמסר בתגובה: "מאוחדת פועלת לתיקון הליקויים המפורטים בדו"ח ותעדכן את משרד הבריאות כמתחייב ובמועד. במסגרת זו מתקבלות גם החלטות פרסונאליות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully