וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאות קידוח לווייתן יידחו בשבועיים

ליאור זנו

9.12.2010 / 10:45

דחייה בלו"ז: לפי הודעתה של שותפות קידוח הגז לווייתן, פרסום תוצאות הקידוח יתעכב בשבועיים בשל בעיות טכניות. נובל אנרג'י הודיעה כי "צפוי עיכוב בהשלמת הבדיקות"

פרסום תוצאות קידוח לוויתן 1 יתעכב בשבועיים ויידחה לסוף דצמבר - כך עולה מהודעת השותפות בקידוח הבוקר. עד ליום שני הקרוב אמורות היו השותפות להודיע מהי כמות הגז הטבעי המוערכת על ידם שנמצאת בשכבת הקרקע הנבדקת, לאחר שהודיעו לפני כשבוע וחצי על סימני גז בבוץ הקידוח. כעת, מסתבר כי קשיים טכניים בהם נתקל הקידוח לא מאפשר להן לעמוד בלו"ז המעודכן, והמשקיעים ייאלצו להמתין כשבועיים נוספים עד לבירור התוצאות הראשוניות.

על פי ההודעה לבורסה, הודיעה מפעילת הקידוח, נובל אנרג'י, כי צפוי עיכוב בהשלמת הבדיקות השונות, לרבות הבדיקות החשמליות בשכבת המטרה העיקרית (פרוספקט NG10). מדובר בשכבת הקרקע בה, לפי הערכות רשמיות של נובל, סבירות של 50% למציאת 16 TCF (טריליון רגל מעוקב) של גז טבעי.

"ההודעה אינה לגמרי מפתיעה, מכיון ובכירים בנובל כבר אמרו אתמול בערב, בשיחת ועידה שקיימו, כי התוצאות צפויות עד סוף דצמבר", אמר הבוקר יואב בורגן מפועלים סהר. "לאור המורכבות הטכנית של הקידוח צפויים עיכובים ולדעתי אין מה להתרגש. מה שחשוב זה שהממצאים שיפורסמו בסופו של דבר יהיו מדוייקים ומבוססים - וכמובן חיוביים".

עוד הוסיף בורגן כי "חשוב לזכור כי מדובר במבנה ענקי, גדול הרבה יותר מזה של תמר. על כן, אי אפשר להקיש אחד לאחד לגבי לוחות הזמנים מקידוח האקספלורציה שבוצע בתמר".

בתום עבודות שנמשכו כשישה שבועות הגיע לפני כשבועיים קידוח לוויתן 1 אל שכבת המטרה במבנה הגיאולוגי התת-ימי המרוחק 135 ק"מ ממערב לחיפה. צוות הקידוח נתקל בסימני גז בשכבת החול שבמבנה ודיווחו על כך. אך מאחר שהאינדיקציות לגז ראשוניות בלבד ואינן מעידות עדיין על קיומו של מאגר גז טבעי, על גודלו או על היקפו, השוק המתין לפרסום התוצאות המלאות, שיעידו למעשה האם לוויתן יגשים את ציפיות המשקיעים.

קידוח לווייתן 1 יצא לדרך באמצע אוקטובר בעלות כוללת של כ-150 מיליון דולר. אסדת הקידוח Sedco Express חצתה בחודשיים האחרונים שכבת מים של 1,634 מטר, והעמיקה עד כ-5,100 מטר מתחת לפני הים, אל שכבת החול הראשונה שבה ייערכו הבדיקות הגיאולוגיות המתקדמות. בשכבת חול (פרוספקט NG10) זו מקוות השותפות למצוא גז טבעי והיא זהה בתכונותיה לזו שבה אותר מבנה תמר.

בעקבות ההגעה אל שכבת המטרה החלה נובל בביצוע לוגים חשמליים במטרה לאמוד את תכונות הסלע. ממצאי בדיקות אלה יאפשרו לאמוד ברמת ודאות גבוהה יותר את היקף פוטנציאל הגז שבמאגר ואת יכולת הפקתו. לאור התוצאות יחליטו השותפות אם לבצע באתר מבחני הפקה (טסטים). לאחר מכן יעמיק הקידוח ב-700 מטר נוספים לשכבת הקרקע הנקראת מגיל אוליגוקן תחתון, שבה העריכה נובל את ממוצע הפוטנציאל הכלכלי של עתודות הנפט והגז הטבעי הניתנות להפקה בכ-3 מיליארד חביות נפט, בהסתברות גיאולוגית של 17%.

לאחר שלב זה בכוונת השותפות להעמיק עוד יותר את הקידוח לצורך בחינת פרוספקט נוסף בשכבת הקרקע הנקראת מגיל קרטיקון תחתון. בשכבת חול זו, הנמצאת בעומק כולל של כ-7,200 מטר, העריכה נובל כי ממוצע הפוטנציאל הכלכלי של עתודות הנפט והגז הניתנות להפקה שווה ערך ל-1.2 מיליארד חביות נפט - ההסתברות לכך נמוכה יחסית ונאמדת בכ-8%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully